pokasd
pokasd: [citat] Så enkelt var det kanske ja, tack så mycket
2 svar · 1,4k läst
S
stenna: Har samma problem i mitt hus , jag skär rent skruvspåren med smal kaptrissa på Dremeln , skruvar bort gångjärnet på fönstersidan , kortar av pinnen på gångjärnet några mm så går det att lyfta på fönstret igen eft renovering
8 svar · 1,7k läst
·
1
123abc: Öppna handtaget så mycket det går sedan får man knacka (tvinga) in spanjolettens kolvar från utsidan med något lämpligt. Ofta hjälper det att använda luftkuddar (monteringkudde) för att få mer utrymme samt för att tvinga upp dörren. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/slag-brytverktyg/brackjarn/monteringskudde-011706/ Därefter så får man måtta upp
1 svar · 2,8k läst
·
1
123abc: [citat] Det kan vara orsaken men 2år är kort tid, har du kontaktat tillverkaren? Ibland lyckas man reklamera en dålig ytbehandling även om garantin gått ut.
4 svar · 1,3k läst
·
D
Dessi: Har en Småndsvilla från 06. Håller på att isolera övervåningen. Upptäcker då att det har möglat under båda fönstren i söder. Högra hörnet under båda fönstren. Allt ser ok ut från utsidan fall på nedre fönsterblecket. Övre under panelen. Men vad är fel?
0 svar · 722 läst
·
anders07
anders07: Täcker listerna och karmen sitter behöver du inte fylla i något alls, bara plocka bort det lösa och dammsug.
1 svar · 2,8k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Återbruksställen kan ha det du söker prismässigt.
2 svar · 1,5k läst
rockin_john
rockin_john: [citat] Ja, jag funderade just på värmeförlusten vid dörren... Men där fick jag svaret på det ja... Tror jag får ta tag i detta till sommaren... om vi inte är en rysk koloni då.
7 svar · 6,5k läst
·
matilander
matilander: Hej! Jag och min sambo behöver byta en innerdörr i vår bostadsrätt då den gamla gått sönder runt handtaget så det inte går att skruva fast längre. Vi har letat och mätt, och till och med beställt en dörr som desvärre kom fuktskadad så vi måste returnera den. Nu till det största kruxet. Vi har insett att dörrarna i lägenheten inte bara är av gammal standard när det kommer till
0 svar · 1,4k läst
T
Timmerstuganorr: [citat] Intressant, tackar!
2 svar · 1,5k läst
·
H
Hemmafixare Bob: Tack Fönsterpåven, nu har det varit sportlov och vi har varit hemma och kunnat pyssla lite med huset. Nu testade vi ditt förslag. Det funkade !!! :D Allt går inte bort men en bra bit på vägen och trots den elaka vårsolens strålar så har vi fått ett märkbart bättre resultat till en betydligt lägre kostnad än glasbyte. Tack än en gång :D metoden kan rekommenderas varmt.
3 svar · 1,6k läst
F
fivefootnine: Tack så mycket för era svar.
3 svar · 2,7k läst
B
Bönström: Kolla in RM fönster i Vimmerby
1 svar · 1,4k läst
D
Derbyboy: Mitt skjutparti från schuco dränerar dåligt. Vid regn blir det ofta ståendes vatten i skenan. Jag har blåst rent och funderar nu på om mina dräneringshål är satta fel. Alltså de hål som borras inne i partiet. När jag kollar in från utsidan ser jag inget hål direkt men de finns där en bit åt sidan. Syns inte på filmen. Om det är någon som har ett schucoparti skulle jag bli
0 svar · 1,2k läst
·
1
123abc: Du kan justera gångjärnen både i höjdled och sidled. Däremot ser det inte ut som om dörrbladet hänger anmärkningsvärt snett i karmen men karmen kan justeras lite för att det ska se jämnare ut samt eventuellt justera gångjärnen lite i höjd. Om funktionen finns där så den inte tar emot någonstans så kan du låta det vara men om du stör dig på det så får man justera tills du
1 svar · 2,0k läst
·
L
Large: [citat] Jo, tyvärr. Arbetet har utförts av en plåtslagarfirma som har varit i branchen sen 40-talet.
4 svar · 3,8k läst
·
J
jannebmw: köp nytt o börja byt fönster behöver inte byta alla på en gång men det är ju en bra anledning till börja
4 svar · 1,5k läst
·
R
Rune Westergren: Tack för tippset!
2 svar · 1,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Hur går väggen i förhållande till bjälklag/takstolar?
5 svar · 1,4k läst
1
123abc: Din nyckel kan vara dålig eller sliten men problem kan även uppstå om man smort låset eller eller av smuts. Om din dotters nyckel fungerar så kan det räcka med en ny nyckel.
1 svar · 945 läst
J
jonaserik: Kan det här vara något https://www.rm.se/sv/produkter/fonster/inatgaende-fonster--2-1/lasalternativ/ https://www.byggbeslag.se/handtag-42/
1 svar · 1,1k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: [citat] Jag förstår inte vad du menar? Det finns annat glas än munblåst med liv i, fast inte som jag tycker är vacker i mna ögon, fast det beror på vem som ska ha och var det hamnar. Själv har jag ett hundratal munblåsta glas från lador och hus, och det finns fortfarande att tillgå om man är vaken. Kärlek är som munblåsta fönster, det är något man får, inget man tar ;-)
10 svar · 4,6k läst
G
Grod4n: Fönsterblecket brukar sitta på undersidan på pvc fönster. Här ser det ut som dom bara är popnitade på utsidan. [bild]
3 svar · 2,1k läst
·
MathiasS
MathiasS: Det är lite svårt att ta bild på där dörren står nu, men så här ser det ut både uppe och nere. Får ta ett snack med Swedoor på måndag. [bild]
2 svar · 1,4k läst
·
raveper
raveper: [citat] Njae. Man skruvar loss ett gångjärn i taget och stoppar in brickan, lyfter lite i dörren och skruvar tillbaka det igen.
8 svar · 2,2k läst
·
Tomtom79
Tomtom79: Skulle jag gissa så är det någon beläggning eller film på vardera glasrutan som är i storleksordningen av våglängden för synligt ljus. Är tjockleken på lagret, korrigerat för brytningsindex, rätt så får man reflektion av en specifik våglängd. I detta fall grönt i ena rutan och rött i andra. Eller rättare sagt förstärkning av en viss färg. sök på tunnfilmsstörning. Men
1 svar · 1,1k läst
·
Z
zombi: Hej. Har en entredörr där dörrbladet,inte karmen, har bågnat.Dörren är mörgrå/antracit ungefär och vetter mot väst och kan bli ganska varm på sommaren.Har läst här på forumet att svarta dörrar bågnar lättare av värmen.Dessutom är den solbläkt också vilket är inte så konstigt kanske. [bild] [bild] Kan tänka mig någon ljusare kulör.Ljusare röd,grön kanske men bågnar
0 svar · 1,7k läst
·
F
Flamman: Hur har du orkat vänta så länge för att få detta åtgärdat? Jag hade blivit vansinnig!
1 svar · 3,2k läst
C
Christina57: [citat] Överbleck skulle ev kunna fungera.
2 svar · 1,0k läst
Kurtegon
Kurtegon: Jag vill förstärka dörrfodret så att man kan använda den här på ett säkrare sätt. Huset är från 1971 och det är reglade väggar med tretäcks/gips. Hade ni skruvat eller spikat? [bild] [bild] [MEDIA=youtube]05WGZpIcceI[/MEDIA]
0 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.