Jag har en ytterdörr med detta fina handtag. Jag har försökt med alla medel och tricks som finns att få rent dom. Har utgått från att de är i mässing men kanske har jag fel?
Flyttade in i huset för ett par månader sedan så inte jag som misskött handtaget ;)
Help please :)

• Ett möjligen mässingshandtag och lås på en ytterdörr, patinerat och behöver rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tergo skrev:
rengöra mässing - Sök på Google
Tack som jag skrev så har jag testat alla knep att göra rent mässing och det hjälper inte. Därför tänkte jag att det kanske är något annat material som jag missbedömt som just mässing. Jag har naturligtvis googlat innan jag frågade här.

Ser ju ut som nån antikbehandling på dom.

• Gilla
Marie Bry
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ser ju ut som nån antikbehandling på dom.
Hur får man bort det då? Försökte googla lite men hittade inget bra. Kanske testa med aceton?

Du får inte bort det tror jag, skaffa nya istället.

• Gilla
Marie Bry
  • Laddar…
Cirkulärborste i mässing på en skruvdragare skulle jag testa.

• Gilla
Marie Bry
  • Laddar…
E EddieG skrev:
Cirkulärborste i mässing på en skruvdragare skulle jag testa.
Ah tack. Jag vill helst inte skaffa nya men kanske enda lösningen

MrJay
De är rena, de är tänkt att vara mörka (någon typ av beläggning) och mässingen du ser har framträtt pga. slitage.

MrJay MrJay skrev:
De är rena, de är tänkt att vara mörka (någon typ av beläggning) och mässingen du ser har framträtt pga. slitage.
Har förstår det nu. Men jag vill inte ha beläggningen utan ta bort den :)

MrJay
M Marie Bry skrev:
Har förstår det nu. Men jag vill inte ha beläggningen utan ta bort den :)
Då hade jag sett mig om efter någon kemisk behandling och inte försökt slipa ner ytan med diverse borstar som kan skada mässingen.

Förstår nog inte vad du menar med smuts. Är det att mässingen oxiderat och blivit mörk?
Då måste du nog skruva bort detaljerna och behandla dem med en kemikalie som tar bort oxiden. (Jämför med ärg på koppar)
Jag hade själv aldrig tagit bort den fina patinan. Mycket snyggare på en dörr än blank mässing.

H Hasse C skrev:
Förstår nog inte vad du menar med smuts. Är det att mässingen oxiderat och blivit mörk?
Då måste du nog skruva bort detaljerna och behandla dem med en kemikalie som tar bort oxiden. (Jämför med ärg på koppar)
Jag hade själv aldrig tagit bort den fina patinan. Mycket snyggare på en dörr än blank mässing.
Fast det ser mer ut som smuts än fin patina eftersom det slitits så mässingen syns bakom. Resten av dörren var superbelagd med massa skit o grejer så tänkte väl att samma sak hänt med handtarer

Jag gillar kombinationen av ren mässing och ärg. Det visar att handtaget varit med en del och används.
Helt blank mässing kan du säkert uppnå om du tycker det är fint men det kommer aldrig hålla sig så i den miljön. Det kommer oxidera.

Din bild visar inte det du upplever. Det ser ut som en otroligt fin dörr med ett vacker handtag, trä och glas.

Det där handtaget hade jag på ett hus från 70talet och det var "antikbehandlat". Blänkande slitage syns efter hand - men bara där det nöts. Kvaliten på mässingen är sekunda (kommer ihåg att vi köpte det i en vanlig bygghandel och att det inte var speciellt dyrt). Rådet till TS är att inte göra något med handtaget. Vill TS ha ett blänkande, regelbundet putsat handtag får detta köpas i sepecialaffär där man saluför hög kvalitet (finns i England). Men det kommer att kosta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.