dof
dof: Jag har billiga kina-noname portar köpta för lite och ingenting för snart 15år sedan. Jag har nästan ingen spänning alls på fjädrarna pga ojämn bottenbalk, och det har inte varit några problem med mina motorer i alla fall.
3 svar · 1,8k läst
·
Demmpa
Demmpa: Altandörren är förberedd för låscylinder på både utsidan och insidan. Oval rokokocylinder tex. Assa 1209, 1309 eller 709 monteras på insidan av skylten med cylinderskruv innan montering på dörren. Motsvarande dubbelcylindrar är 1208, 1308 & 708. https://www.nyckelbutiken.se/las/altandorrfonster/hoppe/hoppe-handtag-300-kl-utsida.html
6 svar · 1,7k läst
·
Viktor5436
Viktor5436: Hej! Japp, ringde och pratade med elitfönster. Det var samma spanjolett. Monterat in den och nu fungerar det fint igen! Tack för hjälpen! :)
5 svar · 2,2k läst
·
T
Tiagop: [citat] Så bra! Stort tack 123abc! Har verkligen försöka hitta en svar till det här i så länge!!!
2 svar · 842 läst
·
1
123abc: [citat] Där finns det klassiska utseendet kvar men med den önskade funktionen, riktigt snyggt tycker jag men personligen föredrar jag mer diskreta slutbleck men det är en smaksak..
5 svar · 2,3k läst
·
Vincent Wirff
Vincent Wirff: Okej tack så mycket!
5 svar · 3,5k läst
·
1
123abc: Den bör finnas med i SP fönsters reservdelskatalog. Vad är det för fönster? Är det trä, alu, komposit, pvc osv. Postar sidorna ur en äldre reservdelskatalog då det är den jag hittade först. [bild] [bild]
2 svar · 3,0k läst
·
J
jajgert: Det blev att rikta ett av gångjärnen och slipa lite i nederdelen av karmen och dörren.
21 svar · 2,5k läst
·
Kultypjämt
Kultypjämt: [citat] Ja absolut, men för mig var det inte värt, och jag blev konfunderad över det. Att betala 3000kr till för ett fönster med betydligt bättre specifikation var givet. Kollade inte upp innan för jag trodde det skulle skilja betydligt mer och ville ge det en chans. Kan också tillägga att Era fönster var 1500kr billigare inkl. frakt för ett typ likvärdigt fönster. Dock inte i den
98 svar · 50,1k läst
·
1
123abc: [citat] Justeringsbrickor kan du köpa hos låssmeder, byggvaruhus, järnaffärer mm. Det fungerar så som du beskriver du lyfter tills det är fritt i hålet (inkastet) och trycker in en justeringsbricka i var gångjärn. Det finns olika diameter och tjocklekar på justeringsbrickor, diametern får inte vara för stor och tjockleken är ofta 1,5 eller 1mm beroende på hur mycket man vill höja
3 svar · 2,2k läst
·
R
Räknenisse: Min farmor brukade duka så att bordet i köket hängde ihop med bordet på altanen utanför som typ ett långbord. Det gick bra med två helt vanliga sidohängda fönster.
2 svar · 751 läst
·
J
jonaserik: Inte direkt på en sådan list, är det en av skumgummityp så fastnar dom alltid oavsett målning eller inte, det blir som på vintern med bildörrarna, fryser och listen kan gå sönder, stearin duger bra där. Du får prova inget händer som är av ondo.
3 svar · 1,8k läst
·
S
Stefan1972: ingen aluminium eller kopparpasta på dylika ställen........Ska man använda fett så går det lika bra med vanligt fett eller nån annan vattenbeständig produkt. Annars går det nog lika bra med en droppe olja regelbundet. Allt rörligt kräver regelbunden service, inget är statiskt på det viset.
10 svar · 3,0k läst
·
A
AndersS: Fabriksmonterad spaltventil och alu-klädd utsida är oftast så, det syns inget på utsidan. Har Elit-fönster.
