Fasad
bark: Hej! Du måste ha en luftspalt annars riskerar du att stänga in ev fukt. Hälsningar Bark
Johan Gunverth: [citat] Jo, det är bly i Faluröd som är tillverkad av slagghögarna i Falun. Det står på burkarna och på många andra ställen, tex här: http://www.falurodfarg.se/upload/PDF/FaluRödfärg060120.pdf http://www.kemi.se/upload/Trycksaker/Pdf/Broschyrer/bygga_2003.pdf I princip är det kemiska innehållet: SiO2 47-54% Al2O3 6% CaO 3% MgO 5% CuO . ZnO och PbO4SO4 tillsammans 3% S 1% Fe2O3
Pius: Hm... rena grekiskan... Roff, vad betyder det, knappast hyvlat ? Måtten förstår jag mej inte på ... Vi skall ha lite tjockare och lite bredare än "normalt", vad blir det då ? Någon som har bilder på egen (fin) panel passande till hus i äldre stil ?
Thewhitehouse: Vi har använt Caparols putssystem för EPS, och är SUPERNÖJDA! Rekomenderas varmt!
okidoki: Hej. Vi går även i tankar om att putsa vår mexitegel fasad och hittade precis denna tråden. Bilderna är nertagna och jag undrar om ni eller någon annan har något att tillägga. Jag är själv ganska novis, eller helt ny när det kommer till putsning men inte rädd för att testa eller att det kommer att ta tid eller vara jobbigt. Tar gärna alla tips ni har, länkar, bilder, material val
okidoki: Hej. Vi går och funderar på att putsa vår mexitegel fasad till våren. Är det någon här som gjort något liknande? Någon som har bra tips? En sida med info? Alla tips och råd är välkomna. MVH
snickar_lasse: tjenare!detta är ett kanon material.nu vet jag inte va ni tänkt er .enbart fasad med dessa skivor,ser nog trist ut.när vi klätt fasader med dessa skivor, har man blandat material.är man bara ute efter underhålls fritt, kan man klä hela fasaden.men vill man ha något snyggt tycker jag, man ska ha gråa alu fönster o liggande ceder trä o dessa skivor i vitt samt rain zink,men dyrt.detta
ornet: Jag fick till mitt garage fasadvirket till lockpanelen målad i Faluröd, 230m2 beställde och klart på en vecka. ca 5400kr, min bästa investering i det här bygget
Pius: 1. Måste man grundmåla panelen innan man sätter upp den ? Förr lär man ha väntat 1 år innan man målade fasaden. 2. Vi funderar på att välja hyvlad panel (som man oftast hade förr). Vilken färgtyp skall vi välja ? Det enda vi har uteslutit än så länge är slamfärg. 3. Hur funkar det med linoljefärg och strandnära hus ?
vespaman: OK, då är jag med. Så i mitt fall, så är antingen de 10centimetrarna så pass lite att väggen ändå torkar, eller så är det så att vädret här i krokarna har benådat huset? Ena väggen är under balkongen, så där kommer det aldrig någon direkt regn väta åt, men den andra väggen är en oskyddad vägg åt öster. Har inte bott här tillräckligt länge för att ha koll på om
snickar_lasse: tjena!är det en utseende sak, eller energibesparing? det finns olika alt,ett är 45*45 reglar+utv gips eller vindduk.alt 2 . 45*45*2 samma som alt ett, men tjockare. alt 3 .westkust skiva o 28*70 eller34*70 spikreglar.kontakta ett byggvaruhus för mera information.fönsrtena bör även flyttas ut,annars ser det konstigt ut.detta är bara min åsikt,smaken är olika.
ktm250: "Stora spricker överallt" Är det i själva fasaden så klingar det lite sättningsvarning... :-[
tosso: Tack för era synpunkter. Det kommer en representant från STO som ska inspektera jobbet. Han menar att det är viktigare att man gör underarbetet rätt. Få se vad han har att säga. Jag hoppas också att han sätter ihop ett protokoll som grund för slutbesiktning på putsen. Att det rinner är bara ett av flera problem egentligen. Ska inte dra upp allt här men såg här om dan att
gullex: Det är klart att putsen är kännslig mot vassa slag men den tål mer än man tror har inte snöat in på ett fabrikat ,utan putsar nästan 15 hus om året och stos produkter funkar bäst tycker jag har även provat maxits sortiment.Bör tilläggas att stos puts är väldigt lätt att laga om olyckan är framme.
