Hej!
Första inlägget o ny husägare
Tänkte installera smart lås på ytterdörren och började därför med att montera bort befintligt lås. Problem bara att jag inte får ut den kvadratiska metallstången ur låtlistan för att handtaget verkar ha delat sig.
Handtaget på bild fick jag av men frågan är om en del av handtaget fortfarande sitter kvar på metallstången.
Har eventuellt nu använt lite för mycket våld för att få ut merallstången :/
Tänkte installera smart lås på ytterdörren och började därför med att montera bort befintligt lås. Problem bara att jag inte får ut den kvadratiska metallstången ur låtlistan för att handtaget verkar ha delat sig.
Handtaget på bild fick jag av men frågan är om en del av handtaget fortfarande sitter kvar på metallstången.
Såhär ser hela låset ut, tror det heter assa hoppe. Det finns en liten sprint som man skall lirka på enligt youtubevideos men det fungerade inte för mig.T Tapprepetter skrev:Hej!
Bästa svaret
Jag hade börjat med att försöka lossa handtaget på utsidan genom om stoppa in en mindre flat skruvmejsel i hålet och vrida lie, det man gör är att man särar på fjädern medan trycket lossas.
Går det att trycka på plastbiten samtidigt som man drar ur fyrkantspinnen?
Annars hade jag testat lite lätt med ett dorn mot fyrkantspinnen och se om det är möjligt att driva fyrkantspinnen ur det som är kvar av greppet.
Om det inte fungerar så ta fram borrmaskinen och borra ur fyrkantspinnen en bit, börja med en mindre borr och öka storleken i omgångar.
Det ska bara bort det är inte så noga hur bara du inte skadar dörren.
Går det att trycka på plastbiten samtidigt som man drar ur fyrkantspinnen?
Annars hade jag testat lite lätt med ett dorn mot fyrkantspinnen och se om det är möjligt att driva fyrkantspinnen ur det som är kvar av greppet.
Om det inte fungerar så ta fram borrmaskinen och borra ur fyrkantspinnen en bit, börja med en mindre borr och öka storleken i omgångar.
Det ska bara bort det är inte så noga hur bara du inte skadar dörren.
Tack för bra tips.
Lösningen blev att borra med 3 mm borr, en "vanlig" borrlängd, därefter uppåt med 5,8 och avslutade med 10 mm. Med 10 mm ramlade allt bort. Tog mig alltså 2 dagar att fundera på detta och 4 minuter att lösa med tips! Tack!
mvh/Petter
Lösningen blev att borra med 3 mm borr, en "vanlig" borrlängd, därefter uppåt med 5,8 och avslutade med 10 mm. Med 10 mm ramlade allt bort. Tog mig alltså 2 dagar att fundera på detta och 4 minuter att lösa med tips! Tack!
mvh/Petter
Klicka här för att svara