Fönster & Dörrar
mexitegel: Hm, det hade jag för mig att den gjorde. Hursomhelst så är en tjockare list i EPDM att föredra då den dämpar ljudet mer än en tunn i silikon eftersom den tjockare har mer massa. Men god ljuddämpning förutsätter att det är helt lufttätt så inga ljudvågor smiter in.
djac: Har takfönster från Velux, GGU, som jag just upptäckte har fått röta i bågen, detta gäller två av tre fönster. Konsekvensen är att skruvarna till de lister som håller ner fönsterkassetten inte kan spännas och jag har vid några tillfällen sett läckage. Först, någon som sett detta tidigare, huset byggdes 2003-2004, jag tycker själv det känns väldigt tidigt på en sån produkt?
123abc: [citat] Rak är mer för inåtgående eller pardörrar, för vanliga utåtgående används svängda grepp för att inte krocka med karmen med handen. Med ett rakt kommer man för nära karmen, nu ser profilen rätt låg ut i bild men en del har större händer.
123abc: ASSA 3000 var namnet på produkten när det fanns på marknaden. Det motsvara ett evolution/connect låshus måttmässigt.
tergo: en del moderna fönster har olika höjd på hålen till karmskruven på höger och vänster sida ,där går det att skruva ihop fönstren med 50mm karmskruv om hålen sitter i den tjocka del av karmen
MoaSB: [citat] Hej, jag stötte på din tråd idag. Har du sålt fönstren? Om inte så kikar jag gärna på några bilder?
123abc: [citat] Det finns barnspärr som monteras under handtaget en barnspärr är återfjädrande utan fjäder klassas det inte som barnspärr då det inte fungerar automatisk men fyller eventuellt behov. Det går som sagt att byta vredet mot en låscylinder på insidan som ersätter befintligt vred. Ytterligare alternativ är att komplettera med ett barnskydd t.ex FIX 184, det är vanligt att modellen
123abc: Det är en låsskruv för inställningen, du har inte tagit i hårt åt fel håll och runddragit spåret? Om du inte lyckas lossa den så kan du testa om du lyckas justera med justerskruven ändå. Jag har ibland slagit in ett torxbits och lyckats lossa när det strulat men oftast fungerar det med ett insexbits, jag vet inte om det är mm eller tum på bitset jag har i väska och såg ingen
Sommartorparn: [citat] Tack, jag har nu kollat Bauhaus på webben och deras spröjsade fönster finns tyvärr bara i en storlek, som är för stor för mig. Men, tack i alla fall för tipset!
Viktoria72: Tack för att du svara! Ja det är som du skriver, att det måste vara nåt fel med fönster och karm. Sen nu när jag fotar utifrån så ser jag hur dåligt skick dom är. Alla fönster i fastigheten är renoverad för ca 6 år sedan och allt ser eländigt ut. Vet inte alls hur jag ska gå tillväga, som kom gärna med förslag. Tyvärr har dom en gång i tiden spönat om och då "byggt" in
Sabine Sundström1: [citat] Vet faktiskt inte. Den kom med huset för 8 år sedan. 😂 Kan tänka mig Bauhaus.
FredrikR: [citat] Ja risken är väl att man stänger ute sig själv om man råkar putta till dörren eller om det blir korsdrag.
Louise Rådberg: Hej! Jag vill renovera min ytterdörr innan den blir i för dåligt skick. Hur ska jag gå tillväga med de större skadorna (se inzoomad bild) Kan man foga där och isåfall med vad? ☺️
useless: Gångjärn och skruvar nytillverkas av Eskilstuna kulturbeslag. Går att köpa t ex här: https://www.barrolin.se/produkt/2753/
jojje2001: [citat] Jag har hittat den på deras hemsida, men den är inte köpbar varken online eller på nån ort i hela Sverige…
Tapprepetter: Tack för bra tips. Lösningen blev att borra med 3 mm borr, en "vanlig" borrlängd, därefter uppåt med 5,8 och avslutade med 10 mm. Med 10 mm ramlade allt bort. Tog mig alltså 2 dagar att fundera på detta och 4 minuter att lösa med tips! Tack! mvh/Petter
123abc: Frågan är vad som finns ovan karmen för det bästa är om du kan byta till en karm av modern standard. Själva bytet är inte speciellt sv årt om man är lite händig.
jsiei97: [citat] Dessa glas kommer förmodligen att löna sig om man ändå måste göra en fönsterrenovering, men jag är skeptiskt om det lönar sig om man byter glas i ett fönster som är i bra skick (då kan man nog använda dessa pengar bättre på annat håll). Har man gjort jobbet med att ta ner, ta ur glas, fixat ev problem med trä osv osv Då är det inte så stor skillnad om man passar på
jsiei97: [citat] Tänker göra det samma nu när jag renoverar mina fönster. (Dvs samma teknik som med ett vanligt fönsterglas). Så jag undrar bara hur det gick?
harry73: Jag hade en av de gamla (07) och förra veckan slutade även min regel fungera. Där vsr det en fjäder i handtaget som gick av och blockerade låsets rörelser. Låssmeden tyckte att jag skulle byta både låshus och handtag. Låshuset bytte jag för att det var gammalt och hade andra brister, men handtaget fick han beställa en ny fjäder till (50kr)
Lars Henriksson3: Tack! Ska försöka hitta en nyckel i morgon.
BSOD: Bandslip med grovt papper tar nog bort det där, om vi bara tänker på ytskiktet. Det ser ju ut att vara trä under, hur kommer det sig att sticksåg inte fungerade att såga i det? Jag hade nog brytit bort det med kofot/hammare eller liknande (trädelarna som skapar den rundade valvformen).
123abc: Jag hittar inte var de kan köpas på internet i Sverige men gå förbi en låssmed, järnhandel, välsorterat byggvaruhus eller en som säljer fönster. Märkningen gissar jag är Siegenia.
Chivas66: [citat] Det var inte inte mycket information om själva installationen av ramen som står i monteringanvisningen. " 3. Sätt fönstret eller fönsterdörren på sin plats och reglera karmhylsorna, börja med den nedre. När produkten är injusterad med karmhylsorna, kontrollmät med vattenpass för att sedan skruva fast produkten" Jag har 25mm runt om så jag lär köra med
Gtre: [citat] Vet tyvärr inte vart fönsterna kommer i från.