4 700 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Eternit till träfasad....400 papp?
Hej
Har hittat mitt drömhus i skärgården. Ägaren har bara bytt halva fasaden (2 av 4 sidor) plus taket från eternit till träpanel. Har fått ett kostnadsförslag på detta på 400.000 av en byggare. I detta ingår allt....
Visst sjutton måste det gå att göra billigare själv?
Har ett par snickarkompisar som kan visa. Sen skall man väl tilläggsisolera också....
Kan ju tillägga att huset är 105 m2
Har någon gjort ngt liknande?
MVH
Henke
Har hittat mitt drömhus i skärgården. Ägaren har bara bytt halva fasaden (2 av 4 sidor) plus taket från eternit till träpanel. Har fått ett kostnadsförslag på detta på 400.000 av en byggare. I detta ingår allt....
Visst sjutton måste det gå att göra billigare själv?
Har ett par snickarkompisar som kan visa. Sen skall man väl tilläggsisolera också....
Kan ju tillägga att huset är 105 m2
Har någon gjort ngt liknande?
MVH
Henke
Klart att det går att göra billigare själv, beroende på hur du värdesätter din lediga tid. En hantverkare kostar 350kr/timmen + moms eller något sådant, och vill arbeta på bestämda tider, vara ledig på helger etc. Du kan ju tycka att det är helt OK att tillbringa en lördag med att riva eternit, och sedan lägga dig i hängmattan läppjandes på ett immigt glas med kall dryck.Henrikke skrev:
Tänk dock på att eternit inte får deponeras hur som helst, att du förmodligen behöver ha byggställning för att komma åt över allt, att det är enormt inproduktivt att jobba själv eftersom man inte når att hålla överallt, och man får springa upp och ned för stegen hela tiden. Sedan vet jag inte hur huset ligger i skärgården, om det går att komma fram med lastbil och lasta av, eller om du skall ha ett antal hundra löpmeter virke som skall köras i en liten fritidsbåt och sedan bäras från bryggan till huset. Det kan utan vidare försvinna 100 mantimmar där med några lass. Lägg till verktyg också, och målningen efteråt. Vet inte hur fönsterfoder etc ser ut, det kan behöva göras en del där också.
Men, 400 papp lät mastigt, ta gärna in fler offerter och se om de räknar väsentligt annorlunda. Det är svårt att säga att det rimligt eller orimligt innan man vet mer om förutsättningarna.
jag har föräldrar som byggt hus själva och jag jobbar periodvis vilket innebär att jag är hemma sex månader om året....eterniten kostar en del att frakta bort ja...det finns bilfärja ut och sånt så det är nog inga problem....det jag tänkte mest på är om det är enorma kostnader för prylar såsom isolering, panel etc....Swetrot skrev:Klart att det går att göra billigare själv, beroende på hur du värdesätter din lediga tid. En hantverkare kostar 350kr/timmen + moms eller något sådant, och vill arbeta på bestämda tider, vara ledig på helger etc. Du kan ju tycka att det är helt OK att tillbringa en lördag med att riva eternit, och sedan lägga dig i hängmattan läppjandes på ett immigt glas med kall dryck.
Tänk dock på att eternit inte får deponeras hur som helst, att du förmodligen behöver ha byggställning för att komma åt över allt, att det är enormt inproduktivt att jobba själv eftersom man inte når att hålla överallt, och man får springa upp och ned för stegen hela tiden. Sedan vet jag inte hur huset ligger i skärgården, om det går att komma fram med lastbil och lasta av, eller om du skall ha ett antal hundra löpmeter virke som skall köras i en liten fritidsbåt och sedan bäras från bryggan till huset. Det kan utan vidare försvinna 100 mantimmar där med några lass. Lägg till verktyg också, och målningen efteråt. Vet inte hur fönsterfoder etc ser ut, det kan behöva göras en del där också.
Men, 400 papp lät mastigt, ta gärna in fler offerter och se om de räknar väsentligt annorlunda. Det är svårt att säga att det rimligt eller orimligt innan man vet mer om förutsättningarna.
tack swetrot
Nej, det är inga enorma kostnader. Googlar du lite så hittar du priser/kvm på fasad och isolering. Lägg sen till övrigt som foder, färg, spik etc + lite oförutsedda grejer som kan dyka upp och du får några hundralappar per kvadratmeter.Henrikke skrev:jag har föräldrar som byggt hus själva och jag jobbar periodvis vilket innebär att jag är hemma sex månader om året....eterniten kostar en del att frakta bort ja...det finns bilfärja ut och sånt så det är nog inga problem....det jag tänkte mest på är om det är enorma kostnader för prylar såsom isolering, panel etc....
tack swetrot
Du lär klara dig gott och väl med en femtedel av vad du offererats. Just fasadjobb är väl något man kan jobba själv med också (iaf om man ska ha stående panel).
Om du ska tilläggsisolera brukar man vilja flytta ut fönstren också - detta kan ju dra med sig en hel del annat beroende på hur man gör....
Om du ska tilläggsisolera brukar man vilja flytta ut fönstren också - detta kan ju dra med sig en hel del annat beroende på hur man gör....
Klicka här för att svara