Hej,

Har en ytterdörrlåssats från assa där dörrhandtaget helt plötsligt slutat manipulera regel (tror det heter så) så dörren går bara att stänga genom att låsa.

Har tagit bort handtaget men ser inget som kan hjälpa.
Röd dörr, låskista, nyckel i cylinderlås, silverfärgat handtag, vit karm, uteplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså det undre ”metallstycket”/regeln som ska manipuleras av handtaget som inte funkar.

Är inte kunnig i detta alls så tacksam för tips.

J Josth skrev:
Läs gärna: [länk]
Tack för svar, men det rörde sig ju om ett betydligt äldre lås av annan typ om jag inte läser fel? Detta är knappt 3år gammalt..

• Gilla
Reza Hy
  • Laddar…
Men det är fortfarande ett ASSA 2002 även om det är av senare årsmodell.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J Josth skrev:
Men det är fortfarande ett ASSA 2002 även om det är av senare årsmodell.
Ok! Det visar ju bara hur lite jag kan om detta. Ingen chans att man kan lösa detta utan att plocka isär allt?

• Älska
leifberggren
  • Laddar…
Om ditt lås bara är 3 år gammalt borde det dock inte gå att låsa upp med en bladmått men har det havererat så är det bara att byta låshus. Se tips om alternativ och inköpsställen i länken ovan.

Det är ett låshus av tidigare modell (evolution) du har i dörren, bara att byta låshus.
Ditt låshus är inte bladmåttslåshuset men ett EVO låshus.

• Älska
leifberggren
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det är ett låshus av tidigare modell (evolution) du har i dörren, bara att byta låshus.
Ditt låshus är inte bladmåttslåshuset men ett EVO låshus.
Hopp.
Det var tråkigt att höra. Riktigt dåligt att det inte höll mer än 3 år. Har haft lås som varit 20år gamla som fortfarande funkat fint...

Ja precis, det ser rätt ut.

S Styrman_jansson skrev:
Är det ett dylikt jag ska ha?
[länk]
Antingen den eller så byter du både låshus och slutbleck men då måste du kontrollera vad du har för befintligt slutbleck.
Båda lösningarna är likvärdiga.

Jag tog isär låshuset och det ser ut som fjädern som ska skjuta ut kolven igen när trycket släpps har gått av. Hittar inget bra sätt att få isär detta smidigt och bara byta fjäder… Jävligt retligt att punga ut 1400:- för ett låshus när det bara rör sig om en fjäder för någon krona…

S Styrman_jansson skrev:
Jag tog isär låshuset och det ser ut som fjädern som ska skjuta ut kolven igen när trycket släpps har gått av. Hittar inget bra sätt att få isär detta smidigt och bara byta fjäder… Jävligt retligt att punga ut 1400:- för ett låshus när det bara rör sig om en fjäder för någon krona…
Allt går att ta isär för byte men det finns inga reservdelar, antalet uppdateringarna var så många att de även ändrade systemet för att visa aktuell version när siffrorna blivit för höga.
Varför köpa det dyra låshuset när det finns billigare alternativ som är likvärdiga?

1 123abc skrev:
Allt går att ta isär för byte men det finns inga reservdelar, antalet uppdateringarna var så många att de även ändrade systemet för att visa aktuell version när siffrorna blivit för höga.
Varför köpa det dyra låshuset när det finns billigare alternativ som är likvärdiga?
Vilka billigare alternativ tänker du på?

1 123abc skrev:
Ett sidospår men vad var det som gjorde att Assa körde i diket med dessa, Assa har ju tillverkat lås och låsdetaljer som håller i 50-60 år?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.