Fasad
mr_bygg: Kolla upp ordentligt att huset verkligen är grundmålat och inte bara transportskyddat! (Många hussäljare kallar transportskyddet från fabrik slarvigt eller av ren okunskap för grundmålat) Om huset är riktigt grundmålat så är det inget problem att vänta ett tag för att undvika att träet torkar och orsakar springor som syns vid lock panelen.
hotspur: Tack för råden. Det blev Demidekk Optimal till slut, bla för att den hade lägre glansvärde än Nordica Eko.
Bricky: Under min tid som murare så fogade jag bland annat om ett sexvåningshus under en sommar. Vi var tre som jobbade med det, varmt och skönt var det och ett ganska trevligt jobb. Vi hade då notfräsar som vi satte på en vinkelslip. De slits ut ganska snabbt, speciellt om fogen inte är helt lös och porös så köp några stycken billiga är mitt tips. Med de fräste vi ur fogarna och vi testade
ktm250: Beror ju på vilken tillverkare du använder. Kolla här t.ex: http://www.maxit.se/media/22/pdf/puts/arbetsanvisningar/serposol_aquapanel.pdf
Poggan: Jahaa..... ;) Jo det ligger väl däromkring tror jag..... :)
ylven: Ett annat förslag kan vara att slamma den murade fasaden och måla den i önskvärd kulör. Övergången mellan källare och fasad kan lösas genom att lägga på utvändig isolering på källaren (med putsad yta på), önskar att vi kunde göra så men våran tegelfasad är orginal och vi skulle få en källare som sticker ut om vi skulle tilläggsisolera den...
PatrikJ: Problemen gäller nya trähus med cellplast och tunnputs. På Skanska har man övergett detta sen -03 och kör med minerallullskivor och tjockputs (Serporocmetoden). Man har haft problem med fukt vet jag där tex bäring för balkonger går igenom putsen in i stommen....Suprise ! / Patrik
mattias_j: Har tänkt oss träpanel på vårt hus och då s.k. funkispanel/slät panel. T.ex. har vi sett att A-Hus har en stående rakkantad falspanel vi gillar. Så något liknande tänker vi oss... Men jag undrar vilka dimensioner man ska välja på bräderna till den här typen av panel? 22x120, 22x145, annat? Fodrena ska nog vara ganska smala, men vad kan vara lagom här, 70 breda eller? Eller ska man
farbrorBlaa: Tar upp en gammal intressant tråd :-) Är det nån mer som bytt från tegel till träpanel och som har lust att dela med sig av sina erfarenheter? //Pär
Harre: Är det någon som har erfarenhet, tips eller vet priser på att byta ut den vanliga träfasaden mot liggande cederträ? Jag har en fasad av mexitegel men det finns träpartier över och under de stora fönstrena i kök och vardagsrum
ktm250: Varför inte bara grunda och sen slamma med ett infärgat slamningbruk? Rödgrund är ett a-bruk... 10/90/350
ktm250: Jag tycker faktiskt inte att det lät så dyrt... Det handlar ju trots allt om ca 4250 st stenar och ca 5500 kg bruk. Låtsas, rent hypotetiskt, att stenarna kostar 8 kr/st. Stenarna 34000 kr. 5250 kg bruk är 220 säckar á 25 kg. Säg att en säck kostar kanske 100 kr så landar bruket på 22000 kr. Alltså bara materialet ca 56000 kr. Sen tillkommer ju ställning och lite sånt som är
hasseg26: Köpte för 1 1/2 år en gammal funkis-hus på landet. Fasaden var bytt i från puts till trä pga tilläggsisolering. Tyvärr hade dom målat fasaden i rött. Fasaden såg någorlunda ut när huset köptes. Men något har hänt under hösten/vintern. Plankorna har spruckit och ut kommer det något svart. Mögel kan jag tro. Håller på att överväga att riva ner eländet pga av den opassande
Anders_S: Din Teknos butik har rätt: Det räcker att grundolja med Nordica grundolja på ändträt och ca 15 cm upp för att lägga ett lager med Nordica Grundfärg över det. Måla sedan panelen 1 gång sätt upp och ev grunolja och grundmåla all nu rena träytor som blir genom avsågningen. Lycka till Anders
bark: Hej! Vi har rött tegel på huset och stående panel 175mm med lockläkt målat med Falu ljusröd på vår tillbyggnad. Funkar bra ihop,har tyvärr ingen bild. Bark
fjäderochnot: Hej Har du kvar sidiplattorna. Svara gärna till: boark@swipnet.se Hälsningar Staffan
Poggan: Hej! Vi har ändrat oss ang. putsningen. Vi skall tegla om de sidorna som behövs. Detta pga, av att putsen "bygger" ca 8 cm (cellplast, nät, puts), så det estetiska blir inte så snyggt, samt att det inte är helt underhållsfritt, det kan spricka m.m Det är inte så mkt som skall teglas ca 75-80 kvadrat.
imported_peter: Jag tänkte att eftersom ingen egentligen verkar veta så ringde jag till t-embalage och frågade. jag fick följande svar...: Så snabb täckning som möjligt är att föredra, uv-skyddet håller i 6 månader men det är inte det som brukar vara problemet. utan att fukt tar sig in i spikhål. Han jag pratade tyckte inte det bör stå otäckt mer än två veckor. så vet ni det...
andersmc: Om man tittar på riktigt gamla hus med liggande panel ser man att väggarna lutar svagt utåt. När vattnet droppar av en bräda faller det inte på brädan under utan ner på marken. Den här effekten missar vi när vi sätter liggande panel på våra moderna, lodräta väggar.
BM: En jämförelse mellan olika rostskydd på spik.... http://www.gunnebofastening.no/segbo/notesamp/internet/segbo00007.nsf/viewunid/A37C067A565D50A8C1256BAA00407BC3/$file/varmforzinkadspik.pdf
Mikael_L: Har ni läst denna tråd? http://www.byggahus.se/forum/fasad/61910-dimension-pa-spiklaekt.html
lita: Hej! Köp ett snyggt cykelställ som är vackert att se på så blickarna dras till den istället för alla cyklar som brukar ligga eller förhoppningsvis stå runt cykelstället!!:D Hälsningar trebarnsmor lita
Johan Gunverth: Det går att beställa spik i speciallängder från de flesta mindre tillverkare. Kusinen fäste upp sin 28mm-slätpanel mot 28-gles med 60x3,4mm spik. På så sätt slapp han att spika igenom utegipsen. Det är alltså samma spik som vi kallar "4-tumsspik" fast 60mm långa. Minsta kvantitet var 1000st.