Fönster & Dörrar
Almedals: Finns gångjärn som är en bra bit över 100år gamla och inte utslitna det minsta. Börja du med att justera karmskruven så det ser rakt ut och strunta i vattenpass.
123abc: Det finns ingen spärr/knapp till GEGE låscylindrarna det är bara att skruva loss skruvarna på insidan för att lossa låscylindrarna.
Dessi: [citat] Sonen och hans kompis kapade alminiumlister snyggt till badrummet, cirkelsåg och en hel del annat har vi tillgång till.
123abc: [citat] Nej, till den cylindern ska ett annat handtag användas. [citat] Ja men det kan behövas en distansring beroende på djupet från utsidan till spanjolettens låshus. Ja, ASSA låscylinder 707 efter befintlig låsning (nyckel) eller motsvarande.
Husbyggare1000: [citat] Jag som inte fattar hur det funkar. Men nu förstår jag att det är själva hylsan som ska justeras inte skruven i sig.
123abc: Varför använda låshus 2002 med den beslagningen? Du byter låshus om den inte drar in regelkolven fullt.
BSOD: Vi har treglasfönster som var lite större än du har. Vi var 3, 2 starka män och en tanig pensionär när vi lyfte in dem. Det hade nog gått på 2, men det är alltid bra om det finns lite marginal. Nån som kan hjälpa till att hålla balans med mera. Det är ju lite jobbigare att lyfta upp än ner. Vi fick offert på jobbet, och de skulle vara 4 personer på jobbet pga tyngden, så det
Skånelängan: Vi har en del sådana här lås men spröjsen måste bytas. Smidigt lås som låses kring ett stift/plastplugg, men vet någon var de går att köpa?
useless: Borra ett större hål, limma fast en träplugg och borra ett nytt hål i rätt dimension.
123abc: [citat] Metallåtervinningen är ett lämpligt alternativ.
Janne82: Nej jag vet inte vad som blir fel. Kan inte komma på vad annars som skulle kunnat ha repat glasen. Ibland kan det ju vara repor som kommer fram när man får bort smutsen och bara inte synts innan. Men förstår inte vad som annars kan ha repat isf. Tycker som sagt inte att den mjuka sidan på en blöt svamp borde repa heller.
tergo: https://www.persiennbutiken.se/contents/sv/d1949_persienner-info-mellanglasmontering.html
Josth: Kanske behöver fjädern spännas en del på gammalt klassiskt sätt som man alltid gjorde förr om den inte vill rulla upp hela vägen? Går säkert att hitta några som kan tillverka måttbeställda rullgardiner i valfritt tyg med hög kvalitet om man letar på nätet. Men de kostar.
HMY: Problemet är att jag inte vet vad som suttit sedan innan. Jag har bytt listerna, men ser att fönstret lossnat från karmen den suttit fast mot innan. Tack för svar !
1977bjorn: [citat] Hej, de fungerar fortsatt! Serien heter något annat nu och jag kommer tyvärr inte ihåg vad de hette när jag beställde. Inte kan man se det i bekräftelsemailet heller… och ordern på bygghemma finns ju inte kvar. Låsningen för vikpartiet började kärva efter ett år, men det var bara att smörja upp 😁
PappasHammare: Men då kan du ju fila lite i gipset utifall fodret tar emot.
Lotta N: Tack för hjälpen! 👍 Vi har hittat liknande dörrar så kommer att köra på det.
namnbyte: [citat] Tack för detta tips! Har exakt samma problem, tankarna var mer åt skruv-hållet, men detta känns som en bättre lösning!
123abc: Du verkar ha den låscylinder som är för insidan på utsidan så du behöver inte lossa någon mer "kåpa" (cylinderhylsa). Gör som i klippet ovan och vrid nyckeln till kl 2 på den sidan som är i bild och demontera cylinderproppen sedan kan du skruva loss låscylindern.
Fredde99: Jag håller på med upphandling av fönster och de fönsterna vi vill ha Westcoast Windows har glans grad 80 på aluminiumet som standard. När jag ser på andra fönster tillverkare verkar 30 glans vara mer standard. Jag tycker 30 glans ser mer naturligt ut nästan som trä, däremot 80 glans mer åt det plastiga hållet. Vad har ni valt på era fönster och är ni nöjda? Vi ska även byta
Odi et Amo: [citat] Då behöver tyget vara så stabilt att den inte behöver en list hela underkanten som blir ovankant. Hade egentligen varit enklare om den inte hade någon spärr utan konstant var fjäderbelastad för dig.
AndersPS: Jag tror att deras sortiment har bytts ut efter denna historia. Om det är bättre eller sämre nu kan jag inte heller svara på. Jag har köpt därifrån och även en annan leverantör. Upplever ingen skillnad i kvalitet, det är ”lågpris” och upplevs nog därefter. Tyvärr är det inte alltid bättre hos ”kvalitetsleverantörer” heller.
andreascarlsson: Tack för input. 👍 Angående färgval så har jag kikat runt lite, och det är lite olika. En del kör med vitt, andra med sockelfärgen. Jag tänkte vitt mest pga att det ser fräscht ut. Men jag kan ha fel, mer åsikter mottages gärna. 🤗 Hittar jag en glasmästare som tycker sånt här är roligt och brinner för det, så kan det vara värt några tusenlappar. Frågan är bara hur
SnällKyckling: [citat] Jaa det funka omg du är ett geni!! Men plattan blir inte Horisontell, fast spärren är "avaktiverad". Jag gör så att jag beställer den där du bifoga bild på 4570 men i längre storlek 53 för antagligen har jag 43 och den är för kort och når inte. :) stooort tack igen
Guzzen: Ja det var ingen dum idé :) blir ju lite pyssel men absolut görbart. Tack för idé!
123abc: Båda kan användas när det inte finns något att fästa skruvarna i. Handtagsfäste 806 sitter på spanjoletten och i skruvhålen i spanjoletten och fungerar som en plugg, välj vilken sida den sitter på om det saknas trä. Underläggsbricka 4285 flyttar skruvinfästningen så den är utanfös skadan och enligt märkerna efter tidigare beslagning syns formen efter en sådan.
TheBigCheese: Köp en fuktmätare från godtycklig GDS-affär och mät. T.ex. https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/fuktmatare/fuktmatare-2000023715 Runt 15 % brukar anses tillräckligt torrt för målning.