1
123abc: Om karmen inte sitter helt i lod så rör (vandrar) dörrbladet på sig. Gångjärnen går troligtvis lättare efter att ni smorde dom vilket bör vara orsaken till att ni inte upplevt problemet tidigare. Det ser inte ut som om de befintliga gångjärnen är justerbara för då kan man spänna justerskruvarna från båda håll mot tappen så kan det kanske hindra dörrbladet från att röra sig
4 svar · 6,3k läst
·
K
Kustvägen: Skulle bli sur om det blev denna höjdskillnad. När vi satte i altandörr så gjorde jag klart för snickarna att på åldens höst när rullator/rullstol (ev) används så ska inga höjdskillnader finnas mellan ute och inne.
20 svar · 12,4k läst
·
K
krampa1: [citat] Får [citat] Får tyvärr erkänna att jag fortfarande inte har gjort något år tröskeln...
7 svar · 3,9k läst
·
1
123abc: Det är fel i låshuset, byt låshuset mot ett nytt.
2 svar · 2,6k läst
·
Faltytowers
Faltytowers: Jo vi skruvade bort dem. Fick inte isär handtaget ändå. Googlade fram att bakom täckbrivjan sitter skruvar som drar ihop hela handtaget. Men täckbrickan satt rejält fast så med lite skydd mot dörren och en skruvmejsel så bände vi loss den. Nu är det fixat?
2 svar · 1,2k läst
·
T
Thehellbillydeluxe: Hej! Jag är på jakt efter en kodlåslösning för helglasad ytterdörr, tänker köpa ny altandörr och då en helglasad med riktig låskista. Vill kunna låsa säkert inifrån och utifrån, alltså inte ett vred på insidan. Yale doorman är som jag ser det inte ett alternativt då bortasäkert läge måste aktiveras utifrån med tag. Förslag?
0 svar · 1,2k läst
L
Liljeros: Jag skulle ta bort karmen och alla fall lägga på ett lager gips på regeln om du vill få bort den. Själv skulle jag dock förespråka att behålla karmen, målade ytterhörn i gips vid passager tenderar att ganska snabbt bli fula och skadade, därav att man ofta sätter en karm och foder.
2 svar · 4,0k läst
·
Microkatten
Microkatten: Om de är dragiga skall de tätas/kittas. För bättre funktion bör du montera en separat innerbåge, helst med luftspalt till stallfönstret. Innerbågen skall vara lufttät och hindrar varm luft att kondenseras mot ytterbågen under den kalla årstiden.
1 svar · 2,1k läst
·
P
perka99: Någon som har monterat Velfacs topvändbara fönster bredvid varandra? Bågarna är ju lite smalare (48mm istället för 54mm) på dessa fönster så mellanrummen blir ju lite större. Tycker även att beslagen är lite väl synliga tyvärr.
16 svar · 9,0k läst
FrWa
FrWa: Vi har köpt fönster & altandörrar därifrån och är väldigt nöjda. De är otroligt snygga. De levererades i tid och såg ut som utlovat. Vi tappade ett (!) och fick reservdelar skickade fr kundtjänst inom ett par veckor - generellt har de varit lätta att få tag i vilket ju är skönt iom att de är helt nätbaserade.
3 svar · 5,1k läst
P
pluttisen: [citat] Stort tack för svar!! Ok så det ska gå att byta fyrkantspinne från insidan då menar du?
6 svar · 3,1k läst
·
P
pluttisen: Behöver få in en ny del och vet inte hur man får av handtaget på utsidan.
0 svar · 3,6k läst
1
123abc: Det ser ut som en äldre 404. Skiljer dorndjupet? enklast är att trä igenomtryckespinnen genom båda låshusen så ser man vad som skiljer. Om jag förstår rätt så skiljer dorndjupet som istället för standard 45mm så är det 50mm. Även avståndet mellan hålen skiljer och är större än CC 72mm. Problemet är att låshuset är äldre än standarden för mellandörrslås och de låshusen
16 svar · 11,6k läst
·
A
Axtorp: Problemet löst . Man skjuter fram beslaget i rännan med ett hårt tryck och kan då skruva loss den från skenan.
