Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Ett par galvade, omålade fönsterbleck (om det nu heter så när de ingår i ramen närmast glaset) har fått utslag, tror det är det som kallas zinkpest. Googlar på "ta bort zinkpest" men hittar inget riktigt bra förslag - de som dyker upp handlar om att rengöra mynt och märklinmodeller. Första tanken var att gå på med svinto. Men innan jag gör det vill jag se om ni har förslag.
Besserwisser
· östergötland
· 2 771 inlägg
Det är möjligen inte vitrost?
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Postar en bild som är lite tydligare.
Efter lite (mycket lite) googling kommer jag fram till att det inte är vitrost.
"Vitblemma eller vitrost uppträder som en vit mjölig beläggning på nyförzinkade, blanka ytor. Detta kan ske när det nyförzinkade godset utsätts för kondens eller regnvatten och då detta inte snabbt torkar upp. Zinkytor som redan har fått ett normalt skyddsskikt av korrosionsprodukter angrips sällan. Vitblemmeskiktet sitter löst på zinkytan, så när föremålet torkar upphör angreppet. Vitblemman tvättas så småningom bort från zinkytan och föremålet får ett normalt utseende.
På varmförzinkade föremål har vitblemman ingen betydelse för korrosionsskyddets livslängd. ISO 1461 godtar inte vitblemma som orsak till reklamation, såvida det inte har angetts redan vid beställningen."
https://moramast.se/faktabank/yta-efter-varmforzinkning/
Kan berätta om fönstren. De är ca 20 år gamla, har aldrig suttit i en husvägg, förvarats felaktigt och utsatts för fukt. Även träet är fuktskadat men reparerbart.
Skadad förzinkning kan i nödfall målas med nån zinkrik färg, läste jag också. Det är kanske allt jag behöver veta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter lite (mycket lite) googling kommer jag fram till att det inte är vitrost.
"Vitblemma eller vitrost uppträder som en vit mjölig beläggning på nyförzinkade, blanka ytor. Detta kan ske när det nyförzinkade godset utsätts för kondens eller regnvatten och då detta inte snabbt torkar upp. Zinkytor som redan har fått ett normalt skyddsskikt av korrosionsprodukter angrips sällan. Vitblemmeskiktet sitter löst på zinkytan, så när föremålet torkar upphör angreppet. Vitblemman tvättas så småningom bort från zinkytan och föremålet får ett normalt utseende.
På varmförzinkade föremål har vitblemman ingen betydelse för korrosionsskyddets livslängd. ISO 1461 godtar inte vitblemma som orsak till reklamation, såvida det inte har angetts redan vid beställningen."
https://moramast.se/faktabank/yta-efter-varmforzinkning/
Kan berätta om fönstren. De är ca 20 år gamla, har aldrig suttit i en husvägg, förvarats felaktigt och utsatts för fukt. Även träet är fuktskadat men reparerbart.
Skadad förzinkning kan i nödfall målas med nån zinkrik färg, läste jag också. Det är kanske allt jag behöver veta.
Klicka här för att svara