Skulle ni säga att dörrkarmarna till vänster i bild är felmonterade?

• Korridor med grått laminatgolv, beigea väggar, vita dörrar och en tavelram lutar mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ljust korridorsperspektiv med släta vitmålade dörrar och mörkt laminatgolv, detalj av skoskydd syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Nyrenoverad korridor med släta vita dörrar och detaljerade dörröverstycken.
    Skapa konto
Nej.

Kan du utveckla ditt svar?

Ja. Ser ju skumt ut att tröskeln visar sig och att ena dörren går in i utrymmet och den andra går ut i hallen.

• Gilla
Ingela1978
  • Laddar…
Ja tycker jg, tröskeln ska väl vara på insidan av sovrummet, inte på utsidan?
Karmarna till badrummen är korrekt och ni ser ju skillnaden...

I Ingela1978 skrev:
Kan du utveckla ditt svar?
Jag tycker att det ser ut som om dörrkarmarna har salats på på grund av att väggen är tjockare än karmen, inte att karmen skulle vara felmonterad. Kan du utveckla varför du tror att det är karmen som monterats fel?

U Utdelning skrev:
Ja. Ser ju skumt ut att tröskeln visar sig och att ena dörren går in i utrymmet och den andra går ut i hallen.
Exakt, alla sovrum är så för att i de rummen ska dörren öppnas inåt, men badrum/toa ska öppnas utåt. Och som sagt så ska väl en tröskel aldrig synas helt utanför rummet men inget alls inne i rummet?

Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag tycker att det ser ut som om dörrkarmarna har salats på på grund av att väggen är tjockare än karmen, inte att karmen skulle vara felmonterad. Kan du utveckla varför du tror att det är karmen som monterats fel?
För att inne i sovrummen ser det ut som utsidan av toa/badrum (till höger i bild) och inne i toa/badrum ser det ut som på utsidan till sovrummen. Och som sagt tröskeln är också inne i toa/badrum men ute för sovrummen

väggen är ju lika tjock till badrumskarmen, men där är det rätt gjort

I Ingela1978 skrev:
Ja tycker jg, tröskeln ska väl vara på insidan av sovrummet, inte på utsidan?
Karmarna till badrummen är korrekt och ni ser ju skillnaden...
Ta loss tröskel, slipa och behandla med svart vaxolja??

J J Vos skrev:
Ta loss tröskel, slipa och behandla med svart vaxolja??
Ett tips, men jag vill gärna att alla karmarna ska vara vända åt rätt håll, sen att snickarna monterat en ekfärgad tröskel på köpet är ju ett annan huvudvärk

I Ingela1978 skrev:
För att inne i sovrummen ser det ut som utsidan av toa/badrum (till höger i bild) och inne i toa/badrum ser det ut som på utsidan till sovrummen. Och som sagt tröskeln är också inne i toa/badrum men ute för sovrummen
Ja, så ser det ut här hemma hos mig också. Hur gammal är bostaden? Tänk på att det där är tröskelplattor och inte samma sak som äldre "riktiga" trösklar som ofta har flera nivåer. Tröskelplattorna brukar vanligtvis bara vara lika djupa som karmen, och då syns de inte på insidan av dörren.

Oavsett så skulle det vara tröskeln som vore felmonterad och inte hela karmen.

I Ingela1978 skrev:
Ett tips, men jag vill gärna att alla karmarna ska vara vända åt rätt håll, sen att snickarna monterat en ekfärgad tröskel på köpet är ju ett annan huvudvärk
Om det är rätt eller fel beror på vad som har kommits överens om (ritningen eller samspråk med kunden).

Ja, så ser det ut här hemma hos mig också. Hur gammal är bostaden? Tänk på att det där är tröskelplattor och inte samma sak som äldre "riktiga" trösklar som ofta har flera nivåer. Tröskelplattorna brukar vanligtvis bara vara lika djupa som karmen, och då syns de inte på insidan av dörren.

Oavsett så skulle det vara tröskeln som vore felmonterad och inte hela karmen.
Så här ser det ut på insidan av rummet.
Precis som det ser ut på utsidan av badrummet.
Alla dörrar borde väl se likadana ut från ett rum?

• Vit dörr öppnas in till ett rum med mörkt sidobord och laminatgolv, synlig tröskel.
    Skapa konto
  • Vit innerdörr med dörrhandtag och låskista, sedd inifrån ett rum.
    Skapa konto
J J Vos skrev:
Om det är rätt eller fel beror på vad som har kommits överens om (ritningen eller samspråk med kunden).
Inget hsr kommit överens om, men man kan väl inte montera karmar olika?
I en korridor eller ett stort rum borde väl alla anslutande dörrkarmar monteras så det ser lika ut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.