K
KristerLo: Efter monteringen har jag oxå hittat en del brister, främst detaljkvalitet. Har valiga herdeliga fönsterhakar, vilka nästan alla var felmonterade, finishen på målning var inte den bästa, repor i ett fönster och en balkongdörr, m.m. Montering och passning är jag nöjd med, (bor i ett skevt och vint 100 år gammalt hus). Dock har det varit svårt att få kontakt efter med företaget för
6 svar · 3,1k läst
·
A
Ampellampa: Har en fråga om tätning av fönster. Eller vad jag ska kalla det. Upptäckte att det är en glipa i fönsterramen och skulle helst täcka över den. Någon som vet om det kan vara dumt att täppa till en sådan glipa? Tänker den kan vara där för ventilation. Kan man använda någon typ av silikon?
0 svar · 1,3k läst
·
1
123abc: Det är ett 9-tillhållarlås och med en vinkelkap så kan du kapa regeln (kolven). Då det sitter ett godkänt lås i en utåtgående dörr så bör det även vara någon sorts bakantsbeslag eller karmstift då det krävs för kl3.
11 svar · 3,3k läst
·
N
najks: Söker runt fönster till oisolerad verkstad tanken är 8-9dm i dimension gärna med yttre foder komplett! har kollat lite men landar kring 5000-7000kr i pris, försöker alltså hitta något betydligt billigare i och med att isoler-värdet inte behöver vara topp! tips?
0 svar · 744 läst
Tomtom79
Tomtom79: [citat] Pressa på en skruv på fel mejsel och få den att sitta fast låter ju inte så konstigt. Man kan säkert pressa in en insex-mejsel i en torx-skruv och få samma effekt?
15 svar · 2,5k läst
·
J
Johan456: Man sätter in det runda fönstret i ett runt hål. Det runda hålet ska bestå av tomrum med en kant runt. Det runda fönstrets diameter bör vara något mindre än diametern på kanten som omsluter tomrummet.
1 svar · 1,3k läst
MariaiÖstergötland
MariaiÖstergötland: [citat] Håller inte med. Mina fönsterbrädor är i nivå med fönsterkarmen (heter det så), vilket gör att stora/breda krukor kan stå halvt på karmen och halvt på fönsterbrädan. Hoppas ts förstår hur jag menar...
5 svar · 4,4k läst
·
1
123abc: Det är inte så noga på de gångjärnen då de inte är tappbärande men vanligtvis används vattenfritt mineralsmörjfett eller syntetiskt smörjfett t.ex vanligt vaselin eller litiumfett. När du nämner att du fick banka upp dem för att de skulle passa så är det svårt att svara vad orsaken är. Har du testat att borra ur dom så de passar bättre och inte något tar emot eller spänner.
8 svar · 5,0k läst
·
A
annabanana: Dofab har byggt en ytterdörr till oss; jag är jättenöjd. Det var inte jättebilligt skulle jag inte påstå, men egentligen inte så dyrt heller med tanke på vad vi fick för pengarna. Jag räknar med att vi får många år tillsammans.
1 svar · 2,3k läst
P
Pettttter: [citat] Med tanke på att du nu skrivit två inlägg i en tråd som inte har något med tråden att göra så skulle jag säga att du beter dig riktigt störigt, och när du ber mig pysa iväg så beter du dig också illa. Home Assistant har jag inget intresse av. NFC ser jag verkligen ingen poäng med.
19 svar · 4,4k läst
1
123abc: [citat] Är det pardörrar? Pardörrar kan förses med en mötande spanjolett i det passiva dörrbladet och kan då förses med dörrbroms. https://www.assaabloy.com/se/sv/documents/support-service/oem/produktinformation/produktkataloger/kataloger-fonster-fonsterdorrprodukter/C-Spanjoletter-fonster-dorrar-ASSA-OEM.pdf [bild]
7 svar · 2,7k läst
·
M
MacL3an: [citat] Hmm, okej. Jag har plösarna i slutblecket maximalt "ute", men det hjälper inte. Min upplevelse är att grundproblemet är att tryckesfallet är så "löst" när det nästan är helt infällt och kan då fastna. Jag har spelat in en video om det här: [MEDIA=facebook]3244742825812216[/MEDIA]. Upplever du att ditt tryckesfall är lika löst? Jag tänker att det kommer inte spela någon
9 svar · 4,9k läst
·
S
Småhusägare: Blev till sist så att jag filade upp hålen i tungan på gångjärnen så att dörren kunde skjutas in en bit till under låsbrickan. Kan ha varit toleranser som spökade, men kunde inte se något underligt med blotta ögat. Nu går det utmärkt att stänga dörren.
