BirgitS
BirgitS: Visserligen men spiller man vatten får man nog lov att torka upp det ändå.
4 svar · 744 läst
1
123abc: [citat] Hoppas du mätt måttet från centrum skruvhål till framkant så det blir rätt längd på den nya låscylindern så den passar.
5 svar · 4,4k läst
·
1
123abc: [citat] Det är lätt att borra ur den gjutna nippeln och ersätta med en lös nippel men ofta finns det åsikter om det estetiska. Något man snabbt lär sig som låssmed är att det estetiska oftast är väldigt viktigt varför jag medvetet inte nämnde något om att borra ur nippeln vilket nu i efterhand känns lite dumt när det framgår att @Kurtivan hade varit intresserad av en sådan
18 svar · 2,4k läst
·
T
tbjorn: [citat] Nu har filen fått jobba och problemet är löst. Tack för hjälpen!
12 svar · 2,9k läst
·
A
AndersS: Har fräst ned ca 1,5-2mm på en monterat dörr med Bosch kantfräs. Gjorde en enkel matt att följa, fungerade bra. Och med vanlig pinnfräs utan stödlager.
1 svar · 1,5k läst
H
heimlaga: Den skulle jag inte röra. Hellre snickra en specialgjord extralåg tröskel och passa in den utan kilar under.
1 svar · 922 läst
·
O
Ollza: Hej, Har en garagedörr samt källardörr på ett 5-tals hus där karmen har blivit lite fuktskadad i nederkanten. Hur hade ni lagat och åtgärdar detta? Kan plåtbitar längst ner vara ett alternativ för att skydda framöver? Bilderna 1 och 3 är garaget. Tack på förhand
0 svar · 850 läst
·
Mikipedia
Mikipedia: Du kan höra med tex Xylo.design på instagram lr Näfvekvarn slab and woodshop. Även jag kan sälja bort lite ek men då är det mycket merjobb med hyvling för dig.
3 svar · 1,9k läst
·
K
karlbrutal: [citat] Världsklass! Tack för det! Blir till att köpa nytt borr imorgon då 👍
3 svar · 2,1k läst
·
B
BosseHansson: Brukar sitta någon stopp med som håller dörren öppen eller stängd, fungerar den eller har det aldrig funnits?
8 svar · 843 läst
·
Flyktsoda
Flyktsoda: Tack snälla ni alla tre för kloka svar. Det kan nog vara vettigast till att börja med att kolla på nytillverkade massiva dörrar då. Charmfaktorn blir visserligen lite mindre men med penselmålning så kan det ju se skapligt ut.
4 svar · 979 läst
J
jostfael: Löste nog sig själv 😊 Fick kontakt med en hantverkarkompis som fick oss att leta lite noggrannare ovanför karmen. Där fanns armeringsjärn som höll uppe teglet. När vi lossat lite puts så gav sig karmen med sig ganska enkelt dessutom! Tack ändå om någon har hunnit lägga tankeverksamhet på posten!
7 svar · 8,0k läst
·
Farstatjej90
Farstatjej90: Vi satte den portabla ACn i ventilen på väggen, jag antar det är ett luftintag. Fungerar bra men kan säga att när vi skaffade tvådelad AC var det som natt och dag. De är så mycket tystare och bättre.
30 svar · 7,9k läst
·
1
123abc: [citat] Nja det du gör är att du skapar en reklamation istället för butiken, annars ska butiken göra det. Om du kontaktar själv så kan du utföra tester vilket kan påskynda processen. Reklamation ska du kunna göra direkt i butiken men hur smidigt processen blir beror på butiken.
3 svar · 1,2k läst
Flyktsoda
Flyktsoda: [citat] Blev det nåt fönster? Hur gjorde du i såna fall?
1 svar · 1,9k läst
P
Petit87: Hej. Ska ge mig på o byta takfönster till helgen. Idag sitter det ett velux med samma mått som det nya fönstret (55x70). Ni som har erfarenhet av takfönster(velux) hur skulle ni ha gjort invändigt? Nu sitter det ingen smyg invändigt utan fönstret ligger mot kaklet som ni ser på bilden. Ska man montera fönstret utan isoleringsramen, eller hur ska man lösa de för de ska se ok ut.
0 svar · 1,6k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Köp beg. kvalitetfönster, det dyker ibland upp på Blocket eller Marketplace.
1 svar · 900 läst
Matti_75
Matti_75: Du har ju ditt överstycke till karmen som form så du kan såga till fler mallar om du behöver
5 svar · 1,7k läst
·
L
Leif i Skåne: Köp en normal dörr i massiv limträ och kapa nertill eventuellt också upptill. Börja med karmen , tänk på gångjärns placering man kanske behöver flytta ett av dom.
1 svar · 2,7k läst
IdaBo
IdaBo: Hej! Vi har två fönster som sedan tidigare har varit skyddade av ett uterum. I samband med ombyggnation/förminskning av uterummet kommer dessa fönster hamna utomhus, och behöver därför ses över så att inget vatten kommer in. Fönstren i fråga har inga fönsterbleck utan är bara målade på karmen. Hur skulle ni göra här? Är det möjligt att komplettera med fönsterbleck i plåt
0 svar · 1,3k läst
·
raveper
raveper: Om du skruvat upp den och den sitter kvar när du skruvar ner den igen så kan den ju behöva lite "kärlek" för att komma ner igen
11 svar · 3,0k läst
·
J
Josth: Om inte karmarna blivit fixerade med fogskum borde det gå bra att justera karmen med karmskruvarna.
1 svar · 1,5k läst
·
JoWeg
JoWeg: [citat] Det är krav att vid konvertering till källare ska det finnas en alternativ utrymningsväg. Om det är fönster så ska det vara minst 0,5 brett och 0,6 högt, och minst 1.5m totalt. Dessutom om fönstrens underkant är över 1,2m så behövs en plattform eller väggfast bänk eller liknande monteras för att underlätta evakuering. Alternativt skulle eventuellt en stege även vara OK.
14 svar · 6,1k läst
·
B
Bökochstök: [citat] Tack!!
2 svar · 974 läst
·
D
Damcify: [citat] Tack! Tur att jag hittade glidblecket i skräphögen efter montering 😉
5 svar · 992 läst
·
L
LeeM: Hej! Jag ska sätta upp solskyddande rullgardiner på min inglasade balkong. Jag har pratat med ett par olika firmor som ger mig lite olika information. En del rekommenderar screenväv, andra väv med aluminiumbaksida. Vad är egentligen bäst? Det viktigaste för mig är dels skydd mot värme och sol, dels utseende. Att kunna se ut är inte lika viktigt även om det såklart är trevligt. Tack!!
0 svar · 1,0k läst
mexitegel
mexitegel: Hm, det hade jag för mig att den gjorde. Hursomhelst så är en tjockare list i EPDM att föredra då den dämpar ljudet mer än en tunn i silikon eftersom den tjockare har mer massa. Men god ljuddämpning förutsätter att det är helt lufttätt så inga ljudvågor smiter in.
3 svar · 1,6k läst
john_han
john_han: Tack för dom båda tipsen 👍
3 svar · 1,4k läst
·
D
djac: Har takfönster från Velux, GGU, som jag just upptäckte har fått röta i bågen, detta gäller två av tre fönster. Konsekvensen är att skruvarna till de lister som håller ner fönsterkassetten inte kan spännas och jag har vid några tillfällen sett läckage. Först, någon som sett detta tidigare, huset byggdes 2003-2004, jag tycker själv det känns väldigt tidigt på en sån produkt?
0 svar · 716 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.