Hej alla,

Som synes på videosnuttarna så har jag ett dörrblad som sitter snett. Karmen är spikrak men dörren lutar och sluter därmed inte tätt som den ska i nederkant. Vad har jag gjort för fel?
Jag har monterat enligt instruktion från tillverkaren (Nordiska Fönster).

Från instruktionerna:
Klossning av glas utförs på utmarkerade ställen, börja installationen genom att lägga en gul bricka i botten på gångjärnsidan. (se numrering)
Se till så att gummilisten sitter i som den skall i skåran mot utsidan och lyft sedan i glaset. Lägg i gula plastbrickor på resterande utmarkerade ställen och snäpp sedan dit aluminium list uppe och nere för att säkra glaset. Lägg en plastbricka mellan list och glas för att skapa lite tryck mot glaset.
Gör sedan likadant på resterande dörrar och testa sedan partiets funktion.
Om partiet inte löper in i karmen friktionsfritt så får man klossa glasen med röda eller blå brickor. Beroende på vart dörren tar emot så får man klossa sidor eller topp och botten. Gångjärnen är inte justerbara och är fabriksinställda. Testa funktion av hela partiet innan gummilister monteras. Obs! Testa låsning med jämna mellanrum vid efterjustering
.

Jag förstår inte hur klossningen påverkar inpassningen av dörren :oops:

Redigerat:
  • Gilla
Mekanikles
  • Laddar…
Det har troligen ingenting med klossningen att göra. Jag kan inte inte få ihop i mitt huvud hur det skulle kunna påverka det fel jag har.

Då jag hade hjälp av byggare att sätta karmen på plats har jag inte kontrollmätt den. Nu hann det bli för mörkt tyvärr, men vad jag kunde se så verkar den ha en avvikelse på 2-3 mm vid dörren i höjdled. Lossade skruvarna på dörrsidan, men tyvärr har de skruvat fast en avvägningskloss i betonggolvet innan de monterat karmen, så den får sågas loss innan jag kan justera höjden på karmen :rolleyes:
Och det lär ju vara en härdad spikplugg dessutom, har sett spår efter sådana :mad:

Det verkar som att karmen är för hög på vänstersidan, vilket gör att dörren tar i på undersidan, vilket gör att det ser ut som om den är sned då det kärvar undertill.

känns som en laser hade varit bra att ha...

Redigerat:
Har exakt samma fel med mitt skjutparti från Halle. Men har haft detta nu i 2-3 år och inget jag planerar justera. Det drar från glipan på vintern så en list ska dit som lösning. Tidigare har jag tryckt dit lite papper och stängt dörren då den inte används alls under vintern, detta har fungerat mot drag.
Dörren kunde jag justera från ovansidan med en sexkantsnyckel, men har för mig att det mest var för att lyfta den då listen nedtill tog i till en början.

Bästa svaret

Ok, ingen som direkt ville släppa ifrån sig information om detta. Har läst manualer från varenda tillverkare Nu känns det som. Ok, problemet är:
1.dörren hänger ner 2-3mm på vänster sida
2. Listen i underkant är inte uniform på grund av detta
3.Eftersom det kärvar i underkant blir det ej tät tillslutning och bladet verkar skevt i djupled.

poletten trillade till slut ner efter att ha läst en justeringsguide från nordan.se.

Diagonalerna skall alltså vara exakta, om de inte är det justerar man detta med diagonala klossar

något bättre beskrivning kan jag tycka, tack till nordan...

så, justera diagonalen och nedre hörnan bör krypa inåt, vilket borde göra så att det inte kärvar i botten och därmed blir tillslutingen bra

Från parallellogram till rektangel med hjälp av diagonalklossar :cool:

Redigerat:
Vilken krysslaser du köper om du vill köpa en sådan spelar ingen större roll.
Jag har en liknande bosch som den du länkar fast grön samt en billig cotech (Clas Ohlson) och båda fungerar lika bra och är självnivellerande däremot föredrar jag röd laser före grön.
Det den dyrare lasern kan låsa optiken när den är tänd samt så har den en prick uppåt och nedåt.
Angående noggrannheten så spelar troligtvis inte 0,5mm så stor skillnad utan det bör vara inom de tillåtna toleranserna.

Angående partiet så är frågan varför är det så?
Vad är det som orsakar felet?
Vad är det för spanjolett och slutbleck, är det meningen att spanjoletten ska dra in partiet?
Vad svarar leverantören när du ställt frågan?
Om dörrbladet är skevt hur kan det bli så när glaset är rakt, är det något fel i glasningen?
Har du kryssmätt?

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Min teori från sent igår kväll stämde. Diagonalerna var inte samma. Efter klossning nu på lunchen är diagonalerna lika, det kärvar ej längre undertill, och därför kan dörren gå igen lätt, och sluter därför nu också tätt...

Redigerat:
  • Gilla
sue_ellen och 3 till
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Min teori från sent igår kväll stämde. Diagonalerna var inte samma. Efter klossning nu på lunchen är diagonalerna lika, det kärvar ej längre undertill, och därför kan dörren gå igen lätt, och sluter därför nu också rätt...
Det är alltid svårare att få till ett större parti, det är inte helt lätt att få allt perfekt.
Vad bra att det nu fungerar som det ska.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Lägger en bild som referens, inte för mitt fönster, men någorlunda förklarande iaf. Om någon skulle stöta på samma problem tänker jag.

• Instruktionsbild för justering av fönster med distansplattor och texten "Steg 2.3" samt detaljbild på glaslyft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.