53 878 läst ·
26 svar
54k läst
26 svar
Byte av ASSA låscylinder
Men det är den som tar 5 minuter att ta ut och mäta. Sen kan du sätta i den gen, ta ditt mått med dig och mäta den nya du köper och se hur mycket högre ring du behöver.
Cylindern sitter med två skruvar som du skruvar ut från insidan på din dörr.
Cylindern sitter med två skruvar som du skruvar ut från insidan på din dörr.
Jag har en låscylinder ASSA utan stift. Kan jag sätta in en låscylinder med stift. Eftersom jag inte tror att det går blir min följdfråga Hur gör jag? Har bara hittat låscylindrar med stift i de byggvaruhus jag besökt.TeroM skrev:
Mvh Lars
Cylinder utan stift säger inte mig någonting, lägg in en bild på vad du har.M mittihanden skrev:
För mig som låssmed så är stift delar av ett spärrelement inuti en låscylinder så jag undrar vad det är för stift som du inte har?M mittihanden skrev:
Är det så att du har ett gammalt låshus där medbringaren sitter i låshuset så du har en låscylinder utan medbringare.
Då kan man ofta ta bort medbringaren från en ny låscylinder men det finns låscylindrar där medbringaren inte tas bort samt även de med för litet spår när medbringare är bortmonterad, det kan vara dags att överväga att byta låshus om det är ett sådant låshus.
Hade uppskattat en bättre förklaring eller en bild som bättre beskriver problematiken.
1 123abc skrev:För mig som låssmed så är stift delar av ett spärrelement inuti en låscylinder så jag undrar vad det är för stift som du inte har?
Är det så att du har ett gammalt låshus där medbringaren sitter i låshuset så du har en låscylinder utan medbringare.
Då kan man ofta ta bort medbringaren från en ny låscylinder men det finns låscylindrar där medbringaren inte tas bort samt även de med för litet spår när medbringare är bortmonterad, det kan vara dags att överväga att byta låshus om det är ett sådant låshus.
Hade uppskattat en bättre förklaring eller en bild som bättre beskriver problematiken.
De cylindrar jag sett har 5 eller 7 stift på cylindern. Min cylinder har inga sådana stift. Min undran
är om jag kan sätta in låscylinder med stift i stället för den som finns på bilderna?
Mvh Lars
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är en vanlig oval standard låscylinder och du kan ersätta med valfri låscylinder.M mittihanden skrev:
En vanlig oval låscylinder är 31mm men förr i tiden användes en kortare låscylinder som endast var 25,5mm.
I de kortare låscylindrarna fanns det oftast 5st delningsstift i rad varför de kallades för 5-stifts låscylindrar.
Med den nyare standarden med längre låscylindrar blev det vanligt med 7-stift i rad så de kallades 7-stifts låscylindrar.
Fördelen med de längre låscylindrarna var just de extra stiften som ökade antalet olika kombinationer samt möjliggjorde för större låssystem.
Egentligen är det lite tokigt att säga 5-stift eller 7-stift då det kunde vara betydligt fler stift än så även i de kortare låscylindrarna beroende på fabrikat och modell.
Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara