Om dörrarna öppnas åt det håll som du vill så är det rätt monterat, du kan inte ha dom sitta lika och öppnas åt olika håll.

• Gilla
Almedals och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Om dörrarna öppnas åt det håll som du vill så är det rätt monterat, du kan inte ha dom sitta lika och öppnas åt olika håll.
Innan vi bytte dörrar var det inte så.
Alla trösklar var på insidan av rummet?

I Ingela1978 skrev:
Exakt, alla sovrum är så för att i de rummen ska dörren öppnas inåt, men badrum/toa ska öppnas utåt. Och som sagt så ska väl en tröskel aldrig synas helt utanför rummet men inget alls inne i rummet?
Jag har tittat på bilderna och tittat på trösklarna här i mitt hus och, jag vill nog säga att montaget är korrekt.
Öppnas dörren utåt hallen är tröskeln inne i rummet, och öppnas dörren inåt rummet är tröskeln utåt hallen, och fullt synlig i hallen.
Korrekt, och enligt praxis. Mitt hus är sedan 1957 med original innerdörrar så det är inget nytt påfund.

Fotografen Fotografen skrev:
Jag har tittat på bilderna och tittat på trösklarna här i mitt hus och, jag vill nog säga att montaget är korrekt.
Öppnas dörren utåt hallen är tröskeln inne i rummet, och öppnas dörren inåt rummet är tröskeln utåt hallen, och fullt synlig i hallen.
Korrekt, och enligt praxis. Mitt hus är sedan 1957 med original innerdörrar så det är inget nytt påfund.
Ok tack för ditt svar.
Alla säger så olika ppde på byggaffärerna och av byggfirmor.
Vet inte vad som är rätt eller fel längre

Original - 56, såg bra ut då?

• Renovering av vardagsrum från 50-talet med trägolv, ljusa tapeter, fönster och radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är otydlig för mig om alla som har svarat i tråden förstår hur en dörrkarm förhåller sig till åt vilket håll dörren öppnas och vad det innebär för synligheten av tröskeln.
En dörrkarm har en klack där dörren stängs mot. Tröskeln är traditionsenligt lika bred som karmen och därför syns den mer på sidan dörren inte öppnas mot. Det är kanske lite daterad att ha tröskel alls och profffs monterar ofta golvet genomgående ifall golvets egenskaper tillåter det. När man köper en karm följer tröskeln såsom du fick den oftast med.
Jag vet inte vad som har hänt hos dig men har svårt att tro att hantverkarna har gjort fel. Du har dock lite otur att golvets färg gör att tröskeln blir extra synlig. Det hade varit kul om hantverkarna hade haft känsla för det och pratat med dig, men det är tyvärr inte något man får förvänta sig i dagens samhälle. Det är inte många kunder som vill betala 1000,: extra för tiden det tar att lista ut vad kunden vill och stämma av det med vad som är möjligt och sedan åka och handla eller tillverkar det som krävs.
På grund av hur dörrlistarna är ihopsatt gissar jag att det är ett jobb som i huvudsak skulle gå fort och jag tycker mig se på bilden att det blev fint gjort ändå.

Om du verkligen stör dig på att dörrarna sitter olika djup gentemot väggen kan du såklart låta någon ändra det. Det kommer dock innebära att alla dörrar måste öppnas åt samma håll. Frågan är om det är något du bör vela? Det är inte så skönt att öppna dörren rakt i ansiktet på någon som går genom korridoren.
Jag tror att du om du byter färg på tröskeln kommer att vänja dig snabbt och slutar irritera dig på utseendet inom 2 månader.

För mig ser det ut först och främst som en för grund karm använts i förhållande till väggens tjocklek. Salningarna ser inte rätt ut. Sedan måste man nog se dörren från andra sidan för att ha en åsikt men om dörren ska kunna öppnas 180 grader så måste dörrbladet då ligga så långt in vilket synliggör tröskeln. Om dörrren endast kan öppnas runt 90 grader eller därikring pga en vägg så skulle man estetiskt satt salningen på andra sidan och dörrbladet mer i liv med de andra dörrarna

M myrstack skrev:
För mig ser det ut först och främst som en för grund karm använts i förhållande till väggens tjocklek. Salningarna ser inte rätt ut. Sedan måste man nog se dörren från andra sidan för att ha en åsikt men om dörren ska kunna öppnas 180 grader så måste dörrbladet då ligga så långt in vilket synliggör tröskeln. Om dörrren endast kan öppnas runt 90 grader eller därikring pga en vägg så skulle man estetiskt satt salningen på andra sidan och dörrbladet mer i liv med de andra dörrarna
Jag tror att det är den bredaste karmen från standard sortimentet. Det tycker jag mig se eftersom det brukar inte finnas mer än 5mm av ektröskeln på utsidan av klacken där dörren stängs mot och här är det säkert minst 30 mm. Salningen ser precis ut som det bör. Lägger man den på andra sidan då går det inte att öppna dörren fullt ut.

Kan du förklara hur du tänker när du skriver att tröskeln synliggörs när dörrbladet monteras långt in?
Det är karmens modell som bestämmer var man hänger dörrbladet och hur mycket tröskel som syns.

Hade de valt en smalare karm och därmed bredare salning hade tröskeln varit smalare.

J J Vos skrev:
Jag tror att det är den bredaste karmen från standard sortimentet. Det tycker jag mig se eftersom det brukar inte finnas mer än 5mm av ektröskeln på utsidan av klacken där dörren stängs mot och här är det säkert minst 30 mm. Salningen ser precis ut som det bör. Lägger man den på andra sidan då går det inte att öppna dörren fullt ut.

Kan du förklara hur du tänker när du skriver att tröskeln synliggörs när dörrbladet monteras långt in?
Det är karmens modell som bestämmer var man hänger dörrbladet och hur mycket tröskel som syns.

Hade de valt en smalare karm och därmed bredare salning hade tröskeln varit smalare.
Varför ser karmen så smal ut på bilden innan bytet? Då såg alla karmar likadana ut i hela huset och tröskeln hamnade fint under dörren. Nu ser dom så djupa och tjocka ut..

I Ingela1978 skrev:
Varför ser karmen så smal ut på bilden innan bytet? Då såg alla karmar likadana ut i hela huset och tröskeln hamnade fint under dörren. Nu ser dom så djupa och tjocka ut..
I Ingela1978 skrev:
De är smalare. Det syns i inlägg #35 att tröskeln då var smalare och högre, men ändå inte bara hamnade under dörren. Det är bara inte störande för att det var samma färg som golvet.
Ska testa om jag kan förstora bilden i nästa inlägg.

Del av dörrkarm med synligt hål där dörr har varit fäst, samt en del av tröskeln i ett rum.
Hålet i karmen visar att dörrbladet fanns på denna sida av klacken. Tröskeln syns alltså till största delen i rummet bilden är tagen ifrån när dörren är stängt.

• Gilla
Ingela1978
  • Laddar…
J J Vos skrev:
[bild]
Hålet i karmen visar att dörrbladet fanns på denna sida av klacken. Tröskeln syns alltså till största delen i rummet bilden är tagen ifrån när dörren är stängt.
Ok tack för ditt svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.