Fönster & Dörrar
AndersS: Med uppvik är det vanliga och skarv läggs mellan fönster. Går även att göra liggande tror det heter hakfals, är inte plåtslagare men fått det gjort så.
Florafix: Jag skall byta ut min takskjutsport mot en slagport som bättre matchar huset. Nu gäller det bara att demontera befintlig port. Jag hittar inga instruktioner för liknande portar och jag lyckas inte identifiera märke eller modell på denna port. Nu undrar jag om någon känner igen min port så jag kan söka rätt information om demontering? [bild] [bild]
Christian Barsoum: Hej. Det är 26 fönster och två altandörrar. Det är både stora och källarfönster som ska inkluderas.
Mazen: Alt ett dörrvred ist för handtag (finns runda, kvadratiska, äggformade etc) https://www.specialbeslag.se/produkt/dorrvred-rostfri-look/?gclid=EAIaIQobChMIr9nh0IXY9gIVyOeyCh1VWAliEAQYASABEgIFJPD_BwE
nilu: [citat] Jag trodde precis samma, att mittskruven låste läppen, men den skruven går genom ett hål i läppen och in i dörrsidan. Finns alltså ingen justeringsmån alls. Nä, det är ett mysterium.
Screew: [citat] Tex dessa, tror att dom ska fungera för både trä och plåt https://www.hornbach.se/shop/Gipsskruv-forsankt-med-kryss-spar-3-9x19-mm-fosfaterad-250-styck/3830998/artikel-detaljer.html
fredand44: Hej, Tackar för tipsen! Jag var förbi en låssmed, tyvärr hade de inte Assas låsspray, men de hade en likvärdig. Efter ca 8 repetitioner så funkade det att vrida om. Jag har inte vågat låsa igen. Funderar på att sätta cylindern i ett skruvstäd (försiktigt) och motionera den. Känns nästan som om det är någon knix någonstans som tar i. Hur det skulle uppkommit känns
Pappa1986: Renoveringstapet skulle kunna funka bra här.
Trilobiten: [citat] Nu har de bytt ut de felaktiga fodren (fel mått) och SPIKAT upp dem. Blev jättefint! Allt det här hade kunnat undvikits om de inte haft så bråttom och om de kommunicerat med oss. Tack för byggbeskrivningen! :)
najks: Har en verkstad ute i stugan, helt utan ljusinsläpp annat än från dörrens lilla fönster Tanken är att montera ett runt fönster ned mot havet, dimension ca 80cm Dock är det så att den knutade väggen är 45mm, så helst ett fönster med 45mm karm Möjligen kan det gå med 50-55mm också men då får jag lista och snygga till lite runtom Tips på var man kan köpa enklast möjliga
brma: [citat] [citat] Hej, jag hyrde en maskin på cramo, https://www.cramo.se/sv/category/byggmaskiner_fras-och-sliputrustning_frasar-och-slipar-ovriga/product/sparfras-bet--65mm-220v-hiltidch180sl Hyrde även en bra dammsugare av dem. Byggde ett litet tält runt detta och började fräsa, tog sedan en vanlig liten vinkelslip med diamantskiva och en huggmejsel för att ta bort lite småbitar som blev
123abc: Tryckesskruvarna är PZ2 men om de är rund dragna så du inte får loss dom så kan du borra bort skallarna med en borr (5-5.5mm)
stig ingemansson: skall behålla mina träkarmar och bara byta fönsterkassetter har i dag 2 glas. har tänk mig att byta till 3 glas energi. med stål list 32mm. glaset som jag fått pris på. isolerglas T4-10-32mm stål-list. bredd1200 höjd 1000 7st totalpris 13776 kr ink moms. glasgiganten ryds glas vill ha för T4-12 31000 bägge har argon.
tergo: [citat] tanken är ju oxså att ev tjuvar inte skall kunna bära ut dina saker det hållet
mrmlz: Hej! Klart det är mycket pengar för 10min jobb. Samtidigt är det svårt att gnälla över att de har någon form av minimum fakturering på 1.5h eller vad det där kan motsvara i timlön. Felet som vanligt är ju att priset inte kommuniceras i förväg. I.e. "Absolut vi kan komma och titta, vi fakturerar som minst 2h a 550kr ex moms" eller vad det nu kan tänkas vara. Assumptions is the mother
123abc: [citat] 1. Det är inte svårare än att ta upp urtag för låshus, slutbleck och nyckelskylt. 2. Om du har ett lås i dörren som uppfyller krav för klass 3 så kan det anses onödigt med ett extra tillhållarlås (kl3) då du knappas bör ha krav enligt högre skyddsklasser. Troligtvis har du inga speciella krav på låsning om du inte har väldiga värdefulla saker hemma.
123abc: [citat] MPL (flerpunktslås) har en skena infräst i dörren och då måste även det täckas över. I Danmark finns det en stolpe att köpa om man vill byta från MPL till vanlig låskista (SPL) som kapas i önskad längd men jag har inte måtten på den här så jag kan se att den passar. https://lavpris-laase.dk/yale-doorman-252/lang-stolpe-til-yale-doorman-p9856 Det är även möjligt att
cederbusch: [citat] Ah, spröjs var ordet jag letade efter. KAN kan de ju. Man KAN också ha en köksfläkt i rostfritt stål i ett torp som i övrigt är mer eller mindre som det var när det byggdes på 1800-talet. Men det är kanske inte så fint, bara det jag menar. Fast å andra sidan är det kanske trevligt att inte ha utsikten skymd av breda spröjs. Men så var det också det där med glaset. Jag hyr
ehschos: [citat] Hej, ja dom kommer att gå att öppna. Med ett fast parti så blir det för lågt.
123abc: [citat] Det stora problemet är att dom brister och går av för många användare och i mer sällsynta fall lägger knappsatsen av, jag har bytt väldigt många som brustit. Tre forumtrådar jag snabbt fann vid en sökning. https://www.byggahus.se/forum/threads/assa-code-handle.127907/ https://www.byggahus.se/forum/threads/assa-code-handle-7810-3-e-som-gar-av.406215/
123abc: Är det bara de två gångjärnen? Det nedre gångjärnet kan vara annorlunda med möjlighet till justering (höjd och sidled) på vissa dörrar samt kan det finnas en justering i ovankant för att ändra lite i sidled. Om det är ett justerbart gångjärn längst ner så ta bort täckbrickan av plast (ofta dras den uppåt) för att se justeringen.
Chonguis: [citat] Vad innebar "klena gångjärn"? Har de inneburit problem?
Thule-Fredrik: Hej! Jag har läst lite angående dagens dörrar som säljs på marknaden idag och kommit fram till att HDF på ytterdörrar verkar vara "no-go". Jag har endast typ 2-3 dm från överkant dörr idag upp till inbyggd takfot á 45 cm, så ett tak över dörren går inte. Men det finns alternativ som har ek-faner. Hur bra är denna faner mot väder och vind? Har sett som sagt skräckexempel på
123abc: [citat] Det är lite svårare att svara på då det monterats utan genomgående skruv långt efter att låshusen varit förberedda för genomgående skruv. Än idag monteras behör utan genomgående skruvar. Låshusen var på 50-talet redan förberedda för montering av trycke med genomgående skruv men inte för nyckelskyltar. 1962 kom den nya standarden för innerdörrar kom och då användes
stenna: Har samma problem i mitt hus , jag skär rent skruvspåren med smal kaptrissa på Dremeln , skruvar bort gångjärnet på fönstersidan , kortar av pinnen på gångjärnet några mm så går det att lyfta på fönstret igen eft renovering