Jag har en ytterdörr med detta fina handtag. Jag har försökt med alla medel och tricks som finns att få rent dom. Har utgått från att de är i mässing men kanske har jag fel?
Flyttade in i huset för ett par månader sedan så inte jag som misskött handtaget
Help please
Flyttade in i huset för ett par månader sedan så inte jag som misskött handtaget
Help please
Förstår nog inte vad du menar med smuts. Är det att mässingen oxiderat och blivit mörk?
Då måste du nog skruva bort detaljerna och behandla dem med en kemikalie som tar bort oxiden. (Jämför med ärg på koppar)
Jag hade själv aldrig tagit bort den fina patinan. Mycket snyggare på en dörr än blank mässing.
Då måste du nog skruva bort detaljerna och behandla dem med en kemikalie som tar bort oxiden. (Jämför med ärg på koppar)
Jag hade själv aldrig tagit bort den fina patinan. Mycket snyggare på en dörr än blank mässing.
Fast det ser mer ut som smuts än fin patina eftersom det slitits så mässingen syns bakom. Resten av dörren var superbelagd med massa skit o grejer så tänkte väl att samma sak hänt med handtarerH Hasse C skrev:Förstår nog inte vad du menar med smuts. Är det att mässingen oxiderat och blivit mörk?
Jag gillar kombinationen av ren mässing och ärg. Det visar att handtaget varit med en del och används.
Helt blank mässing kan du säkert uppnå om du tycker det är fint men det kommer aldrig hålla sig så i den miljön. Det kommer oxidera.
Din bild visar inte det du upplever. Det ser ut som en otroligt fin dörr med ett vacker handtag, trä och glas.
Helt blank mässing kan du säkert uppnå om du tycker det är fint men det kommer aldrig hålla sig så i den miljön. Det kommer oxidera.
Din bild visar inte det du upplever. Det ser ut som en otroligt fin dörr med ett vacker handtag, trä och glas.
Det där handtaget hade jag på ett hus från 70talet och det var "antikbehandlat". Blänkande slitage syns efter hand - men bara där det nöts. Kvaliten på mässingen är sekunda (kommer ihåg att vi köpte det i en vanlig bygghandel och att det inte var speciellt dyrt). Rådet till TS är att inte göra något med handtaget. Vill TS ha ett blänkande, regelbundet putsat handtag får detta köpas i sepecialaffär där man saluför hög kvalitet (finns i England). Men det kommer att kosta!