Hej!

Är i farten av att byta ut vårt lås till ett smartlås här hemma.
Har dock fastnat på vad jag trodde skulle vara det enklaste momentet, att ta bort det gamla låset.

Jag får helt enkelt inte loss det befintliga handtaget. Mot själva dörren är det två skruvar på ringen som jag försökt lossa, dom känns "lösa" men nu när man skruvar vidare så snurrar den "platta delen" (hylsmutter?) på utsidan runt samtidigt. Jag misstänker att det fortfarande är gängat och därför får jag inte loss handtaget. Kan åtminstone inte hitta någon skruv/sprint på handtaget i sig som man ska lossa på?

Hur i helskotta ska man fixera från utsidan så man får loss skruvarna? Har försökt bara trycka med tummen men den fortsätter snurra... känner mig som ett riktigt pucko :)
Metalliskt dörrstopp vid vita dörrkarm. Skruvfast, svart ändknopp. Säkerhetsdetalj i inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallisk dörrlåshandtag och låskista, markerade områden indikerar potentiell låsproblem eller defekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
O olo99 skrev:
Hej!

Är i farten av att byta ut vårt lås till ett smartlås här hemma.
Har dock fastnat på vad jag trodde skulle vara det enklaste momentet, att ta bort det gamla låset.

Jag får helt enkelt inte loss det befintliga handtaget. Mot själva dörren är det två skruvar på ringen som jag försökt lossa, dom känns "lösa" men nu när man skruvar vidare så snurrar den "platta delen" (hylsmutter?) på utsidan runt samtidigt. Jag misstänker att det fortfarande är gängat och därför får jag inte loss handtaget. Kan åtminstone inte hitta någon skruv/sprint på handtaget i sig som man ska lossa på?

Hur i helskotta ska man fixera från utsidan så man får loss skruvarna? Har försökt bara trycka med tummen men den fortsätter snurra... känner mig som ett riktigt pucko :)
[bild]
[bild]
De har antagligen dragits åt för hårt vid något tillfälle så att det blivit "gängpaj" yttre hylsan går in i spår och låses fast på detta sett. Eftersom de snurrar så är de antagligen paj. Då blir det till att borra bort skruvarna.

T Tompafix skrev:
De har antagligen dragits åt för hårt vid något tillfälle så att det blivit "gängpaj" yttre hylsan går in i spår och låses fast på detta sett. Eftersom de snurrar så är de antagligen paj. Då blir det till att borra bort skruvarna.
Typiskt!
Vad är bästa sättet för att borra bort skruvarna? Aldrig behövt göra det tidigare.

O olo99 skrev:
Typiskt!
Vad är bästa sättet för att borra bort skruvarna? Aldrig behövt göra det tidigare.
Metallborr :D

Ofta räcker det att sätta fingret på nippeln samtidigt som man lossar skruvarna.
Du kan borra nippeln men du kan likväl slå körnslag i nippeln nära kanten så nyper de fast igen, ofta beror problemet på att skruvarna varit lite långa och bottnat i nippeln och någon fortsatt dra åt.
Ibland räcker det att sätta en skruvmejsel på nippeln och klappa till med en hammare för att den ska fastna lite i splinsen.

PS. förstärkningsbehöret kan ställa till det vid montering av ett smart lås och om det monteras bort så kan klassningen påverkas men främst så är det inte säkert att hålbilden täcks över men det beror på vilket lås du tänker montera.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Jag lyckades få loss det till slut! Jag körde tejp över nippeln och sen tryckte jag in en liten mejsel i kanten allt jag kunde medan jag skruvade från andra sidan och då fick jag till slut av båda! Tack för hjälpen!

Har lyckats installera hela låset nu och fått allt till att fungera (Nimly Touch Pro).

Tack för tipset @123abc Kunde faktiskt behålla förstärkningsbehöret (åtminstone på utsidan av dörren). På insidan satte jag en tunn täckskylt istället (1mm tjock, jmf med förstärkningen som är typ 4mm) som täcker gamla skruvhålen. Enheten på insidan sticker upp 1cm på toppen cirka från täckskylten men det är inget man tänker på och i och med att den är så tunn så ligger den fortfarande emot dörren ändå. Hade jag använt det ursprunliga förstärkningsbehöret på insidan så hade det glappat mellan dörren och den biten av enheten som hänger ut ovanför.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.