Av uppenbara orsaker behöver jag ta ur fönstren för att renovera dem. Men jag kan inte lyfta av vid gångjärnen som sannolikt rostat fast. Har knackat så mycket jag törs, men osäker på om jag ska knacka uppifrån eller nerifrån. Det går inte heller att skruva bort gångjärnen, de verkar vara instuckna i karmen på nåt sätt, ser inga skruvskallar. Nån som har nåt tips? Den lilla piggen ovan gångjärnet går att vrida på så att den inte spärrar uppåt.
Gammal dörr med skadad, flagnande grå färg och rostig, vitmålad dörrgångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade nog försökt få bort färg runt gångjärnet med skrapa och värmepistol eller speedheater för att förstå hur gångjärnen sitter. Vad är det för två rostiga fördjupningar till vänster? Kan det vara skruv- eller spikhuvuden?

• Gilla
Mittrödatorp
  • Laddar…
Jag håller precis på med att renovera fönster och på ett av dem satt ETT helt annat gångjärn (alltså ett lyftgångjärn och ett fast på samma fönster) som inte kunde lyftas av och det ser precis ut som ditt.

Går fönstret att öppna så har det ju inte rostat fast. Lyft uppåt samtidigt som du öppnar och stänger då kommer det säkerligen att krypa isär.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag hade nog försökt få bort färg runt gångjärnet med skrapa och värmepistol eller speedheater för att förstå hur gångjärnen sitter. Vad är det för två rostiga fördjupningar till vänster? Kan det vara skruv- eller spikhuvuden?
Det ska jag absolut testa! Tack!

D Daniel 109 skrev:
Går fönstret att öppna så har det ju inte rostat fast. Lyft uppåt samtidigt som du öppnar och stänger då kommer det säkerligen att krypa isär.
Jag har provat det med det händer ingenting. Verkar som om toppen på gångjärnet fastnat, kanske fastmålat. Karmen är dessutom rundad mot gångjärnskanten (som är skålad) och det går inte att trycka upp fönstret trots att fönstret är öppnat ca 120 grader. Sen tar husväggen emot. Det är därför jag misstänker att jag måste få ut sprinten.

En kofot och lyft försiktigt, du kan få lägga ett mothåll under för att inte skada något. Helst två, en som håller fönstret och den andra som bänder, för när det släpper kan det hoppa av och det snabbt.

M Mittrödatorp skrev:
Jag har provat det med det händer ingenting. Verkar som om toppen på gångjärnet fastnat, kanske fastmålat. Karmen är dessutom rundad mot gångjärnskanten (som är skålad) och det går inte att trycka upp fönstret trots att fönstret är öppnat ca 120 grader. Sen tar husväggen emot. Det är därför jag misstänker att jag måste få ut sprinten.
Jag begriper inte. Fastnat i vad?

ClasseClas
Dessa gångjärn består av en hona och hane så att säga. Det är bara att lyfta av fönstret. Vicka på fönstret och pressa uppåt försiktigt. Prova att värma, använd CRC556 eller WD40 för rostlösning. Använd en träbit eller kofot försiktigt undertill på karmen för att tvinga upp fönstret. Ta bort spiken på bilden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.