8 000 läst · 2 svar
8k läst
2 svar
behandling av fasadtegel
Hej!
Är det någon som har behandlat sin tegelfasad mot inträngade fukt? Vad har in isåfall använt och hur blev resultatet?
//Pär
Är det någon som har behandlat sin tegelfasad mot inträngade fukt? Vad har in isåfall använt och hur blev resultatet?
//Pär
ett steg i behandlingen jag hörde om är att skrappa ur skadade/sprukna/urtvättade fogar och foga om tegelväggen. Intakta fogar hjälper att hålla väggen torrare. Själva fasadtegel behöver man normalt inte skydda mot regn om den har möjlighet att torka efter regn inom rymlig tid. Mest nytta gör en generös taköverhäng, intakta takrännor,stuprännor och inga buskar som ligger tätt mot fasaden.
gaia
gaia
Vi har impregnerat (hydrofoberat) den fastighet som jag bor i. Eftersom jag är kemitekniker och sitter med i styrelsen (brf) läste jag på all den forskning som har gjorts i sverige om hydrofobering (främmst vi Lunds tekniska högskola). Jag blev ganska imponerad av de resultat som jag fann. Det finns tyvärr inte så mycket vanlig litteratur publicerad på området, men "Fuktsäkerhet i byggnader. Vattenavvisande fasadimpregnering. T15:1994 " från byggbokhandeln.com kan vara en bra startpunkt om du vill veta mer. Det finns också en uppföljningsrapport på denna från Kenneth Sandin på LTH.
En varning dock. Alla impregneringsmedel är inte lika bra. Det finns faktiskt en hel del på marknaden som jag skulle beteckna som värdelösa produkter. Den produkt som jag valde (och därför kan rekommendera) är Nordisk Stenimpregnerings C2 (Nordisk Stenpimpregnering).
/TP
En varning dock. Alla impregneringsmedel är inte lika bra. Det finns faktiskt en hel del på marknaden som jag skulle beteckna som värdelösa produkter. Den produkt som jag valde (och därför kan rekommendera) är Nordisk Stenimpregnerings C2 (Nordisk Stenpimpregnering).
/TP