23 124 läst ·
28 svar
23k läst
28 svar
Vilken ytterdörr ska jag välja? Är ju en djungel där ute.
Har yale också, men den hjälper inte mot problemet med kvalitén på nuvarande dörr och mycket spring in och ut, då dom får springa in och ut hur dom vill till framsidan under dagen, och våra egna får ju gå som dom vill.H Haladria skrev:
Om jag har förstått rätt så är det karmen som är boven i dramat...
Varför inte beställa en ny karm om dörrbladet är felfritt? Det är svårt att hitta en karm som på något sätt skulle vara starkare och bättre om den nya kostar tre ggr så mycket. En träkarm är en träkarm. Utsätts den för en kraftig yttre belastning som att den blåser upp och slår i ett stopp så kvittar det nog vad den nya dörren heter eller kostar. För en omild behandling så är det nog en förstärkt ståldörr som gäller. Antagligen inget som du eller någon som vill ha en fabriksdörr i en villa...
Varför inte beställa en ny karm om dörrbladet är felfritt? Det är svårt att hitta en karm som på något sätt skulle vara starkare och bättre om den nya kostar tre ggr så mycket. En träkarm är en träkarm. Utsätts den för en kraftig yttre belastning som att den blåser upp och slår i ett stopp så kvittar det nog vad den nya dörren heter eller kostar. För en omild behandling så är det nog en förstärkt ståldörr som gäller. Antagligen inget som du eller någon som vill ha en fabriksdörr i en villa...
Karmen är största boven skulle jag säga. Tyckte den kändes långt ifrån stabil redan vid montering, men kanske är så på alla?K kest skrev:Om jag har förstått rätt så är det karmen som är boven i dramat...
Sen har spröjsen i fönstret dålig kvalitet och även börjat ge med sig lite i nedre vänstra hörnet på dörren, så dörr och karm måste bytas.
Ok, synd att du inte hunnit ha dom ett tag, alltid bäst med erfarenheter från folk som haft ett tag och känt på dom under en tid. Men ska försöka hitta någon som säljer deras dörrar här i stan eller omkring och kanske har tur att ha ett demo monterat.J J Vos skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Men du måste även ta i beaktande att din dörr slits extremt hårt i din situation. Att nuvarande karm är sprucken nedtill vid gångjärn har säkert med det att göra.Grillen skrev:
Säkert ruggig kvalitet i dom där dörrarna, men priser upp mot 20.000 för en enkel standarddörr eller säkert 30 och uppåt om man vill ha likvärdig vi har nu med glas. Känns som ruskiga pengar för en dörr, och är den såpass mycket bättre än en dörr för 10.000-15.000kr? Kan säkert vara så, men finns det något som visar på att den är värd dessa 10.000-20.000 extra?
Alternativet är ju att köpa ny dörr efter 8-10 år. Eller att installera en mjukstängare. Eller lära barnen.
Det blev en Kaski GävleB BosseHåkansson skrev:
https://www.doorly.se/kaski-gavle?g...0OoGy6hXpYIy4Ufb7dwP_iuIVT9_yZ9gaAj6JEALw_wcB
Riktigt nöjd, men då den är så galet tjock i karm och dörr mot en "vanlig" så var jag tvungen att byta ut mitt yale doorman v2n till deras nya 3L då den tog i gummilisten när man stängde annars. Men riktigt gedigen och kraftig dörr som inte rört sig en millimeter trots kast i vind eller av små barn
Lyfter en äldre tråd här men detta väckte en fråga hos mig:J J Vos skrev:
De flesta dörrar idag verkar ha tre gångjärn, men en del har fyra. Jag tycker inte dock inte det verkar som att dyrare dörrar nödvändigtvis har fler gångjärn än en billigare.
Är det bättre med fyra gångjärn snarare än tre?
Det blir fler gångjärn som delar på vikten samt att tyngre dörrblad kräver kraftigare eller fler gångjärn utöver det så påverkar även gångjärnens placering.A Agorazo skrev:
Det går inte att svara generellt på om det är bättre med 4st gångjärn än 3st men troligtvis är det inte sämre.
Klicka här för att svara