1 svar · 2,9k läst
·
S
sinuslinus: https://www.leifarvidsson.se/beslag/fonsterbankskonsoler
1 svar · 2,4k läst
·
H
hildingvi: Hej, Jag har 4st äldre spegeldörrar med mått 213*85 som ska moteras inomhus, det är inte ett alternativ att kapa ner dem till något standardmått för dörrkaramar. Googlat mig fram till att den högsta standardhöjden är 210. Tips för person eller företag som tillverkar måttanpassade dörrkarmar? //Daniel
0 svar · 1,1k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Alltid struligt och farligt. En gång hade jag möjlighet att öppna fönstren, skruva stopp på utsidan för fönsterramen, lossa fönsterramen, stänga fönstren och lyfta inåt komplett. Det var ett stort fönster.
10 svar · 5,2k läst
·
S
Sundaan: Hej! Har tagit bort en dörrkarm och vill nu snygga till det så det blir en luftig genomgång från hall till vardagsrum. Har ingen byggteknisk bakgrund så klurar lite på vad som är enklast / snyggast att göra här. Det ska se ut precis som det till vänster om öppningen, fast med andra lister runt är tanken. Vill helt enkelt höra hur ni hade gjort detta så billigt / bra som möjligt :)
0 svar · 3,6k läst
·
1
123abc: Låset har gått sönder och bör bytas ut mot ett handtag motsvarande ASSA 835S vänster. De nya skiljer lite så du kan behöva borra hål för infästningen. Det finns fler tillverkare än ASSA av motsvarande handtag om du önskar ett annat utseende. https://www.assaabloy.com/se/sv/solutions/products/konsument-gds/altandorr/sakerhetshandtag-och-tillbehor/835s
2 svar · 4,1k läst
·
B
BloomingOnion: Mycket tacksam! [citat]
11 svar · 8,7k läst
·
D
Drsnuggels: Hej, Har tänkt köpa en ytterdörr från swedoor med stort fönster. Är de någon som har hittat någon persienn / gardin man kan installera i dessa ? ex. på dörr jag funderar på: https://www.swedoor.se/produkter-sv/ytterdorrar/classic/classic-brahms-eco-ytterdoerrar
0 svar · 1,4k läst
Oldboy
Oldboy: Tomrum mellan Lecan, menar du att fogen mellan blocken inte är fylld hela vägen från insida till utsida, och att det gäller för hela väggen från ett fönster till ett annat? Det låter isf mkt märkligt, och ngt som behöver efterforskas varför. För att snabbast och enklast lösa problemet så kan du täta mellanrummet i fogarna, men kanske är det enklare att skära till och trycka in
6 svar · 3,4k läst
·
S
skanfals: Hej, Är det någon som vet vad inringat kallas? Efter mycket googlande fann jag termen ”glasband” samt en instruktionsvideo om hur man byter det. Samtidigt hittar jag knappt några butiker som säljer glasband och kanske finns det alternativ? I de flesta instruktionsvideos talas det i stället om kitt. Är detta ett substitut mot glasband eller ska man använda olika beroende fönster?
0 svar · 1,7k läst
·
The_Andy_Pandy
The_Andy_Pandy: [citat] Duger med en vanlig vit, slät, ståldörr. Visst, vore väl trevligt om de kunde se ut som övriga dörrar då buset kanske inte lägger märke till den men tanken är som sagt att de ska inse att det inte är någon idé att bryta upp den då det tar för lång tid. Alternativet är att sätta galler innanför den trädörr som. Finns idag men då kanske man får påhälsning av samma
2 svar · 1,3k läst
raveper
raveper: Byt kista till en annan sorts nyckel än de övriga dörrarna i huset.
10 svar · 6,9k läst
·
B
Bjelkan: Jag gjorde en ny tråd i Möbelsnickeri avdelningen
3 svar · 1,5k läst
N
Niklas777: Letar efter ny motsvarande bärskena för skjutdörrar som ska ersättas. Viktigt att måtten är desamma då skenan ska tryckas i en urfräsning/spårning. Tillhörande gångjärn är av märket EKU. Skenan är 20mm bred och 17mm djup. Tack för er hjälp!
0 svar · 972 läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Går det verkligen att ha motordrift på den där konstruktionen? Vi har något liknande och man får trycka till rejält med foten längst ner för att sprintarna ska haka i. En motor skulle troligen slita sönder porten innan den gick i lås.
6 svar · 4,6k läst
·
nino
nino: Mockfjärdsfönster heter dom, inte svårare än så :)
4 svar · 1,5k läst
K
Kurtivan: [citat] Jag känner igen det där skavet på insidan garderobsdörrarna från våra egna :( De har trådbackar man drar ut och är dörren inte minst 90 grader öppen så blir det så där, och nej, jag har inte gjort något åt det :)
4 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.