Fotografen Fotografen skrev:
Ett sidospår men vad var det som gjorde att Assa körde i diket med dessa, Assa har ju tillverkat lås och låsdetaljer som håller i 50-60 år?
Det modulära med olika moduler för olika funktioner samt dess materialval gjorde att det inte höll eller fungerade som tänkt, jag vill påstå att konstuktionen var underdimensionerad samt hade onödiga felkällor.
Det är inte första gången ASSA försöker med lösningar som inte fungerar som när de t.ex började byta ut detaljer i de klassiska låshusen som fungerat i många decennier till plastdetaljer men det blev inte långvarigt, allt för att försöka spara in i tillverkningskostnader.
Jag minns fortfarande första presentationen jag fick av evolution låshus hos ASSA i Eskilstuna, jag fick bygga ihop moduler och stoppa i låshusen långt innan dess lansering och redan då upplevdes lösningen tveksam vilket påpekades.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Fick tag på ett nytt låshus för 1200:- vilket kändes ok. Så funkar det igen.

Bär dock emot att slänga ett fullt fungerade låshus, sånär på en fjäder…

S Styrman_jansson skrev:
Fick tag på ett nytt låshus för 1200:- vilket kändes ok. Så funkar det igen.

Bär dock emot att slänga ett fullt fungerade låshus, sånär på en fjäder…
Om du har den nyare modellen (connect) så är det lättare med reservdelar.
S Styrman_jansson skrev:
Vilka billigare alternativ tänker du på?
Nu har du redan fått tag i ett låshus men svarar trots det på citerad frågeställning.
De jag länkade i den andra tråden som det postades länkar till i denna.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-bort-las-fran-ytterdoerr.494247/#post-5325638
https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-bort-las-fran-ytterdoerr.494247/page-2#post-5325998
Men då måste du kontrollera slutblecket först så det blir rätt dorndjup.

Fairlane
1 123abc skrev:
Jag minns fortfarande första presentationen jag fick av evolution låshus hos ASSA i Eskilstuna, jag fick bygga ihop moduler och stoppa i låshusen långt innan dess lansering och redan då upplevdes lösningen tveksam vilket påpekades.
Påminner lite om när vi fick lära oss mer om en leverantörs nya produkt inom ett helt annat område. Först en gemensam introduktion, sen säljare till ett rum för vidare PowerPoints och tekniker till ett annat rum för att verkligen känna på grejerna. 2 timmar senare kom säljarna ut lyriska och menade att det här ska vi sälja massor av, teknikerna svarade "då får du själv installera skräpet"... 😂

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag hade samma problem, ringde ASSA som skickade en ny fjäder och instruktion på posten gratis. Tydligen ett väldigt känt fel.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
J Jaif skrev:
Jag hade samma problem, ringde ASSA som skickade en ny fjäder och instruktion på posten gratis. Tydligen ett väldigt känt fel.
Det var ju snyggt löst av dem. Men det är värt lite att jag lyckades lösa detta över dagen med ;)

1 123abc skrev:
Om du har den nyare modellen (connect) så är det lättare med reservdelar.

Nu har du redan fått tag i ett låshus men svarar trots det på citerad frågeställning.
De jag länkade i den andra tråden som det postades länkar till i denna.
[länk]
[länk]
Men då måste du kontrollera slutblecket först så det blir rätt dorndjup.
Nya låshuset jag satte in stod det connect på.

Är habos grejor något att ha i sammanhanget?

J Jaif skrev:
Det fanns många kända fel på de låshusen.
Hur länge sedan var detta?
Jag har varit i kontakt med assa vid flera tillfällen även när någon skrev att de fått en fjäder skickad från assa för många år sedan men var gång får jag svaret att det inte finns att beställa.
S Styrman_jansson skrev:
Nya låshuset jag satte in stod det connect på.

Är habos grejor något att ha i sammanhanget?
Habos är lika låshus som Dorma 9192 och det håller hög kvalitet.
Connect låshusen är de "nya".

1 123abc skrev:
Det fanns många kända fel på de låshusen.
Hur länge sedan var detta?
Jag har varit i kontakt med assa vid flera tillfällen även när någon skrev att de fått en fjäder skickad från assa för många år sedan men var gång får jag svaret att det inte finns att beställa.
Minns inte exakt, men var nog ca tre år sedan.

harry73
Jag hade en av de gamla (07) och förra veckan slutade även min regel fungera. Där vsr det en fjäder i handtaget som gick av och blockerade låsets rörelser.
Låssmeden tyckte att jag skulle byta både låshus och handtag.
Låshuset bytte jag för att det var gammalt och hade andra brister, men handtaget fick han beställa en ny fjäder till (50kr)

• Gilla
LeiJ
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.