Hej!

Satte för ett tag sedan in alu fönster i huset, efter montering så inser jag att fönsterbleck till alu är special och skall monteras under fönstren INNAN monteringen av fönster. Jag lixom säkert många andra bommade detta.

Nu behöver jag lösa det på annat vis.
Min tanke, efter en hel del funderingar är att borra och nita/skruva in vanliga fönsterbleck i aluramen, likt bildena nedan.

Närbild på en smutsig vit fönsterbleck vid ett stängt fönster med reflektioner och röd byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster med vit fönsterbleck monterad på rödmålad vägg, reflektion av taklampa i glaset.
Skapa konto
Närbild på fönsterinstallation med synlig isolering och ojämnt avslut mot husvägg.
Skapa konto

Vad tror ni? Andra förslag?
Joakim

Det går väl med bleck utan instickskant o sticka upp dom under den nedre aluprofil en, skruva i gavlarna på blecken

plåtrickard plåtrickard skrev:
Det går väl med bleck utan instickskant o sticka upp dom under den nedre aluprofil en, skruva i gavlarna på blecken
Du menar såhär?
Det har jag redan funderat på, och provat. Problemet är att aluramens fästen sitter ivägen med ca 200mm mellanrum. Funkar ev. med en kortare bockning baktill men hur ska jag fästa blecket?

bleck utan instickskant är väl inte standard heller så det lär väl kosta en del extra hos plåtslagaren kontra standard hos bygghandeln?

Hand som håller ett vitt metallbleck nära aluramens fästen på en husvägg med texten "stop" markerad på flera ställen.
Skapa konto

Joakim

Unikt namn
Sorry för OT, men har du redan snö?! :surprised:

Unikt namn Unikt namn skrev:
Sorry för OT, men har du redan snö?! :surprised:
Nej det var i våras när fönstren monterades :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.