Jag har spikat allmogefoder runt dörrarna och dimensionen på fodret är 15X69 mm. Tyvärr hittar jag ingen allmogesockel med den tjockleken och 120 mm bred. Tjockleken på 120 mm sockel verkar vara 21 mm på de ställen jag letat. Hur får jag ett snyggt avslut på detta? Funderar på att gera sista centimetern och vitmåla även gerningen. Någon som har ett snyggt tips?

S
Skurkloss! Alltid skurkloss till allmogefoder!

• Gilla
Bengt65 och 4 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Skurkloss! Alltid skurkloss till allmogefoder!
Säg det till min sambo.....

Jag föreslog det en gång men det var tydligen det fulaste hon någonsin sett. Så jag har inte ens haft det i åtanke.
Men... om jag gerar sista biten på golvlisten så det blir 15 mm kvar av sockelns 21 mm som möter fodret, ser det väldigt dumt ut?

Fixa det när sambon är borta. Hon vänjer sig.

• Gilla
  • Haha
Ulf Strandberg1 och 4 till
  • Laddar…
S
C caanol skrev:
Säg det till min sambo.....

Jag föreslog det en gång men det var tydligen det fulaste hon någonsin sett. Så jag har inte ens haft det i åtanke.
Men... om jag gerar sista biten på golvlisten så det blir 15 mm kvar av sockelns 21 mm som möter fodret, ser det väldigt dumt ut?
Allt annat än skurkloss ihop med allmogefoder ser fult ut. Då får man ha släta foder och lister.

• Gilla
Stensson11 och 1 till
  • Laddar…
Det kanske inte är rätt men man kan göra såhär.
Detaljbild av en vägg och golvlist där golvlisten är kapat och fogat i ett hörn på ett ovanligt sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
F fixarpelle skrev:
Det kanske inte är rätt men man kan göra såhär.
[bild]
Hmmm, Ska kolla med den känsliga av oss :)

• Gilla
Kirka75
  • Laddar…
S
Detalj av trägolv och rödmålad list mot en vägg med tapet bredvid ett mörkt träben från möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Simsu och 5 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Riktigt fult
Det är du fri att tycka.
Jag testade med skurklossar men denna lösningen tycker jag blev bättre rent estetiskt, jag tycker det är så fult med skurklossar.

Redigerat:
  • Gilla
Axel bolander
  • Laddar…
B
Kanske den som säger nej till skurkloss har en bättre alternativ lösning i rockärmen?
Ibland får man ju välja det minst dåliga alternativet.

Jag skulle också säga skurkloss är "rätt" lösning.

• Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle köra på ditt eget förslag, gera 21-15 = 6 mm så att foder och golvlist ansluter till varandra. Skurkloss kan vara passande i ett hus där "allt" är gammalt. Så det beror på...

Allmogelister med förlaga från 1800-talet passar ju inte i ett modernt hus, tycker jag. Men smaken är ju delad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.