Hej!
Är så att jag behöver byta lås hemma. Det är två dörrar och undrar om det är något som man kan göra själv? Hur svårt är det? Hur vet jag vad jag ska köpa?
Hade mer än gärna bett någon firma fixa detta men behöver verkligen komma så billigt undan som möjligt då jag är inne i en separation och ont om pengar.
Se bilder på låsen:

Tacksam för alla svar jag kan få!
Är så att jag behöver byta lås hemma. Det är två dörrar och undrar om det är något som man kan göra själv? Hur svårt är det? Hur vet jag vad jag ska köpa?
Hade mer än gärna bett någon firma fixa detta men behöver verkligen komma så billigt undan som möjligt då jag är inne i en separation och ont om pengar.
Se bilder på låsen:
Tacksam för alla svar jag kan få!
Köp ett tvåpack med nya cylindrar på K-Rauta, Jula, Clas Olsson eller liknande med samma nycklar.
Lätta att byta. Skruva bort vredet på insidan, två skruvar innanför håller i låscylindern.
I stort sätt i alla fall, kan finnas avarter.
Lätta att byta. Skruva bort vredet på insidan, två skruvar innanför håller i låscylindern.
I stort sätt i alla fall, kan finnas avarter.
Ska det vara samma märke? Eller passar tex dessa http://www.byggmax.se/dorrar/dorrbeslag/cylinder-601-7-stift-p25691TeroM skrev:
Dock med 2 cylindrar ist
De borde passa. Se dock upp med 7 stift. Kolla så att du inte har 9 stift i dina lås idag, vilket du borde ha. 7 stiftarna blir då för korta för att passa med kransen runt cylindern, som visserligen går att byta men det verkar onödigt.nixxz skrev:
Räkna antal "gropar" på din nyckel idag, skall vara 7 eller 9, eller, skruva loss en cylinder och ta med till byggmax och köp lika långa.
Cylindrar har två längder, ringar många fler. Mäta måste man i alla fall och då kostnaden var en faktor så är det väl bättre att mäta en gång istället för att skaffa nya ringar.
Är 7 stifts lås godkända av försäkringsbolagen? Har för mig att vissa kräver 9.
Är 7 stifts lås godkända av försäkringsbolagen? Har för mig att vissa kräver 9.
Det han har ser ut som 5-stift cylinder den äldre korta, nyare är oftast 7-stift som är lite längre och då bör även cylinderringen bytas så cylindern inte sticker ut mer än 2mm från cylinderringen samt inte ligger innanför ringen (negativt).TeroM skrev:De borde passa. Se dock upp med 7 stift. Kolla så att du inte har 9 stift i dina lås idag, vilket du borde ha. 7 stiftarna blir då för korta för att passa med kransen runt cylindern, som visserligen går att byta men det verkar onödigt.
Räkna antal "gropar" på din nyckel idag, skall vara 7 eller 9, eller, skruva loss en cylinder och ta med till byggmax och köp lika långa.
Jag rekommenderar att du köper 2st låscylindrar med lika låsning, dessa säljs i färdiga 2 pack.
Redigerat:
Börjar med att säga super tack för alla svar.
Mitt svar till er är att det är en nyckel med 5.
Och hittar ju inga cylindrar med 5 så då gäller det att köpa 7 och cylinderringar?
Ingen som kan ge en klar länk så jag vet att det passar?
Super tack ännu en gång.
Mitt svar till er är att det är en nyckel med 5.
Och hittar ju inga cylindrar med 5 så då gäller det att köpa 7 och cylinderringar?
Ingen som kan ge en klar länk så jag vet att det passar?
Super tack ännu en gång.
Det tar 5 minuter att skruva av och tillbaka den gamla cylindern och en tumstock har du väl att mäta med. Om du byter till 7 så är det bara att ta en ring som är motsvarande högre dvs skillnaden i mått mellan din gamla och den nya cylindern.