K kattparet skrev:
Som sagt, jag kommer inte orka och vågar inte skrapa för mycket, särskilt inte nere på panelerna som kändes rätt sköra eftersom det lätt kom med träflisor när jag skrapade.

Men som jag förstått av lite läsning så ska man späda linoljefärgen med balsaminterpentin, grundolja, torka i x antal dagar, späda lite mindre, grunda, och sen täckmåla två ggr?

Tror vi har en färghandel i närheten som säljer linoljefärg. Finns det annars någon vettig onlinebutik som säljer?

Vet inte vad som är ett vettigt pris på linoljefärg i dagsläget. Butiken här hade någon burk på 1 dl för 75 kr, 1 liter för 470 kr. Hittade nånting från Gysinge, 125 kr för 2 dl, 395 kr för 0,9 l
Både Gysinge, Ovolin och Ottosson är vettiga att handla av, pris under 500kr/l är normalt. Jag köper i bland 1l restburkar för en hundring max 150kr på Färg och måleriprodukter i Norrköping.
Glöm inte linolja, balsampentin och pensel, med linoljesåpa eller dansk kristallsåpa kommer du få penseln ren och kan använda den om 1 eller för den delen 10år när det är dax att måla fönstren, vindskivorna eller nått annat

F fribygg skrev:
Både Gysinge, Ovolin och Ottosson är vettiga att handla av, pris under 500kr/l är normalt. Jag köper i bland 1l restburkar för en hundring max 150kr på Färg och måleriprodukter i Norrköping.
Glöm inte linolja, balsampentin och pensel, med linoljesåpa eller dansk kristallsåpa kommer du få penseln ren och kan använda den om 1 eller för den delen 10år när det är dax att måla fönstren, vindskivorna eller nått annat
Restburkar hade ju klart varit ett alternativ. Antar att det är typ målerifirmor och inte färghandlar man kan hitta eller?

Kokt linolja har jag köpt sen tidigare, är det sådan du tänker på?

K kattparet skrev:
Restburkar hade ju klart varit ett alternativ. Antar att det är typ målerifirmor och inte färghandlar man kan hitta eller?

Kokt linolja har jag köpt sen tidigare, är det sådan du tänker på?
Om du ska ha kokt eller rå linolja för att impregnera träet tvista de lärde, kör på det din färgleverantör rekommenderar.

Jag har som jag skrivit köpt oöppnade restburkar på den utmärkta byggnadsvårdsfirman Färg&Måleriprodukter i Norrköping för småpengar, gissar att det är sånt som råkat blandats till fel kulör eller beställts/betalats men inte hämtats ut.

F fribygg skrev:
Om du ska ha kokt eller rå linolja för att impregnera träet tvista de lärde, kör på det din färgleverantör rekommenderar.

Jag har som jag skrivit köpt oöppnade restburkar på den utmärkta byggnadsvårdsfirman Färg&Måleriprodukter i Norrköping för småpengar, gissar att det är sånt som råkat blandats till fel kulör eller beställts/betalats men inte hämtats ut.
Okej då är jag med, tror jag.

Nu blir jag dock lite susig, som jag förstått ska man "oljegrunda" (impregnera) med urtunnad linoljefärg, sen grunda med lite mindre urtunnad linoljefärg och sen därefter ren linoljefärg som inte tunnats ut med balsamterpentin.

Kanske är helt ute och cyklar nu?

K kattparet skrev:
Okej då är jag med, tror jag.

Nu blir jag dock lite susig, som jag förstått ska man "oljegrunda" (impregnera) med urtunnad linoljefärg, sen grunda med lite mindre urtunnad linoljefärg och sen därefter ren linoljefärg som inte tunnats ut med balsamterpentin.

Kanske är helt ute och cyklar nu?
Det är en bra arbetsgång, funkar säkert.
Det är lite onödigt att ha färg första omgången tycker jag så då tar jag halvolja dvs. 1/2 kokt linolja och 1/2 balsamterpentin, samma blandning innan kittning och för att fräscha upp matade ytor på bågar och karmar.

Är ju fortfarande lite fundersam i och med att jag inte lyckas få bort all färg. Mycket färg sitter ju hårt och ska man då behöva gå och måla om bitvis varje år blir det mer jobb än nytta.

Såvida jag inte är onödigt nojig?

K kattparet skrev:
Såvida jag inte är onödigt nojig?
Så är det kanske, du har ju ett begagnat hus och får väl göra det bästa av situationen, ska du ha bort all färg är det risk att du fastnar och inte kommer någonstans i renoveringen.

Nu kan du halvolja, till våren när luftfuktigheten är låg kan du stryka dörren med färg ett par tre gånger, maj brukar vara en bra månad.

F fribygg skrev:
Så är det kanske, du har ju ett begagnat hus och får väl göra det bästa av situationen, ska du ha bort all färg är det risk att du fastnar och inte kommer någonstans i renoveringen.

Nu kan du halvolja, till våren när luftfuktigheten är låg kan du stryka dörren med färg ett par tre gånger, maj brukar vara en bra månad.
Du menar att man törs ha dörren utan täckmålning över vintern?

Kan man räkna med att hållbarheten på linolja stämmer? Står att den är dugbar i 2 år efter tillverkning. Kommer nog inte gå åt en hel flaska misstänker jag....

