9 999 läst ·
15 svar
10k läst
15 svar
Dörrblad tar i karmen på gångjärnssidan och spänner. SAFCO innerdörr.
Är i färd med att montera en SAFCO innerdörr med tillhörande karm hemma i huset. Hur jag än bär mig åt så går dörrbladet emot karmen på gångjärnssidan när jag försöker stänga dörren! Inga problem upptill, nedtill eller med motsatta karmen, där finns gott om plats. Men så jag försöker stänga så går det till en viss gräns (ca 50 mm kvar till stängd dörr) där man börjar känna ett motstånd och glipan mellan dörr och karm är då obefintlig.
Det går att stänga dörren helt, men då får man ta i på slutet och det knarrar och flexar lite på ett sätt som jag inte riktigt känner mig bekväm med.
Har Swedoor-dörrar i resten av huset och där finns det ett par millimeter mellan dörr och karm.
Är det någon som har erfarenhet av det här problemet och kan bidra med några tips?
Det går att stänga dörren helt, men då får man ta i på slutet och det knarrar och flexar lite på ett sätt som jag inte riktigt känner mig bekväm med.
Har Swedoor-dörrar i resten av huset och där finns det ett par millimeter mellan dörr och karm.
Är det någon som har erfarenhet av det här problemet och kan bidra med några tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "Karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Det är en sådan typ av skruv som inte har någon justerhylsa, utan istället dubbla gängor så justerar man genom att skruva dra åt/lossa. Men kan ju vara jag som missförstått funktionen?E egge80 skrev:
Ja de gängorna närmast hatten skall sitta i karmen de andra skall in i väggmaterialet, så börja med att palla bakom något mellan karm och vägg och skruva sen in din skruv ordentligt för att sen backa någon millimeter och plocka bort mellanlägget, gör så på alla skruvar och ställ in din karm i lod och våg kvarstår problemet så spänn ut de de där millimetrarna du backade …..
Den vanligaste orsaken till liknande problem är att gångjärnet inte sitter rätt.
Kontrollera att hålet i gångjärnet verkligen styr in försänkningen på dörrdelen, troligtvis ska den in längre.
Jag tycker det ser ut som om gångjärnets dörrdel bågnar vilket är ett tecken på att det sitter fel.
Kontrollera att hålet i gångjärnet verkligen styr in försänkningen på dörrdelen, troligtvis ska den in längre.
Jag tycker det ser ut som om gångjärnets dörrdel bågnar vilket är ett tecken på att det sitter fel.
Ok, tackar, jag provar att mixtra lite med skruvarna.E egge80 skrev:Ja de gängorna närmast hatten skall sitta i karmen de andra skall in i väggmaterialet, så börja med att palla bakom något mellan karm och vägg och skruva sen in din skruv ordentligt för att sen backa någon millimeter och plocka bort mellanlägget, gör så på alla skruvar och ställ in din karm i lod och våg kvarstår problemet så spänn ut de de där millimetrarna du backade …..
På bilden hade jag nog lossat lite på fästbrickan, så det ser lite skevt ut. Har provat att justera lite men man känner väldigt distinkt när nocken träffar rätt i hålet på tungan.1 123abc skrev:
Samtliga skruvar på gångjärnssidan nu idragna ordentligt och sedan injusterat. Kikade på gångjärnen igen och klacken på brickan landar mitt hålet på motsvarande del utan konstigheter. Ej möjligt att justera åt någon håll där.
Montageinstruktionen till karmen var nog inte skriven på svenska ursprungligen, men den nämner något om att justering av gångjärnen kan bli nödvändigt. i så fall måste man alltså försöka böja dem i rätt läge?
Montageinstruktionen till karmen var nog inte skriven på svenska ursprungligen, men den nämner något om att justering av gångjärnen kan bli nödvändigt. i så fall måste man alltså försöka böja dem i rätt läge?
Jag monterade Safco FInland kompakt innerdörrar på landet.Tunga pjäser på 36 kilo så det var rätt tufft att häkta på dörrarna på gångjärnen. Jag hade problem speciellt med övre gångjärnet på ena dörren och det slutade med att jag skruvade loss låsplattan helt och tryckte därefter in den med handkraft för att sen fixera den med skruvarna. Det var inte självklart att få låsplattan i rätt läge. Rekommenderar att gör på samma sätt. Jag håller med om @123abc kommentarer.
Vill minnas att på den Safco dörr jag monterat så låg dörrbladet nästan ända in mot gångjärnets runda del. Kanske en dum fråga men dörren är inte upp-och-ner? Så att den inte är helt symmetrisk och därför inte går lika långt in om den är på fel håll? Eller om brickan som låser fast dörren i gångjärnet (med 2 skruv) inte är symmetrisk och har blivit vänd på fel håll? Vi monterade faktiskt en dörr upp-och-ner en gång, gick alldeles utmärkt och passade perfekt, förutom att det var lite för stor springa upptill tyckte vi. Sen efter vi tagit ett par steg bak insåg vi att den var på fel håll.
Troligtvis inte så utan bara att dörrbladet behöver knackas in en liten bit till men man vet aldrig...
Troligtvis inte så utan bara att dörrbladet behöver knackas in en liten bit till men man vet aldrig...
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Jag råkade ut för samma problem, dock med en dörr från Swedoor. Min misstanke var att det handlade om otur med toleranserna på dörren och karmen. Jag kunde byta plats på två dörrar och då funkade kombinationen karm och dörr bra på båda ställena.
Tack för alla råd såhär långt. Ska kika vidare i morgon ifall det är så att dörren kan sitta upp o ner, eller ifall låsbrickan kanske kan/ska vändas på.
Vore väldigt synd om det var ett toleransfel.. Övriga dörrar i huset är av annat märke så går tyvärr inte att skifta för att testa. Om inte Swedoor of Safco är kombatibla? Gångjärnets låsning ser lite annorlunda ut på Swedoor med ett fjädrande bleck på dörren som låser fast i gångjärnet.
Vore väldigt synd om det var ett toleransfel.. Övriga dörrar i huset är av annat märke så går tyvärr inte att skifta för att testa. Om inte Swedoor of Safco är kombatibla? Gångjärnets låsning ser lite annorlunda ut på Swedoor med ett fjädrande bleck på dörren som låser fast i gångjärnet.
Dörrbladen är symmetriska så det ska bli samma om du vänder dörrbladet upp och ner.S Småhusägare skrev:Tack för alla råd såhär långt. Ska kika vidare i morgon ifall det är så att dörren kan sitta upp o ner, eller ifall låsbrickan kanske kan/ska vändas på.
Innerdörrar och karmar är standard så du kan blanda fabrikat enligt önskemål.
Exakt! Kanske var otydlig; Det är alltså mellan karmen och det rödmarkerade som det nyper. Längs med hela dörren från topp till tå. Om man vingar dörren att stängas helt så finns det fortfarande glipa runt om, så det är inte gångjärnens delar som krockar med varandra på dörrens kortsida.B b8q skrev:
Logga in
Skapa konto