Fasad
hyweu: Tackar för informationen! Ska försöka få ihop någonting utifrån detta till kalkylen som jag ska ha med mig till banken...
yonna: Provmålning på minst en kvadratmeter - och gärna med flera nyanser - är verkligen att rekommendera. Sedan bör provfärgerna sitta en tid så att man verkligen ser hur de förändras när de torkat och hur de ser ut när det är mulet, med sol och utan etc. Man bör också ta hänsyn till att färgen bleks. För min egen del var jag mycket känslig för om färgen skulle se 'våt' ut eftersom
marjons: [quote="Gustaw, post: 342260"]Jag hittade produkten sicaflex som man kan fylla torrsprickor med. Den är flexibel och skall klara träets rörelser. Enligt uppgift använder snickare/målare denna själva på sina egna hus. Men byter panelen på andras...QUOTE] Har du testat själv, eller vet du någon som har gjort det? Hur blir resultatet?
marjons: Perdda_P och AndersG: Ni har inga bilder på hur det ser ut efter några år...?
Lekkamraten: Skulle alla gånger köpa speedheatern. Hyrespriserna gör att det ofta inte är lönsamt att hyra om ett arbete tar mer än någon dag. Man får ju alltid värdera att man har maskinen kvar efter avslutat arbete. Hyreshusen har mycket konstig prissättning, ex jag hyr bilhammare nu för 340 kr dag ett och 120 kr per efterföljande dygn. Vad motiverar en 283% högre kostnad för dygn ett??
gaia: [citat] ja, så skulle jag göra. Men jag vet inte om det finns några nackdelar med den lösningen.... Fördel i fall man vill flytta fläkten någon gång så har man en intackt håll kvar :). gaia
Renovering: Jag har svårt att tro att man inte skadar pappen.. Så jag håller med BYT till vindduk... Det körde jag med. funkar klockrent.. Bildetr finns på min sida under panel om du vill se.. Mvh
Renovering: Det där fixar du... Det är klart att det tar lite tid. Men det är som sagt bara att köra på när du väl borstat av fasaden. Ang knutbrädorna så kan man ju faktiskt riva bort dom och köa nya och måla på backen först.. det kostar inte många kronor till samt att det är lättare då behöver du inte vara rädd att "spilla" på rött på vitt just där iaf... Men det är ju aldrig fel
Renovering: Jag hade minst grundmålat innan uppsättning. Jag håller ju på att måla/byta panel "nu". Eller jag ska börja igen när det blir så varmt att färgen torkar... Men de 3 siddor jag har gjort har jag målat på backen. Först oljat sen grundat sen täckfärg. Sen när hela huset är klart måla en sista gång. Men visst är det pyssel. Först kapa upp och fästa upp på väggen så att det
Renovering: Hej Jag har precis gjort om min fasad. Till träfasad. Jag tycker att det är mycket snyggt. MEN om jag fick välja/och kunde så skulle utan tvekan välja putts! Jag tycker nog att ett fint puttsat hus kan vara snäppet snyggare än trä. Men framförallt underhållsfritt.!!! Kompliterar man sen med ett par komposit karmade fönster så behöver man ju nästan aldrig göra någon ting. Sä om
Ardexsmitten: Kolla in dom här länkarna, och se om det är vad du söker! Cultured Stone® Online Säljs av FF Kakel i Sverige ffkakel.se
Farzan: Nu är jag ingen expert men jag kanske kan bidra med hur jag tänker som ägare av ett annat hus från -27...och hoppas att du får svar från experterna också. Det är klart att om man verkligen ska optimera värmeekonomin är det ju dumt att ta bort tilläggsisoleringen. Men som jag känner så är det ju inte det enda man har att ta hänsyn till. Man får försöka hitta en balans mellan
Pasta: Om man vill bygga energisnålt och lufttätt så är det viktigast att plastfolien är tät ända ut mot fönster och att skarvar är helt täta, Lyckas detta så är byggnadskonstuktionen ävan väldigt fuktsäker. Yttre vindskydd är viktigt vid påverkan av vind speciellt för byggnader i utsatt läge. Papp, väv, minerit eller Gips spelar inte så stor roll alla ger fullgott indskydd, Gipsen
TanjaoMarkus: Det får nog bli en spikpistol. Underbart tips, min man är teknikfreak. Det blir nog att jag får titta på när han använder den, ja eller såga och bära brädor ial. Det lär ju behövas då även hela taket skall bytas.... Tack alla för hjälpen /Tanja
ktm250: maxit t.ex Det största problemet är väl egentligen att om man väljer en färg som är bättre för huset så måste den gamla bort först, men det är det ju definitivt värt.
FG: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17509
Poggan: Hmm, inte hemma på detta området men....jag gör ett försök.... :) Skall man inte putsa med vanligt bruk, sedan måla med en färg som andas, dvs inte släpper igenom vatten, men som andas.....typ....
gaia: otätta fogar betyder ju att vatten kan gå in den vägen och orsaka skador - undersök närmare om det finns skador i väggarna. Ständigt fuktig vägg isolerar dåligt och fogarna smulas ut ....finns det trasiga takrännor som förstört fogarna eller sugs fukten upp ifrån marken? Ta en expert som kan hitta orsaken till fogskador. kanske blir det dyrare att fixa till orsaken till dåliga fogar
jon_h: [citat] Det tror jag inte, om man ska hitta badrum utan tätskikt får man i regel gå längre tillbaka än 60-talet. Det finns i princip alltid papp och asfalt i 60-talsbadrum.
Tillan: Vi funderar på att välja en vit kulör på vårt kommande hus. Taket tänker vi ska vara svart. Vad ska man då ha för färg på takrännor och stuprör? (Vi väljer mellan gråa, svarta och vita) Är det någon som har något bra tips?
peoe: Cuprinol Fasadfärg (vattenbaserad) finns i herrgårdsgul. Det är samma färg som Tinnova VX, fast billigare pris. Finns på alla byggvaruhus och liknande...
peoe: Ett litet tips bara: Tinova VX säljs även under namnet Cuprinol Fasadfärg. Rätt mycket billigare men inte i samma kulörter. Dessutom är det ingen som vill bryta den åt dig. Ingen jag har pratat med går med på att det är samma färg, men enklast är kanske att titta på miljödeklarationerna av färgen där det tydligt framkommer att det är exakt samma innehåll och dessutom tillverkat
Ice: Det var en fråga jag ställde mig med. I en beskrivning av ytterväggen finns efter de stående reglarna K-Boards skivor och sedan liggande reglar. På dessa spikas sedan ytterpanelen. Hur kan det då cirkulera luft? :-?
LEO74: Hej! Jag har en sträng under hantverkare men där har den nog hamnat fel? Många tittar men inget napp. Har ni några rekomendationer på firmor som fixar putsfasader? Om du själv har anlitat dom, blev ni nöjda? //LEO
solvi: vad är skillnaden på att göra en fasa av spontad lärk liggande och av tätvuxen gran vilket är bäst och till tak lärk eller gran lockpanel faltak