Är du oroligt lagd?

Linolja och linoljefärgen står sej många år om du sätter på locket, inget att bekymra sig över. Färgtypen har använts i hundratals år och då huset byggdes var knappast datummärkningar uppfunna.

Dörren klarar sej över vintern oavsett om du gör något, om du underhåller vad du har klarar det sej förhoppningsvis i flera år än om du inte underhåller, bryter du sönder mer på dörren eller skrapar utan att värma färgen först riskerar du ju att göra mer skada än nytta och slösar med din tid

F fribygg skrev:
Är du oroligt lagd?

Linolja och linoljefärgen står sej många år om du sätter på locket, inget att bekymra sig över. Färgtypen har använts i hundratals år och då huset byggdes var knappast datummärkningar uppfunna.

Dörren klarar sej över vintern oavsett om du gör något, om du underhåller vad du har klarar det sej förhoppningsvis i flera år än om du inte underhåller, bryter du sönder mer på dörren eller skrapar utan att värma färgen först riskerar du ju att göra mer skada än nytta och slösar med din tid
Är nog snarare lite ekonomiskt sparsamt lagd, speciellt i dessa tider, känner ingen lust att göra onöduga utgifter. Är väl mest det.

Sen är väl min andra hälft inte lika noggrann, tycker väl egentligen jag skulle ha målat över dörren med täckfärg och låtit det vara, eller köpa en ny dörr.

Redigerat:
K kattparet skrev:
Är nog snarare lite ekonomiskt sparsamt lagd, speciellt i dessa tider, känner ingen lust att göra onöduga utgifter. Är väl mest det.

Sen är väl min andra hälft inte lika noggrann, tycker väl egentligen jag skulle ha målat över dörren med täckfärg och låtit det vara, eller köpa en ny dörr.
Ja förmodligen kommer du ju behöva göra det om du inte fixar att halvolja dörren på en dryg månad, kanske lika bra att låta din bättre hälft fixa med dörren?

F fribygg skrev:
Ja förmodligen kommer du ju behöva göra det om du inte fixar att halvolja dörren på en dryg månad, kanske lika bra att låta din bättre hälft fixa med dörren?
Ska halvolja dörren innan veckan är slut, håller lite koll på hur vädret utvecklar sig :)

Nu har jag oljat och grejat. Lite osäker på hur jag ska göra ren eller eventuelt återanvända pensenln dock. Stoppat i en burk med lock t.v.
Rengöra med terpentin?

K kattparet skrev:
Nu har jag oljat och grejat. Lite osäker på hur jag ska göra ren eller eventuelt återanvända pensenln dock. Stoppat i en burk med lock t.v.
Rengöra med terpentin?
Massera in 1 tsk linoljesåpa, vänta en timme, tvätta ur under varmt vatten, torka penseln med tygtrasa, upprepa om det blir olja/färg på tyget.

Om du ska använda penseln innom en vecka räcker det att ha borsten i kokt linolja.

Eller ta vanlig såpa och tvätta ur den med. Det funkar. Har jag gjort i många år. Det är dock viktigt att du verköigen målar ur all färg innan tvätt. Annars blir det mkt dryg tvättning i mååånga omgångar innan penseln är ordentligt ren.
Det går att ta första omgången i lite terpentin. Den urtvättningen kan hällas ner i färgburken sedan.

Jag rekommenderar att du åtminstone målar första lagret innan vintern. Annars blir det mkt lätt mögelprickar på dörren. Har visserligen ingen betydelse, bara att måla över, men vissa är hysteriska för lite mögelprickar, och sedan skyddas dörren bättre mot fukt med ett färglager.

Jag målar vattbrädor och vindskivor nu. Igår hade jag precis hunnit måla klart 3:e strykningen när det helt tvärtemot väderprognosen började regna. Det har dock ingen större betydelse annat än att ytskiktet får droppmärken/yta. Kanske målar jag ett nytt topplager på vattbrädorna senare om vädret blir ok någon helg.

Det här med att du inte får bort all färg är inget att göra åt, bara acceptera när allt löst är borta. Iom att det inte är fönster i sydvästläge med massor av regnvatten och solvärme om vartannat så är inte påfrestningarna så stora. Då kommer du sannolikt inte att behöva måla om förrän vart 5 år kanske, eller vart 10:e. Det beror helt på förutsättningarna med fukt och sol samt vilken färgtyp den gamla färgen är.
Det är dock inte så blodigt att måla om. Bara att skrapa loss lös färg där det har släppt, vilket brukar vara begränsade fläckar och inte så många. Då kommer du att uppskatta linoljefärgen eftersom det bara är att dutta på den på fläckarna, ev lite utspädd första lagret. Sådär kan du hålla på i 10-30 år beroende på, och sedan kan det vara dags för nästa lite större renovering igen, men det kan lika gärna vara att det inte kommer att behövas ngn större renovering utan att det räcker att måla om hela dörren ngn ggn då och då, (var 10-20:e år eller så).

Datummärkning på linoljefärg har jag aldrig sett. Antingen är det ett nytt påfund, eller så är det dags att bli misstänksam mot färgen/tillverkaren. Med högkvalitativ linolja och färgpigment som enda ingredienser så finns det ingen datumgräns. Torksickativ kan vara tillsatta, men mig veterligt har de ingen datumgräns heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.