Medlem
· Västra Götaland
· 37 inlägg
Hej, tänkte göra en liten instruktion med bilder hur jag gjort så nära äkta spröjs man kan på 2+1 fönster! Hoppas någon kan ha nytta av detta eller tycker det är kul ?! Hade svårt själv att hitta någon bra instruktion med bra bilder ang detta ämne!
1. Här har jag börjat med att byta glas då det ändå var sprucket och skört!
1. Här har jag börjat med att byta glas då det ändå var sprucket och skört!
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 37 inlägg
2. Här har jag använt mig av 8X8 ( MM ) fyrkansstav, finns att hitta i välsorterad bygghandel i mitt fall ABI Trä i V.Frölunda samt maskeringstejp för fönster som ej fastnar och lämnar spår
fyrkantsstaven har jag satt fast med fönstersilikon!
3. Jag använder mig av MS Polymer Kitt samt en silikonskrapa som jag köper av glasmästarn, har testat en massa kitt, men det absolut bästa är av märket " Proflexible " Härdar på 1 dygn samt väldigt lätt att arbeta med inte alls så klibbigt som andra polymer-kitt kan vara! Nästan som en blandning av linolje-kitt och vanligt polymer-kitt = Grymt! Skrapan är också helt outstanding!
4. Här har jag kittat....blir väldigt rakt å fint! Man kan behöva dra med fingret efteråt som en sista grej ( Doppa fingret i tvålösning och släta till så att det blir snyggt och tätt! )
5. Här har jag målat 1 lager färg....börjar ta sig!
6. Innersidan av fönstret sätter jag en 28.mm profillist med glassilikon så att det blir snyggt även innefrån
Kanske detta är till hjälp för någon?!.....
3. Jag använder mig av MS Polymer Kitt samt en silikonskrapa som jag köper av glasmästarn, har testat en massa kitt, men det absolut bästa är av märket " Proflexible " Härdar på 1 dygn samt väldigt lätt att arbeta med inte alls så klibbigt som andra polymer-kitt kan vara! Nästan som en blandning av linolje-kitt och vanligt polymer-kitt = Grymt! Skrapan är också helt outstanding!
4. Här har jag kittat....blir väldigt rakt å fint! Man kan behöva dra med fingret efteråt som en sista grej ( Doppa fingret i tvålösning och släta till så att det blir snyggt och tätt! )
5. Här har jag målat 1 lager färg....börjar ta sig!
6. Innersidan av fönstret sätter jag en 28.mm profillist med glassilikon så att det blir snyggt även innefrån
Kanske detta är till hjälp för någon?!.....
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 37 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 37 inlägg
Det syns knappt med tanke på att det är som högst 3mm glas emellan, och skulle det synas lite av den vita profillisten så gör detta absolut ingenting med tanke på att du ändå ser den vita innerdelen av hela fönstret...du ser den vita karmen på den sista bilden som löper längs med fönstret = går knappt att urskilja från äkta spröjs om man inte undersöker noga
!
Om jag förstått det hela rätt så fäster du helt enkelt spröjsen med glassilikon? Och på utsidan har du kittat längs med fyrkantslisten? Var får du tag i profillisterna?
Ser det inte konstigt ut mellan glasen då silikonet borde synas...
Många frågor
Ser det inte konstigt ut mellan glasen då silikonet borde synas...
Många frågor
Medlem
· Västra Götaland
· 37 inlägg
Hej Öringen
tyckte iof att min beskrivning var relativt " glasklar "
men skall försöka förklara igen! Jag har som sagt först fäst fyrkantstaven utanpå fönstret med silikon och sedan kittat denna, sedan har jag för att man INTE skall se silikonet och den fula baksidan som blir, satt en 28 profillist på innersidan av glaset = du kan ej se något som helst spår av silikon, 10 mm Kitt på vardera sida om 8 mm fyrkantstaven blir totalt 28 mm dvs strl på profilisten 
Hoppas detta hjälper, lycka till, detta är grymt snyggare samt mkt billigare än Lundbergs fuskspröjs...
Hoppas detta hjälper, lycka till, detta är grymt snyggare samt mkt billigare än Lundbergs fuskspröjs...
Medlem
· Västra Götaland
· 37 inlägg
Haha...den var bra!
instämmer i lovokören, riktigt fint och enkelt!
vad använde du för fönstersilikon?
och hur tjockt med silikon tog du för att det skulle hålla? Pressade du ut så mycket du kunde eller lät du nån millimeter vara kvar?
vad använde du för fönstersilikon?
och hur tjockt med silikon tog du för att det skulle hålla? Pressade du ut så mycket du kunde eller lät du nån millimeter vara kvar?
Redigerat: