Hur fräser man spår för fönsterbleck? Överhandsfräs? Eller nån slags såg?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Fräs eller cirkelsåg.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Eller med sågbladet på en multicutter. Då blir spåret smalt med tight passform mot blecket.
ok, har en cirkelsåg från 70-talet, ej steglös och låter/vibrerar som en jetmotor, utesluter den. Så frågan är vad man ska köpa, ett multiverktyg eller en överhandsfräs?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Kanske läge att fundera på vilken maskin du har mest nytta av generellt om du ska köpa. Ska du bara få till några spår så kanske det är bättre att hyra/låna en maskin.
Om spåren ska göras på redan monterade karmar så skulle jag säga att multicuttern är det absolut smidigaste verktyget.
Om spåren ska göras på redan monterade karmar så skulle jag säga att multicuttern är det absolut smidigaste verktyget.
Fönstren är inte monterade ännu.Bernieberg skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Vad är det för fönster som inte har färdiga spår?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
På PVC fönster sätter man blecket under fönstret i profilen
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
PVC ska du INTE fräsa spår i. Oftast läggs blecket mellan spår som finns under fönsterkarmen. Blecken går oftast inte fästa som mot träfönster. Utan att veta hur profilen ser ut så kan man inte ge idiotsäkra tips. Om du lägger upp bild på hur karmen ser ut så får du hjälp, annars kan du Googla.
SBTJohansson skrev:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Vad är det för fabrikat?
Kan du ta en bild?
Känns knepigt att fräsa i plasten
Kan du ta en bild?
Känns knepigt att fräsa i plasten