Fönster & Dörrar
Jonatan79: Tack. Det blir nog till att byta iaf underdelen efter 5-10 år beroende på väderstreck så det gäller att ha några fjällpaneler i reserv :)
Pontuswilma: [citat] Tack för svaret! Har försökt att kolla lokala hus ifrån olika årtionden runt sekelskiftet, men inte hittat något som är övertygade likt. Mvh
123abc: [citat] Köp det billiga låshuset jag länkade samt beställt ett slutbleck DS9003 eller 1887-3 till den dörren. Glöm inte att kontrollera slutblecken i de andra dörrarna innan du beställer något. Ett annat exempel från annat inköpsställe. https://www.lasgiganten.se/sv/articles/2.2493.1044/dormakaba-lashus-dl9192-symmetrisk-hoger
Zba: [citat] Fönsterna som sitter där är 75cm breda men tillsammans blir de tre 220cm stängda. Så behöver egentligen något som är 205x220.
Mr9: Renoverar några gamla fönster från typ 60 talet och dessa vinklar satt på utsidan. Vad har de använts för? Två på varje fönster mot de andra på motsatt fönster.
Träabetare: Inte den bästa bilden men du ser nog ändå
Nephew: [citat] Glöm inte att lägga ett lager shellack efter inoljning innan kittet läggs på. Blir en bra spärr mot uttorkning av kittet.
123abc: Jag tycker det borde vara möjligt att påverka spärren med lämpligt verktyg. Alternativet är att "förstöra" gångjärnet eller spärren och sedan byta allt mot nytt, kontrollera om du kan få tag i nytt innan du går på med förstörande metoder.
Joe90: Hej vill bara måla den här fönsterramen men har du någon idé om det är färg eller lasyr? alla tankar välkomna 😀
kniv: https://www.byggahus.se/forum/forums/foenster-doerrar.11/
teamswix: Smidigt. Bara dunkar på runt fönstret innan man lyfter in det i hålet. Har du karmhylsa så gör du hål i drevet där hylsan ska sitta Sväller upp så det blir inga glipor nånstans
kjellmannen: Hmm, fogskum blir ju inte alltid tätt, kan spricka med åren. Nu ska ju den tättingen vara inåt, inte här, men värt att tänka på. Här gäller det få vatten att rinna bort från fönstret, så ett underbleck åtminstone. Sen plåtsmyg som redan nämnts, alternativ UVhärdig mjukfog. /Kjell
Josth: Imma är naturligt att det bildas om fönsterglaset är kallt och det är väldigt fuktig luft på insidan. Tror du behöver beställa följande service-kit från Velux:
Fredrikhedman: [citat] Absolut men jag ska byta lister på alla fönster i huset så vore skönt ändå å bara klistra på utan behöva klamra känns de som😅
Snappahaneklanen: Tråden nedan reder ut hur det funkar. Tror du behöver något som kallas cylinderförlängare eller bara plastdistanser om du har en cylinder med tillräckligt lång pinne. https://www.byggahus.se/forum/threads/assa-cylinder-1309-och-hoppe-skand-0710-vk-kompatibelt-bilder.282970/page-2
Nikkee: [citat] Okej tror jag förstår, återkommer om drygt en månad om jag kör fast :)
namnbyte: [citat] Kan hända att jag haft tur då när jag gjorde så på en fjäder till ett dörrlås här hemma, eller så var det fördjävla dåligt stål i den fjädern som tillät sig bockas... Ingen aning. Liknelsen var nog rätt kass, tänkte symboliken med att man bankat i halva spiken och slår skevt så att den viker sig :)
hansulainen: Hej, har samma fråga, undrar om nån har använt tex LP400 som fönsterkitt? Har du testat med Tec7?
Dracula: Måste man specialbeställa persienner för smala vädringsfönster, ca 20cm breda? Efter googlande ser jag inga vanliga återförsäljare/butiker som säljer smalare än typ 40-50cm - och även dessa lämnar inte utrymme för att kapas tillräckligt.
floodhorse: Hej! Håller på att måla om fasad och med det renoverar jag den gamla ytterdörren som nu är på g att målas grön från vitt. Wip nedan i bild 1. [bild] Tidigare har allt vart vitt så tycker om att få en liten färgklick. Nästa steg är nu att renovera grovingången/källardörren och i ett senare skede byta ut garageporten. Frågan är då vilken färg de borde vara för att passa med
Malin Johansson5: [citat] Tack för jätte bra tips! 🙏 Det hade jag inte tänkt på.
kianian9: Hej! Jag försökte hjälpa en kompis att fixa hans persienner som inte går att vrida på (öppna/stänga) längre. Persiennerna ligger innanför balkongsdörren, och när jag väl öppnade upp fönstret så såg jag att vajerns ståltråd gått sönder. Jag var förbi Jula och köpte vajern tillsammans med tillhörande vridstång men jag lyckas inte koppla bort den gamla vajern. Det fanns en
123abc: En plåt vore bra så den även skyddar fogskummet från solen.
123abc: Det finns olika mått på dammlister. https://www.leifarvidsson.se/tatningslist/sjalvhaftande-dammlist https://www.clasohlson.com/se/Dammtätningslist-vit,-1–5-mm/p/34-4093
Boende45: [citat] Jag håller med. Jag har själv bytt fönster för ett år sedan och fick 40% på Outline 3-glas, u-värde 1,0 med alu-utsida. Blev inte så fruktansvärt dyrt ca 170 tkr för 22 fönster och 4 helglasade altandörrar med installation. Vad många här på forumet inte förstår är att det är väldigt olika förutsättningar för olika medlemmar på Byggahus.se. Vi har storstadsborna i
topmount: Skulle börja med, teakolja mp52. Det använder vi när vi får något lite märke. Lägg på med liten pensel i repan och torka bort överflöd. Finns i de flesta större matbutiker
Almedals: Finns gångjärn som är en bra bit över 100år gamla och inte utslitna det minsta. Börja du med att justera karmskruven så det ser rakt ut och strunta i vattenpass.
123abc: Det finns ingen spärr/knapp till GEGE låscylindrarna det är bara att skruva loss skruvarna på insidan för att lossa låscylindrarna.