gullex: Vi brukar lägga in en ytong kloss bakom alla armaturer så om du använder en 5cm cellplast så sätter du in en 5cm kloss även vid vattengenomgångar.Ska du fästa tyngre saker tex en markis så måste det skruvas en planka som plåtbekläds som infästning.Fler ställen att sätta klossar på är bakom svepen till stuprören.Skulle man glömma någon lättare armatur så finns det speciella
ktm250: Gå in på länket och klicka sen på fasadskydd. Kan ju vara en ide efter att du lagat fogar och sånt. http://www.maxit.se/?id=2339
gaia: ;)jag skulle byta sambon för att få bo i detta hus ;). Nu kommer ni att jämföra alla andra hus med den drömmen och det blir svårt att bestämma sej för det nästa, tror jag. Underligt låg pris så kanske finns det dyra och nödvändiga renoveringar som ligger bakom som kan omvandlas till en mardröm? Lycka till med sökandet! gaia
MathiasS: Angående mögelmedel, ring till någon tillverkare, tex www.jape.se (tillverkare tex boracol och mögel fri) för råd kring vilket medel du ska använda. Olika medel verkar på olika sätt (tex kan inträngningen i träet variera) och det är därför inte säkert att giftigast är bäst.
sako: Jag kör med kilsågat i olika bredder, och locklist. Beställt från lokal bondsåg och sen sågat bort bark...Ok, beror ju på hur gammalt ditt hus är, mitt är från 1756. Tycker det passar jättebra, finns egentligen inte så många alternativ på ett såpass gammalt hus som mitt. När det gäller knutarna tycker jag helt klart inte du ska kapa dem, utan bygg "knutlåda", dvs 2 st/ knut om
FredFlintstone: Oj, tack! Blir det aktuellt med "nävarna", så kan du kanske hjälpa till ;) Mvh
mikaelbe: Jag har lyckats få bort fogskum. Jag tätade med fogskum ovanför fönsterkarmen, men ångrade mig sedan pga att det expanderade för mycket och att jag behövde täta bättre då det läckte in vid slagregn. Jag tog en fintandad fogsvans och sågade först i överkant och sedan underkant av springan. Sen fick jag ta och bända ut skummet med ett stämjärn. Det gick bra då skummet inte hade
Douglas: Vi har kört med plyfa som vi skurit ur isoleringen för att få dit, och sedan skruvat fast dessa i reglarna bakom. Detta är godkänt av Maxit som är leverantör och fungerar utmärkt för både belysning, markiser m.m.... Borde fungera med plåt också men lite lättare att skruva i trä.........
ordain: Jag lyckades inte få något riktigt komplett svar av av vare sig STO, entreprenören eller kvalitetsansvarig, men det vi gjorde var att välja att täcka in hela huset och sätta på värme innanför övertäckningen, för att få bra tork, med tanke på hur fuktigt och rått det är så här års. Några bilder finns här:
Halmstadtjej: Jag har inte köpt huset än, just för jag är lite osäker pga byggkonstruktionen: plåt på stålstomme är ju inte direkt många som har. Jag skulle nog också föredra att plocka bort plåtfasaden faktiskt. Men eftersom jag då har stålstomme under, är det inte väldigt krångligt att sätta upp panel sedan?? /Kristina
Svartalf: Hej jag är en ny användare av detta forum som jag tycker värkar vara ett bra ställe. Jag har följande funderingar. Jag är på väg att köpa ett hus från ca 1850 talet och som är i ganska stort renoverings behov. Jag har tänkt att med vänners hjälp och själv hjälp göra det mesta jobbet själv ävven om jag är ganska osäker i bygg samanhang. Huset jag kollat in har en vit plåt