Fönster & Dörrar
AndersS: Även jag gissar på mekanisk skada. Getingar kan vi glömma:cool:
KjellTimell: Körde på, gick alldeles utmärkt. Lite läskigt att driva in märlan, men det gick utmärkt!
Rickard.: Här har du min lösning som inte på något sätt visar hur det skulle se ut för dig men visar i alla fall att samma principer gäller vid en pocketkarm som en vanlig karm och alla vanliga lösningar fungerar även här. På andra sidan är det bara enkelgips och foder. [bild]
123abc: Gångjärnsriktare finns att köpa lite överallt och är inte speciellt dyrt men det finns olika storlekar så mät dimensionen på gångjärnen så du köper rätt. Dörren kanske bör utrustas med ett dörrstopp eller något annat som hindrar att det händer igen, du har tur att inte karmen sprack.
fredand44: Hm, ja med detta lite längre passet ser det faktiskt mycket bättre ut. Så jag tror jag får vara nöjd. Enormt tack för tipsen!
fredand44: Hej Håller på och monterar ett nytt litet fönster och lade märke till vad som ser ut som ett litet skräp i fönsterkassetten. Ser ni på bilden att det ser ut som om det är lite kabelavskal mellan fönster och den svarta tätningen. Tror ni det är skräp som inte ska vara där eller har det någon funktion? Mvh Fredrik
Åsa Lund: [citat] Hej! Har du en kittlampa? Intresserad av att sälja eller hyra ut den i så fall?
123abc: [citat] Om det bara är att den inte ska blåsa upp så kan du använda vad som helst bara dörren inte ligger och slår (vilket är störande). Om du vill hålla nere kostnaderna så kan du köpa låshus 565 hos biltema, jula eller var du brukar handla.
123abc: Classic slutbleck plussar man 1mm på plösmåttet när man byter mot connect. 19+1=20mm plösmått vilket stämmer för 1487-3 [bild]
123abc: Om du vill justera i sidled så lossa på karmdelens fästskruvar sedan kan du justera i sidled med torxskruvarna (ställskruv), dra åt karmdelens fästskruvar efter du justerat. Om du vill justera i höjdled så får du lossa locket i toppen av gångjärnet och sedan kan du justera höjden med en insexnyckel, obs när du justerar i höjdled är det viktigt att justera samtliga gångjärn så
Demmpa: Med ihopbyggda fönster så är ni tvungna att växla av takstolarna om det är bärande yttervägg (typ alla utom gavelväggar). Med mellanrum mellan fönsterna så monteras fönsterna mellan bärande regelarna.
123abc: [citat] Om du ska öppna 180° så kan du troligtvis ha något uppställnings beslag eller hasp när den är uppställd. Det kan kombineras med en en dörrbroms med avkopplingsbart karmfäste när den inte ska vara fullt uppställd t.ex assa dörrbroms 160 som kopplas ur när du vill öppna mer, även dörrbroms 328 är avkopplingsbar.
ThiasGbg: saknar 3 dörrar en vänster hängd två höger hängd. är model från 1960 med handtag med ben vit plats hel bläck för handtag och Nyckel hål. saknas i min hyresrätt. händer inte så mycket när man på pekat detta till Kommunal bostadsbolag
123abc: Det kan vara så att det är aluminium påbyggnaden som ska öppnas. Var i fönstret/bågen sitter persiennen?
Nerkicc: [citat] när vi installerar vår yale får vi inte detta att funka. Man ska ju testa ta ut ett batteri och se så vredet går ner när man gör så här, vårt gör ej det. Någon som vet varför?
spindelbygg: Alltså jag går bet på den, ser lätt ut i klippet, men jag har försökt såpass hårt så den blivit skadad, vet inte riktigt vad jag gör för fel, har tagit med en bild till, som kanske gör någon klokare på vad jag kan ha gjort för fel:
maxiq: [citat] Jag har hittat tvåglas på Interglas och med den tjockleken ligger U på runt 1,13 vilket är helt okej för mig. Jag har luftsolfångare, luftvärmepump och snart vedkamin
AndersS: Finns firmor som säljer t.ex. Emmabodas kassetter och info om hur du beställer. https://glasnet.nu/isolerglas/isolerglas Har köpt där och fungerar bra, men bor så jag kan hämta på plats. Kostar ju inget att ringa och prata med dem.
BirgitS: Välkommen till forumet! Ibland känner styrelsen till vilka väggar som är bärande därför att andra medlemmar har utrett det. Annars behöver du konstruktionsritningar (styrelsen eller kommunens bygglovsavdelning) och en byggkonstruktör som kan titta på dem. Om den är bärande behöver du dels tillstånd av styrelsen och dels en bygganmälan (troligen med dimensioneringsberäkningar) som
Sir_Jalle: Har sett att man i tex USA ofta sätter en solskärm på fönster om man bor i varma och soliga delstater. Liknande en vertikalmarkis i material men utan möjlighet att dra upp eller ner den. Exempel: https://sunscreenfactory.com/window/sunscreens-for-windows/ Någon som vet om liknande säljs i Sverige eller om man skulle kunna bygga något själv? Vertikalmakris är ju toppen, men detta känns
123abc: Om karmen inte sitter helt i lod så rör (vandrar) dörrbladet på sig. Gångjärnen går troligtvis lättare efter att ni smorde dom vilket bör vara orsaken till att ni inte upplevt problemet tidigare. Det ser inte ut som om de befintliga gångjärnen är justerbara för då kan man spänna justerskruvarna från båda håll mot tappen så kan det kanske hindra dörrbladet från att röra sig
Kustvägen: Skulle bli sur om det blev denna höjdskillnad. När vi satte i altandörr så gjorde jag klart för snickarna att på åldens höst när rullator/rullstol (ev) används så ska inga höjdskillnader finnas mellan ute och inne.
krampa1: [citat] Får [citat] Får tyvärr erkänna att jag fortfarande inte har gjort något år tröskeln...
Faltytowers: Jo vi skruvade bort dem. Fick inte isär handtaget ändå. Googlade fram att bakom täckbrivjan sitter skruvar som drar ihop hela handtaget. Men täckbrickan satt rejält fast så med lite skydd mot dörren och en skruvmejsel så bände vi loss den. Nu är det fixat?
Thehellbillydeluxe: Hej! Jag är på jakt efter en kodlåslösning för helglasad ytterdörr, tänker köpa ny altandörr och då en helglasad med riktig låskista. Vill kunna låsa säkert inifrån och utifrån, alltså inte ett vred på insidan. Yale doorman är som jag ser det inte ett alternativt då bortasäkert läge måste aktiveras utifrån med tag. Förslag?
Liljeros: Jag skulle ta bort karmen och alla fall lägga på ett lager gips på regeln om du vill få bort den. Själv skulle jag dock förespråka att behålla karmen, målade ytterhörn i gips vid passager tenderar att ganska snabbt bli fula och skadade, därav att man ofta sätter en karm och foder.