Hej!

Vi bygger hus och har på nedervåningen två "riktiga" entréer (vi har även altandörrar). Den ena entrén är på sidan av huset via KLV, den andra är en entré från framsidan och är en pardörr. Nu undrar jag om någon vet vad reglerna är för pardörr.

Hörde att den ena dörren i en pardörr bör vara 1 meter av tillgänglighetsskäl. Dörren vi ska välja via Diplomat är inte 1 meter... Räcker det att dörren vid sidan av huset är 1 meter bred? Då finns ju i alla fall en entré som är handikappsanpassad. Någon expert på just detta?

Husetundereken Husetundereken skrev:
Hej!

Vi bygger hus och har på nedervåningen två "riktiga" entréer (vi har även altandörrar). Den ena entrén är på sidan av huset via KLV, den andra är en entré från framsidan och är en pardörr. Nu undrar jag om någon vet vad reglerna är för pardörr.

Hörde att den ena dörren i en pardörr bör vara 1 meter av tillgänglighetsskäl. Dörren vi ska välja via Diplomat är inte 1 meter... Räcker det att dörren vid sidan av huset är 1 meter bred? Då finns ju i alla fall en entré som är handikappsanpassad. Någon expert på just detta?
Hej! Fick ni svar på detta? Står själv inför samma frågeställning nu och undrar hur vi ska lösa det:thinking:

Jag har hört något om att det är OK med smalare dörrar (dubbel = totalt bredare) OM den "fasta" dörren går att öppna i nornalhöjd, dvs utan hasp nere eller uppe utan en hasp mitt på i höjd med dörrhandtaget. Alt ett vanligt handtag :)

J Jennije skrev:
Hej! Fick ni svar på detta? Står själv inför samma frågeställning nu och undrar hur vi ska lösa det:thinking:
"Fritt passagemått genom dörrarna bör vara minst 0,76 meter utom entrédörren till bostaden som bör vara 0,80 meter. Även om dörren är en pardörr ska personer med nedsatt rörelseförmåga självständigt kunna manövrera dörren så att fritt passagemått uppnås. Om båda dörrbladen måste öppnas för att uppnå fritt passagemått behöver pardörren vara utformad så att båda dörrbladen kan manövreras samtidigt, även av personer som använder exempelvis rullstol eller rollator."

Saxat ifrån Boverket :)

J Jennije skrev:
Hej!
Det var lugnt i vårt fall, men kan vara olika från kommun till kommun. Så kolla med dem!

Med vänlig hälsning, Sophie

• Gilla
Jennije
  • Laddar…
Husetundereken Husetundereken skrev:
Hej!
Det var lugnt i vårt fall, men kan vara olika från kommun till kommun. Så kolla med dem!

Med vänlig hälsning, Sophie
Va bra för er! Vår kommun godkände inte utan huvudentrén måste uppfylla kraven

J Jarlsgård skrev:
Jag har hört något om att det är OK med smalare dörrar (dubbel = totalt bredare) OM den "fasta" dörren går att öppna i nornalhöjd, dvs utan hasp nere eller uppe utan en hasp mitt på i höjd med dörrhandtaget. Alt ett vanligt handtag :)
Lite sen kommentar, men hur gör man för att stänga den fasat dörren när man kommit in om man sitter i rullstol, det blir ju ganska omöjligt utan hjälp?

T TräMaggan skrev:
Lite sen kommentar, men hur gör man för att stänga den fasat dörren när man kommit in om man sitter i rullstol, det blir ju ganska omöjligt utan hjälp?
Det är ingen skillnad från en vanlig dörr utan de öppnas och stängs via handtag däremot så får de dra igen båda dörrbladen "samtidigt" om det inte är möjligt att dra igen det uppställda dörrbladet (komplettera med extra draghandtag/snöre) efter att det första stängts.
Det brukar gå att lösa om en rullstolsburen behöver använda dörrarna samt att de ofta är vana och klarar mer än man tror och om de inte klarar det så får man då komplettera med dörrautomatik eller byta dörrarna.
Även fast vi har tillgänglighetskrav så kan det krävas handikappanpassning när behov uppstår då handikapp är ett väldigt brett begrepp som kan kräva en väldans massa olika anpassningar.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.