Hej
Vi funderar på att ge oss in på byte av trägavlar (gavelröste?) på vår putsade skånelänga (alltså träpanelen överst). Både jag och min man har tummen mitt i handen (hans är faktiskt värre än min

, men spika och såga kan vi ju

Min enkla fråga är hur man gör ?
Vi tänkte först slita bort plåten som de förra ägarna satt dit, och därefter ta loss den troligen murkna trägaveln under, men sen då? Tänker på detta med isolering, plast och grejer. Är det nödvändigt i ett sommarhus? Någon som vet en steg-för-steg anvisning någonstans på nätet, eller som kan beskriva detta med ord som en tumme-mitt-i-handen-människa kan förstå?
Hälsningar
snickarn