1
123abc: [citat] Ser att jag inte läste ordentligt. Om det är låsbar spanjolett så kompletterar man med låscylinder och behör på utsidan. Om spanjoletten inte är låsbar så kan man antingen byta till låsbar spanjolett eller använda ASSA 8350S med de behör som krävs. [bild] Enkelbåge låsbar spanjolett [bild] Kopplad låsbar spanjolett [bild] Enkelbåge låsbar spanjolett [bild]
6 svar · 2,2k läst
·
1
123abc: Du kan ersätta med det du önskar då allt följer svensk standard och befintligt slutbleck är 1887-2, även om du har ett OSYM låshus så är urtaget för stolpen högre så även ett SYM möjligtvis kan passa utan att du behöver ändra stolpen försänkning. Smarta lås är inte lämpliga i en stuga som inte är uppvärmd. Om du tittar på bilderna så hänger trycket olika på in och
7 svar · 2,0k läst
·
K
Kurtivan: [citat] Ja, och alla fönster...
32 svar · 6,4k läst
·
T
tergo: [citat] det var märkning även för 40 år sedan ,mina orginal kassetter är från emmaboda
15 svar · 5,4k läst
·
I
info9: [citat] Det hade varit väldigt enkelt om det gick att köpa en med nya mått och kapa men då är jag osäker om gångjärnen stämmer
4 svar · 1,7k läst
Music Man
Music Man: Googlade lite och det verkar vara Assa 40T jag skall ha
1 svar · 1,4k läst
·
É
ÉlPon: Det är liggande panel enkelfas. Kommer inte anlita någon utan måste lösa det med produkt från bygghandel. Men som jag förstått det så är såga ur spår ovanför foder en nödlösning som man gör när man glömt göra rätt från början. Jag har dock aldrig sett någon här på forumet skriva hur man gör rätt från början, kanske de flesta här renoverar och inte bygger nytt… Men
4 svar · 5,2k läst
·
S
svanstrom: [citat] Ja, det är lite marigt med storlekarna. Jag fick tag på några gamla fönster som jag i min enfald var helt säker på hade samma storlek som mina existerande fönster (kom från samma typ av egnahemshus i samma område som mitt hus). Jag renoverade dessa fönster med allt vad det innebär och upptäckte sen att de var någon halv centimeters skillnad i storlek. Irriterande :) Men om du
9 svar · 7,8k läst
·
Dan1891
Dan1891: Den korta delen som går in i själva fönstret borde ju gå att byta till den "nya" standarden. Då har du ju mer att välja på när det gäller persiennstången.
9 svar · 2,7k läst
·
O
Onlycasanova: Ingen som har något bra tips? Skulle det fungera med PVC lister som är L formade? Tänkte isåfall limma dit de med fog istället för att den ska gå under fasad plattan.
1 svar · 1,1k läst
·
findus42
findus42: Kan brandmyndigheterna godkänna panikregel är det ett alternativ att renovera och vända den befintliga dörren. Tillbaka till ruta ett där ni var den 12 januari. Som jag sade då anser jag att ni om möjligt låter den gamla karmen vara kvar. För att minska ner innermåttet så att en 110 karm ska kunna monteras är massiva virkesblock olämpligt. Trä sväller i proportion till tjockleken
7 svar · 1,8k läst
·
T
tergo: JA på båda frågorna
6 svar · 2,2k läst
·
hsd
hsd: Vanligt är att returfjädern går av ,just i fästöglan men det är lätt fixat, bara att bocka till en ny ögla på fjäderänden
2 svar · 831 läst
Madsel
Madsel: Tack för svar då är det bara till att såga och sätta dit nya karmar.
4 svar · 1,1k läst
N
Nucky: [citat] Kollade med Alcro och den färgen är baserad på; NCS S0500-N. Blir sådana dörrar med den kulören då.
2 svar · 802 läst
·
1
123abc: [citat] Om det inte finns höga säkerhetskrav så kan man använda elektrisk låsning med omvänd funktion då de alstrar lite värme hela tiden de är låsta men ofta fungerar det med rättvänd funktion utan extra värme även vid kyla. Vatten/fukt är det som orsakar problem varför dörrkonstruktionen och dörrmiljön är en viktig faktor för bra funktion.
28 svar · 5,6k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Nej du har rätt, det kanske finns båda, jag blev osäker efter inlägget ovan. Frågan är väl dessutom är det nån skillnad så länge de behåller färgnyansen. Man vill undvika urflisningar oavsett. ;)(y)
10 svar · 3,1k läst
·
yonna
yonna: Misstänker att detta sker när inte husse/matte är hemma. Begränsa då utrymmet för den olycklige jycken. Man kan placera kompostgaller löst framför dörren. De flesta jyckar gillar inte skramlet då gallret faller i golvet.
4 svar · 1,3k läst
O
Olaf3: Då kan jag avsluta ämnet. Det var inga problem kapa av 18 mm i varje ände. Dörrmaterialet i ändarna är massivt och dörren är fortfarande stabil. Körde med cirkelsåg som följde stödlinjal och hade kostat på ny fintandad klinga.
5 svar · 3,4k läst
·
1
123abc: Det är dålig avrinning från underblecket det bör ha en lutning på 14-25°, just nu verkar du ha lite backfall så vatten inte rinner av så som tänkt. Även om det kanske inte är orsaken till dit problem så bör det åtgärdas.
18 svar · 3,3k läst
·
jarlh
jarlh: [citat] Tack, då slipper vi ta upp detta med glasmästare.
4 svar · 2,0k läst
·
1
123abc: För att haka av dörren lossar du plastskyddet till det övre gångjärnet och drar ner sprinten max seadan öppnas dörren på vid gavel och lyfts av från det undre gångjärnet. För att lossa karmen börjar du med att ta bort lister/foder på ena sidan (ibland krävs båda sidor) sedan lossa du karmens fästskruvar/karmskruvar/hylsor men det förekommer montage där karmen även är "limmad"
1 svar · 1,3k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: Popnit
2 svar · 4,6k läst
·
M
Malmgren: Nu är mitt takfönster installerat. Slutade med att jag anlitade snickare, då jag insåg att jag aldrig skulle få det helt tätt med plåtar och pannor och grejer. Känns som ett riktigt bra fönster, enda stora nackdelen var väl att snickaren som var här var van vid Velux och kliade sig i huvudet några gånger och fick läsa instruktioner. Och att instruktionerna täckte in en massa olika
29 svar · 26,3k läst
·
P
Anonymiserad 559485: [citat] Om jag kör jupex 45 hur länge håller det innan jag behöver göra det igen?
4 svar · 1,0k läst
H
hempularen: Som sagt silvertejps alternativet skulle jag inte våga lita på.
6 svar · 2,2k läst
·
S
sturnus: [citat] If he says so, he should do the job faster because he has drawings!
1 svar · 1,1k läst
1
123abc: Normalt lossas den inre enheten så montaget och felorsaken kan kontrolleras men om det levererades monterat från fabrik så kan du troligtvis reklamera där det är inhandlat.
3 svar · 1,8k läst
1
123abc: Ja det är samma nyckel. 2014 har inga spärrelement utan det går att använda nyckel eller wc-behör (toalettvred), själv använder jag en stjärnmejsel om jag inte har en nyckel tillgänglig, allt som vrider roddaren fungerar. [bild]
1 svar · 3,6k läst
·
1
123abc: [citat] Sidostyckena är lika hela vägen då du kan bygga ihop karmen med olika hängningar, bara du sågar rakt så är det inga problem ursågningen är i överstycket för innerdörrar.
9 svar · 9,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.