Hur fräser man spår för fönsterbleck? Överhandsfräs? Eller nån slags såg?
 
Fräs eller cirkelsåg.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
Eller med sågbladet på en multicutter. Då blir spåret smalt med tight passform mot blecket.
 
  • Gilla
pink_painter och 1 till
  • Laddar…
ok, har en cirkelsåg från 70-talet, ej steglös och låter/vibrerar som en jetmotor, utesluter den. Så frågan är vad man ska köpa, ett multiverktyg eller en överhandsfräs?
 
Kanske läge att fundera på vilken maskin du har mest nytta av generellt om du ska köpa. Ska du bara få till några spår så kanske det är bättre att hyra/låna en maskin.

Om spåren ska göras på redan monterade karmar så skulle jag säga att multicuttern är det absolut smidigaste verktyget.
 
Bernieberg skrev:
Kanske läge att fundera på vilken maskin du har mest nytta av generellt om du ska köpa. Ska du bara få till några spår så kanske det är bättre att hyra/låna en maskin.

Om spåren ska göras på redan monterade karmar så skulle jag säga att multicuttern är det absolut smidigaste verktyget.
Fönstren är inte monterade ännu.
 
Fogsvans med stöd funkar bra. Men ska inte fönsterbleck sitta under karmen numera för att minimera läckage.
 
Det beror på fönsterkonstruktionen hur blecket ska monteras. Men för maximal säkerhet kan man ha tätning/avrinning även under fönsterkarmen.

perblo skrev:
Fogsvans med stöd funkar bra. Men ska inte fönsterbleck sitta under karmen numera för att minimera läckage.
 
Vad är det för fönster som inte har färdiga spår?
 
verktygsgurun skrev:
Vad är det för fönster som inte har färdiga spår?
PVC, med det är ju aluminium i kärnan, så jag är osäker hur man går till väga
 
På PVC fönster sätter man blecket under fönstret i profilen
 
PVC ska du INTE fräsa spår i. Oftast läggs blecket mellan spår som finns under fönsterkarmen. Blecken går oftast inte fästa som mot träfönster. Utan att veta hur profilen ser ut så kan man inte ge idiotsäkra tips. Om du lägger upp bild på hur karmen ser ut så får du hjälp, annars kan du Googla.

SBTJohansson skrev:
PVC, med det är ju aluminium i kärnan, så jag är osäker hur man går till väga
 
SBTJohansson skrev:
PVC, med det är ju aluminium i kärnan, så jag är osäker hur man går till väga
Tänkte nästan det....
 
hantverkare1 skrev:
På PVC fönster sätter man blecket under fönstret i profilen
Säljaren säger att deras snickare fräser spår i dem vid montering
 
  • Gilla
Joey92
  • Laddar…
Vad är det för fabrikat?
Kan du ta en bild?
Känns knepigt att fräsa i plasten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.