Hej,
har precis installerat ett Id lock 150 i min dörr av okänd ålder (huset är från -77).
Dock har jag problem med att låset ibland indikerar med ljus och ljud att låsningen gått bra, men i själva verket har låskolven inte helt fällt ut sig och dörren är olåst. Det räcker med att trycka ner handtaget så öppnas dörren.

Problemet uppstår kanske en gång på tio. Främst när jag stänger dörren med minimal kraft så att tryckfallet precis "orkar" in i blecket. Dörren ser dock låst ut tack vare att kolven är utfälld, man måste trycka ner handtaget för att öppna dörren (räcker inte med att putta på den). Då märker man att låskolven inte fällts ut tillräckligt och att dörren är olåst. Och som sagt - låset indikerar att det är låst och låsvredet står i horisontellt (låst) läge.

I längden kommer jag bli galen av att varje gång jag går ut behöva känna efter om låset verkligen har gått igen. Och barnen kommer garanterat glömma/strunta i det.

Har aldrig pysslat med lås förut så vet inte hur/om jag kan trimma in dörren/låset. Såvitt jag kan mäta så är avståndet mellan låshus och bleck strax under 5 mm. Jag har försökt trimma in blecket med rätt avstånd för plöserna för tryckfall och låskolv enligt manualen. Har jag stort spelrum för tryckfallet verkar problemet minska, men den falska låsningen händer ändå för ofta för att jag ska känna mig trygg. Plus att dörren glappar med den bleckinställningen.

Behövde slipa bort någon millimeter på kanten på urtaget för gamla blecket för att Id Lock-blecket skulle passa. På gamla blecket står det Boda 004014 och på gamla låshuset Boda 4865. Vore bra om jag slapp lämna tillbaka låset eftersom jag borrat ett 10 mm hål i dörren för att få det på plats (enligt manual).

Några tips?

Vad menar du med att slipa bort lite? Bild tack.
Vår gör så med ibland, inte lika ofta som din.
Min teori är att blecket för själva handtaget ska vara längre in så låskolven lättare kan glida ut. Dock så gör den inte alltid det.
Man lär sig med tiden att höra dörren.

DanielPinjegård DanielPinjegård skrev:
Vad menar du med att slipa bort lite? Bild tack.
Vår gör så med ibland, inte lika ofta som din.
Min teori är att blecket för själva handtaget ska vara längre in så låskolven lättare kan glida ut. Dock så gör den inte alltid det.
Man lär sig med tiden att höra dörren.
Nya blecket gick inte att passa in i befintliga urtaget med handkraft, urtaget var ngn knapp mm för litet.
Syns knappt på bilden, men jag har slipat den vänstra (inre) kanten på urtaget ngt lite.

Ja, man hör om dörren stängs "rätt" och kolven åker ända in. Tycker bara inte att det borde vara så i en så potentiellt kritisk produkt. Familjen uppskattarheller inte ännu en smart hem-pryl som funkar...för det mesta.
Närbild på en dörrlåsmekanism där den vänstra kanten synligt slipats för att passa i urtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett justerbart slutbleck som är snett justerat så plösmåttet är större för regelkolven (det ska aldrig vara större än det för fallkolven som ska hålla listtrycket).
Släpp lite på den övre justerskruven.

B backstuguson skrev:
Nya blecket gick inte att passa in i befintliga urtaget med handkraft, urtaget var ngn knapp mm för litet.
Syns knappt på bilden, men jag har slipat den vänstra (inre) kanten på urtaget ngt lite.

Ja, man hör om dörren stängs "rätt" och kolven åker ända in. Tycker bara inte att det borde vara så i en så potentiellt kritisk produkt. Familjen uppskattarheller inte ännu en smart hem-pryl som funkar...för det mesta.
[bild]
Som det sagts i tråden. Justera ut övre och in undre blecket så blir det bättre ska du se. Om du inte satt dit den där plåten som följer med så rekommenderar jag det starkt. Den hjälper till så inte karmen trasan sönder med tiden. Tunn 1mm plåt som ska sitta mellan slutbleck och karm.

Kontrollera även att springan är mellan 2-5mm som är rekommenderat men det bör helst vara mindre än 5mm då det kan ändras med väder och årstid.
Om springan mellan dörrblad och karm ligger på gränsen eller om sidostycket fjädrar när dörren stängs så kan det uppstå liknande problem som trådskaparen beskriver.
Kontrollera även att stödskruven bottnar mot regeln (dom ser ut att vara utskruvade på bild) då de hindrar sidostycket från att fjädra när dörrbladet stängs.
Angående att justera plösmåttet för den nedre fallkolven så behövs det endast om den inte tätar mot listerna då regelkolven normalt ligger lite längre in så den ska gå fri när fallkolven håller listtrycket.
Just Idlock 150 har en mycket smalare regelkolv (10,6mm) än fallkolv (14mm) vilket gör att det är möjligt att justera ett lite större plösmått för regelkolven men först bör du justera dom lika och kontrollera funktion.
Så du kan utesluta om felet beror på plösmått eller inte.
Jag vill minnas att manualen uppmanar till att justera ett större plösmått för regelkolvel men först bör du ha rätt funktion.

https://idlock.se/wp-content/uploads/2019/09/Manual-ID-Lock-versjon-1.5-oppdatert.pdf

Redigerat:
Tack för tips!

B backstuguson skrev:
Tack för tips!
Fick du någonsin ordning på detta? jag har samma problem.

M MacL3an skrev:
Fick du någonsin ordning på detta? jag har samma problem.
Ja, typ. Släppte lite på skruvarna i blecket som justerar ”tajtheten”. Dörrbladet är ngt glappt i stängt läge, men inget man stör sig på nämnvärt.

Det jag stört mig mest på sedan installationen är istället att tryckfallet ”hänger” sig med jämna mellanrum och man måste drämma igen dörren…

B backstuguson skrev:
Ja, typ. Släppte lite på skruvarna i blecket som justerar ”tajtheten”. Dörrbladet är ngt glappt i stängt läge, men inget man stör sig på nämnvärt.

Det jag stört mig mest på sedan installationen är istället att tryckfallet ”hänger” sig med jämna mellanrum och man måste drämma igen dörren…
Hmm, okej. Jag har plösarna i slutblecket maximalt "ute", men det hjälper inte. Min upplevelse är att grundproblemet är att tryckesfallet är så "löst" när det nästan är helt infällt och kan då fastna. Jag har spelat in en video om det här: https://www.facebook.com/3244742825812216.

Upplever du att ditt tryckesfall är lika löst? Jag tänker att det kommer inte spela någon roll hur mycket jag än justerar.

• Gilla
Björn72
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.