Hej,
Jag lyckas inte lossa låscylindern. Den sitter gissningsvis med två insex-bultar från insidan. Man ser bara hålen. Men jag stoppar i en nyckel och lyckas vrida någonting 1,5 varv. Sen tar det stopp. likadant i båda hålen. Jag har försökt med nyckeln i olika lägen och att vrida lika mycket men inget gör att kåpan på utsidan släpper. Är det nåt som är sönder eller nåt lurigt knep som jag inte begriper?
bifogar bild in och utvändigt
Jag lyckas inte lossa låscylindern. Den sitter gissningsvis med två insex-bultar från insidan. Man ser bara hålen. Men jag stoppar i en nyckel och lyckas vrida någonting 1,5 varv. Sen tar det stopp. likadant i båda hålen. Jag har försökt med nyckeln i olika lägen och att vrida lika mycket men inget gör att kåpan på utsidan släpper. Är det nåt som är sönder eller nåt lurigt knep som jag inte begriper?
bifogar bild in och utvändigt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kia mitt under på nere bilden, ska de inte sitta ett litet fjäderbelastat stift där som håller kåpan?
lite osäker på hur du menar. Men det finns inga stift såvitt jag kan se iaf. Menar du som man trycker in bara och sen drar bort kåpan typ?Fotografen skrev:
Jag hittar inget sådant, vare sig på in eller utsidan.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag demonterade våra d12-cylindrar i fredags, alltså mycket nyare än dina.
På dessa så lossar man först täcklocken genom att ställa nyckeln i klockan 10 och 14. Sedan lossar man insexskruvarna och då är cylindrarna borta.
Täckkåpan på den yttre cylindern sitter som @Fotografen nämner fast med ett fjädrande stift, dock utom räckhåll utifrån, iaf på vår dörr.
På dessa så lossar man först täcklocken genom att ställa nyckeln i klockan 10 och 14. Sedan lossar man insexskruvarna och då är cylindrarna borta.
Täckkåpan på den yttre cylindern sitter som @Fotografen nämner fast med ett fjädrande stift, dock utom räckhåll utifrån, iaf på vår dörr.
Produkter som diskuteras: "insexskruvarna"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Ja det ska vara så du har Alfa/GeGe och de har den lösningen.Hugo Wallén skrev:
Det är krav på kontrollerbar demontering för certifiering i kl3 och detta är ett sätt att uppnå det kravet.
Det får inte vara möjligt att bara skruva bort låscylindrarna i den klassningen.
Pluggarna släpper jättelätt när du borrar och följer ofta med borren men ibland får man bända till med en liten mejsel i hålet.
1 123abc skrev:Ja det ska vara så du har Alfa/GeGe och de har den lösningen.
Det är krav på kontrollerbar demontering för certifiering i kl3 och detta är ett sätt att uppnå det kravet.
Det får inte vara möjligt att bara skruva bort låscylindrarna i den klassningen.
Pluggarna släpper jättelätt när du borrar och följer ofta med borren men ibland får man bända till med en liten mejsel i hålet.
Ok, tack! Jag testar det då.
Den högra ser ut att vara helt borrad, då pluggen inte följde med borren ut så ta en liten spårmejsel i hålet och bänd ut pluggen meningen är att greppa tag i pluggen så den följer med ut, du behöver inte ta i hårt.
Den vänstra är inte tillräckligt borrad du bör även centrera hålet genom att luta borrmaskinen lite när du borrar tills borren styr i centrum av pluggen.
Om det är svårt att borra så är antagligen borren slö.
Det är bara att fortsätta tills det är klart.
Den vänstra är inte tillräckligt borrad du bör även centrera hålet genom att luta borrmaskinen lite när du borrar tills borren styr i centrum av pluggen.
Tack för tipset ,funkade klockrent1 123abc skrev:Den högra ser ut att vara helt borrad, då pluggen inte följde med borren ut så ta en liten spårmejsel i hålet och bänd ut pluggen meningen är att greppa tag i pluggen så den följer med ut, du behöver inte ta i hårt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden