4
4väggarochtak: Jag ringde mitt försäkringsbolag Länsförsäkringar och de verkar inte ha 100% koll själva. Killen jag pratade med var tvungen att gå och fråga sin kollega, där svaret var att de ”gärna” vill ha klass 3 på dörrar. Efter det ringde jag SSF som har gratis rådgivning med expert. Hon sa att på ytterdörr ska det vara klass 3, alt. Klass 3S (tror det var S för elektromekaniska lås
5 svar · 4,7k läst
MathiasS
MathiasS: Har dörrar från Traryd överallt. Är 20 år gamla nu men ser fortfarande väldigt fina ut. Dock hade de under en period ett stort problem med att den invändiga klossningen mellan glaskassett och karm deformerades eller på annat sätt falerade, med följden att dörrarna blir skeva. Skulle antagligen fortsätta med Traryd om någon tar gift på att dessa problem är borta nu.....
1 svar · 1,5k läst
S
sinuslinus: Enklast är att köra samma grytgångjärn som du har till resten av luckorna. Så skruvar du fästplattorna i en skiva innan du sätter fast skivan i väggen.
4 svar · 2,1k läst
·
M
mojjen: Då har jag ältat klart, och beställt två trösklar i rätt bredd 147mm:)
15 svar · 5,4k läst
·
Milonga
Milonga: [citat] Hej, Det är snickaren som petar med kniven. Det var knappast halv cm där. Snickaren var tvungen att skära bort en del på kanterna för att kunna stoppa in isoleringen. Snickaren tyckte att det var ett fuskjobb.
11 svar · 2,1k läst
·
B
bo-ca: Tackar för svar! Utmärkt, nu vet vi hur göra /B
3 svar · 1,6k läst
·
Stefan N
Stefan N: Uppar denna tråd med att flika in att nu kör jag den nya varianten, ska bli kul att se hur länge det håller. [bild]
71 svar · 48,1k läst
·
T
tergo: Montering av VELUX Pivåhängda Takfönster EDW / GGU / GGL - Bing video
1 svar · 1,3k läst
U
Uwe Metzken: hej, Vi kan definitivt rekommendera vetlandadorren.se. Hela Zamojski-familjen har tillverkat dörrar i över trettio år. Vi har nu fått en specialtillverkad dörr till vårt timmerhus. Leverans och montering av dörren är en självklarhet för familjen Zamojski, och givetvis även garantin.
1 svar · 1,7k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Jag skulle försökt med att skruva bort handtaget och spruta in sprejsmörja. Det måste vara låskassen som kärvar. Med lite tur kan det kanske lösa problemet. Om du lyckas är det nog dags att byta låskassen, och smörja dem i resten av fönstren. 1987 var ett tag sen.
2 svar · 2,5k läst
·
L
Leif i Skåne: Fråga på några större träbolagen på din ort ( Woody , Derome, XL-bygg om en offert. Traryd- eller SP- fönster samma tillverkare. bättre =Elitfönster Bäst= H-fönster. Gör jobbet själv = vinst på 50’000:-
1 svar · 1,0k läst
partyoverallt
partyoverallt: [citat] Jag hade verkligen behövt en guide på att justera gångjärn som detta. Nån som vet var guide med bilder och sånt finns?
6 svar · 15,1k läst
·
M
mickekarl: Eller en ny glaskassett?
2 svar · 6,8k läst
·
L
LukasK: Det funkade fint att knacka ut bulten och den var till min förvåning inte ens plomberad. Antar att det var färgrester på den som fick den att se plomberad ut. Tack alla för input!
4 svar · 2,5k läst
·
S
sladdbarn: Hitta det här på https://www.dinbyggare.se/lar-dig-atgarda-dorren-nar-den-karvar/ Men jag tycker det är otydligt var snitten ska sitta beroende på hur dörren är skev? Kilarna bör väl sitta på den konkava sidan? Men vilken kil ska sitta på kortsidan och vilken ska sitta på långsidan? Ska mäta min noggrant, återkommer.
8 svar · 2,7k läst
·
R
RowanR: [citat] Nu har det löst sig! Vi måste olja några grejer dock. Jag var inte hemma när det löste sig så vet inte exakt vad problemet var men nu är det fixat
6 svar · 1,7k läst
·
LoweW
LoweW: Vad ville du ha som inte grabcad erbjuder?
4 svar · 1,1k läst
·
J
Jan Andersson8: Någon som har eller har sett fönster från Aradas? https://www.aradas.lt/product/aradas-ndp-top-swing/ Ser väldigt lika ut som fönster från tex Nordiska fönster.
0 svar · 762 läst
ereSANT
ereSANT: [citat] Karmarna är satta i modulerna från fabrik, sen lyfter man på bågen när modeulerna / huset är levererat. Det du gör är att du beställer ett fönster som är 1050x1260 från valfri tillverkare.Då har du cirka 10mm runt om för drev och jag tror 1050 går mot befintlig utsida. Om jag inte minns fel är karmdjupet 105mm på Polarfönster och dom sitter monterade liv insida så om du
8 svar · 3,5k läst
Janus82
Janus82: Menar du U-värde som i isolering eller UV-skydd som i att minska solinstrålning. Det är ju två helt olika saker... Treglasfönster med bra U-värde innehåller ju en del glas som ofta kan vara lite tjockare om det är större fönster och de stjäl en del ljus. Det märks ganska tydligt om man öppnar fönstret och jämför eller om det sitter ett gammalt tvåglasfönster nära så man ser ut
4 svar · 1,2k läst
A
andnel: De ska vara värmeisolerande, alltså hålla inne värmen i bostaden. Argon är i mellanskiktet. men det är kanske detta du menar?
2 svar · 957 läst
C
calvin82: Önskar tips på var jag kan hitta fönster med lös mittpost (eller vad det nu kallas) så dom är godkända som utrymningsväg. Förutsättningar m10x13, trä, tvåluft, spröjs.
0 svar · 1,2k läst
R
robinjoensuu: Kanon, tackar!
3 svar · 3,5k läst
·
Disneygrisen
Disneygrisen: [citat] Det är en S43 med tröskel i ek. Klarlackad.
2 svar · 1,4k läst
J
jonaserik: Ett foto från sidan så infästningen ( gångjärnet ) på dörren syns, ser ut som den du visar är en klämvariant att nypa fast i dörren
3 svar · 3,4k läst
·
F
fribygg: [citat] Enstaka procent Grön Umbra skulle jag tro vore lämpligt att blanda i linoljefärgen
6 svar · 2,6k läst
·
L
lob: [citat] Så kanske det är och det spelar ju ingen roll för dig och din frågeställning men tyvärr kan jag inte ge några hantverkartips i den delen av landet.
5 svar · 2,0k läst
·
Alexander Volminger
Alexander Volminger: Hej! Håller på att planera upp för att bygga en ny innervägg med ett fönster i sig. Hade från början tänkt att köpa ett nytt (eller alternativt begagnat) fönster. Men vi insåg att vi hade redan idag ett sånt fönster som vi ville ha i en dörr som inte längre kommer användas. Tror folk att det är möjligt att skära ut fönstret i dörren och snickra in det snyggt i innerväggen?
0 svar · 878 läst
·
L
lukemc: [citat] på rätt spår, tack så mycket för tipset !!!
3 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.