15 svar · 10,0k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Allmogelister med förlaga från 1800-talet passar ju inte i ett modernt hus, tycker jag. Men smaken är ju delad.
11 svar · 9,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det finns adapter från tappgångjärn till snäppfäste, https://www.bauhaus.se/mellangangjarn-gammal-standard såhär kan slutresultatet bli, https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-innerdoerrar-i-70-talshus.249349/page-2#post-2588357
1 svar · 2,4k läst
D
Daniel Green1: [citat] Tack för svaret. Jag misstänkte att det inte var så troligt men men.. För mig som har noll koll så finns det ju en uppsjö av modeller, mått osv.. men jag förstod när jag scannade qr koden på dörren att det ska vara 10*21. Tittar jag utifrån på dörren så är gångjärnet på vänster sida så antar vänsterhängd. Med vänlig hälsning, Daniel
2 svar · 2,1k läst
1
123abc: Ett företag som jobbar med takplåt och avvattning brukat kunna göra längre fönsterbleck, en del gör upp till 3m. Det bästa är att undersöka vad som finns i din närhet då det kan strula med transport av längre gods men om de paketerar bra så fungerar det att beställa på annan ort.
2 svar · 2,0k läst
dannedd
dannedd: Och jag har bara hittat källarfönster som är minst 60cm höga när jag egentligen behöver 50cm. Notera att jag menar fönster specifika för källare och då öppningsbara överhängda (ej vridfönster). Kan det vara då att det är vanligast med 60cm höga pga att den fria utrymningshöjden ska vara just 60cm? Har vi någon fönster/säkerhetsexpert här inne?
3 svar · 2,8k läst
Stefan N
Stefan N: Vad gäller pannorna så låg plåten runt fönstret över pannorna förut och numera ligger pannorna över plåten istället så dom får sågas exakt mot fönstrets karm. Sen tror jag inte ett par små fönster ensamt står för värmen, det går nog ganska mycket genom taket. Jag gav upp och installerade AC för det gick inte bo på övervåningen annars.
1 svar · 1,0k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Det går att laga väggen innan där det är som värst.
24 svar · 20,3k läst
·
M
Marie Bry: [citat] Tack så mycket! ☺️
17 svar · 7,1k läst
·
sergeant
sergeant: [citat] Många bra idéer! Jag gjorde en mall - och beställde en CNC fräst skyddsbricka i rostfritt. Tack för hjälpen ///Henrik
2 svar · 1,5k läst
·
N
Nybyggaren789: [citat] Gillar din lösning. Tror det blir så... Bra tänkt! Fönstret öppnas där uppe, utåt. Så ingen fara.
6 svar · 4,1k läst
·
Fotografen
Fotografen: En tanke, lite Assa låssprej runt proppen?
4 svar · 3,6k läst
·
J
JockeBergström: Bump
3 svar · 11,2k läst
·
R
Rickard79: [citat] jag har bara ett hål i tröskeln, inga vita ”stöd” för dörrarna heller. Tack för biler
9 svar · 13,4k läst
·
1
123abc: [citat] Helt rätt då det är ett assa 404 låshus.
3 svar · 3,1k läst
·
H
Hildor: [citat] Håller med betalar hellre några 100 extra för bättre saker :) Färg ska jag fundera på, vårt hus får inte målas om hur som helst så vita lr grå blir det. Kommer ha uterum i framtiden i vitt så skulle tro båda går bra. Vårt hus har självdrag idag. (Funderar på om vi ska ha FTX i framtiden men det är inte aktuellt just nu.) Idag har vi 2glas från när huset byggdes så man
8 svar · 5,3k läst
H
hakaninorr: Var hittar jag billigaste fasta fönster, trä/pvc/alu, i storlek ungefär 11x11 med utanpåliggande spröjs?
0 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.