6 svar · 3,6k läst
·
F
fuentes: Iofs ja, jag skulle kunna sätta ramen under överblecket också så jag utnyttjar dess avrinning. Ska fnula lite. Tack för tipsen :)
3 svar · 1,4k läst
D
droopy: [citat] [citat] Ingen bra ide' Kommer aldrig att sitta kvar eller hålla tätt. Bäst är att göra ett spår och skjuta in överbleckets 7mm vikta kant in i spåret och sedan fästa plåten. Mitt sekelskifts hus har original blecken kvar över och under fönstren (över 100 år gamla galvade plåtar i 0,9mm plåt) Gör fortfarande sitt jobb och dessa är fästa mot den stående panelen med ett
7 svar · 56,0k läst
H
haen: [citat] Tack, ja det ser rimligt ut, ungefär vad jag hade förväntat.
12 svar · 5,5k läst
·
madsfrollasen
madsfrollasen: Hej! Jag har ett hus från 70-talet och har lagt märke till att det drar på vissa ställen, tex ett burspråk där vi har fyra fönster. Det är treglasfönster (Elitfönster) som jag tror sattes in för ca tjugo år sedan. Kan det vara tätningen kring fönstrena som orsakar detta? Tycker det är kallt runt fönstrena och känns som sagt dragit när man sitter i burspråket. Min fundering är
0 svar · 1,1k läst
K
karlbrutal: Slutblec [citat] Slutblecket är nog inga problem att justera på min dörr egentligen. Problemet var ju att jag la timmar på att justera utefter tron att dörrtrycket skulle kunna pressas ner vid låst läge. Ingenstans kunde jag läsa om att dörrtrycket skulle vara "stumt" när låskolven är ute. Instruktionerna beskriver till och med att man ska kunna pressa ned dörrens trycke när dörren
2 svar · 1,8k läst
·
J
Jan_G: [citat] 13 x 12 är fönsterstorleken du ska titta på. Se bara till att du har rätt höjd- resp bredd-mått. Normal bygger man en öppning med 130 cm * 120 cm som i ditt fall. Sen är fönstret alltid 2 cm mindre åt båda håll, för drev och tätning. dvs 128 * 118 cm.
9 svar · 2,4k läst
·
J
JFrisk: Utan att vara någon expert hade jag nog hellre valt obehandlade foder till ett utsatt ställe. Letat efter bitar sågade ur kärnvirke och behandlat med lämplig ytbehandling för ändamålet, antagligen även behandlat ändträ med en olja med god penetreringsförmåga, kanske okokt linolja, om man törs lita på att det härdar i en sån applikation...
5 svar · 2,3k läst
·
O
Oskpet: [citat] Tack! Behövde lite pepp inför detta och går nog vidare med det också nu :) Tack för bra tips.
4 svar · 1,1k läst
1
123abc: Åt vilket håll vill du öppna dörren? Det lättaste är om du öppnar in mot den sidan där taket är högre. Måste dörren sitta exakt där eller går det att flytta den tills takhöjden stämmer med en dörrkarm? Det är något mer utrymme åt sidan samt en kopplingsdosa eller liknande på väggen som kanske gör att man inte kan flytta dörren men det går att sätta en list som täcker
9 svar · 3,7k läst
·
P
Pernilla79: [citat] Toppen 😊 Tack snälla!!!
8 svar · 1,5k läst
·
ricebridge
ricebridge: Finns säkert Byggahusare där du bor som hjälper dig för en back öl eller motsvarande!
1 svar · 1,3k läst
BirgitS
BirgitS: Teakdörrar var ju vanligt till tegelhusen på 60-talet så en trädörr som inte är målad kan ju också passa bra om man vill förstärka 60-talskänslan.
2 svar · 1,9k läst
·
Ä
Älvsbyn28624: [citat] Idag lagade jag listen med Biltemas gummilagning plus en garagelist från Tesa, se bifogad bild, blev helt OK tror jag. Tack för all hjälp allihopa!
5 svar · 3,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Visserligen men spiller man vatten får man nog lov att torka upp det ändå.
4 svar · 744 läst
1
123abc: [citat] Hoppas du mätt måttet från centrum skruvhål till framkant så det blir rätt längd på den nya låscylindern så den passar.
5 svar · 4,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.