Översta låset har enligt tidigare ägare varit låst i fem år, ingen nyckel finns. Hur får jag enklast upp dörren? Tänkte montera ett annat lås med vanligt vred på insidan, men för det måste dörren först gå att öppna.

• Närbild av en dörr med ett skadat låshus och inget handtag, där det övre låset har en trasig nyckel inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla låskolvar i förfall på en smutsig dörr, nedre med vred, övre utan nyckel.
    Skapa konto
Går det inte att knacka ut sprintarna i gångjärnen?

Hur ser det ut mellan dörr och karm på andra sidan?

useless useless skrev:
Hur ser det ut mellan dörr och karm på andra sidan?

• Närbild på en grå ytterdörr och en vägg med stenar och sprickor vid dörrkarmen.
    Skapa konto
  • Närbild på en sliten grå dörr med metallhandtag och gammalt skadat låshus.
    Skapa konto
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Går det inte att knacka ut sprintarna i gångjärnen?
Kan du se på bilderna från utsidan om det går? Ska jag byta ut dörren helt kan jag alltid kapa gångjärnen

C
I och med att det inte ser ut att finnas någon överfals och inte heller något kantbeslag är eventuellt ett alternativ att knacka in ett par kilar i dörrspringan och såga av låsregeln med en smal kapskiva.

Minst åverkan och lättast är det om det går att göra som föreslogs ovanför. Finns ju metallblad till sticksågen också om man inte har en liten vinkelkap eller ett bra multitool tillgängligt.

C cpalm skrev:
I och med att det inte ser ut att finnas någon överfals och inte heller något kantbeslag är eventuellt ett alternativ att knacka in ett par kilar i dörrspringan och såga av låsregeln med en smal kapskiva.
Bra tips! Har både sticksåg med metallblad och Vinkelslip. Ska testa och se

C
Regeln är väl härdad så ett vanligt metallblad biter nog inget vidare.

Man kan ju ha tur och det är ett snikhärdat lås tänker jag. Men jo, det är ju helt klart effektivare med skiva men det blir större märken att åtgärda efteråt om man inte har tur med hur stor glipan kan bli. Jobbigaste är ju förmodligen att behöva måla om lite... ;)

C
Man kan ju i och för sig alltid använda ett karbidblad.
En del skavanker är nog oundvikligt om inte springan är väldigt stor, men jag tror att risken är större ju mer man behöver nöta för att komma igenom.

Det är ett 9-tillhållarlås och med en vinkelkap så kan du kapa regeln (kolven).
Då det sitter ett godkänt lås i en utåtgående dörr så bör det även vara någon sorts bakantsbeslag eller karmstift då det krävs för kl3.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.