larsbj
larsbj: Det kommer fungera fint alternativet är asfaboard eller utv gips
1 svar · 4,4k läst
Matti_75
Matti_75: Sandat fasadtegel har småsten i ytan. Kan det vara sådana du letar?
1 svar · 1,6k läst
R
Ripper500: Beslutat för att göra arbetet själv istället. Lägger pengarna på verktyg istället :)
2 svar · 1,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Om du kan leta fram begagnat tegel kan du få det praktiskt taget osynligt. Jag har sett det göras. Rätt sorts tegel, gammalt och väderbitet, och rätt färg på bruket. Men man får kanske ha lite tur när man letar på "begagnat"-ställena.
1 svar · 1,3k läst
B
berne88: [citat] Färg köper jag riktigt billigt. Har tänkta att måla 1 gång i sommar å nästa år kör ja sista, så kan det torka bra, å slippa springor
37 svar · 11,7k läst
·
simpa81
simpa81: Pratade med svärfar idag. Till helgen ska jag förmodligen dit och tillverka panel, nästa vecka kommer mina nya fönster!
9 svar · 2,2k läst
·
S
Stilig: Ja, det är klart det bara går att smälla upp utan att limma, men nu var det så att jag ville foga så att det blir snyggare och håller lite längre. Tänker inte vänta tills nästa år med att måla...
4 svar · 1,2k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] "Om åtgärden INTE väsentligt ÄNDRAR byggnadens eller områdets KARAKTÄR" Att byta färg kan ändra byggnadens eller områdets karaktär.
8 svar · 11,8k läst
T
trind: ja det är sannerligen en smaksak. tyckte att det superoranga kanske kunde bli något dominant om man har brant taklutning som vi har planerat. men förstås rödtegel kanske kunde vara något. ska kolla upp hur äkta tegel ser ut. är det lertegel vi talar om? nhåller med båda att någon typ av färg skulle lätta upp. är mest sugen på ett sedumtak fn, men inser att det kan bli dyrt, och att
3 svar · 2,3k läst
limstift
limstift: Fick mina fönster bytta i veckan som gick och kunde därför passa på att luta mig ut och känna på panelen själv (de gamla öppnades utåt vilket omöjliggjorde det tidigare) och kan konstatera att panelen mycket riktigt är snustorr och utan några tecken på röta. Det enda är att en bräda har spruckit vilket även medfört att den brädan som sitter under i lockpanelen är lite lös,
22 svar · 13,4k läst
·
E
Ekand: Hej är det någon som känner till / har erfarenhet av detta märke? /Fredrik
0 svar · 1,2k läst
Stefan N
Stefan N: Du har säkert spritputs som det låter på din beskrivning. Det är inte så lämpligt att putsa utanpå den då du inte vet hur bra den sitter. Att putsa med spruta är absolut inget för en amatör, det kräver mycket vana och att man är flera personer om jobbar.
1 svar · 1,6k läst
O
oceanis: Du har tre skador varav skadan över dörren är den jobbigaste enligt mitt sett att se det. 1. Sprickan i grunden kommer nog inte att hända så mycket med i närtid. Kan möjligen sprängas loss om det vintertid kommer in vatten som fryser. Kan vara en orsak till att den finns eftersom det finns en renskopp från stupröret precis ovanför. Se till att inte den är full av löv som gör att
2 svar · 4,7k läst
·
S
shadowfire: [citat] oh, är det 20mm på underblecken? Tack för info!
4 svar · 3,4k läst
J
jkarlberg: 145 mm z-panel två skruv gjorde jag
8 svar · 15,4k läst
·
H
Helioz: Det enda sättet att putsa c-bruk på lertegel är genom att använd armeringsnät, annars håller det inte. Hade inte nätat småskador (mindre än 0,5x0,5 meter) utan använd istället kalkbruk som du tänkt. Det passar mycket bättre till lertegel.
3 svar · 6,4k läst
D
dymlingen: Jag ska bygga ett garage och har svår beslutsångest om vilken fasad jag ska välja. 1. Puts på ventilerad trästomme 2. Puts på murad leca-stomme 3. Liggande träpanel på trästomme Jag har en stram budget och har tänkt göra allt arbete själv. Därför ligger alternativ 3 närmaste eftersom jag vet hur det ska byggas och har gjort det förr. Bostadshuset är ett stenhus med putsad fasad,
0 svar · 2,4k läst
P
pbol: Hej! Inne är det inte helt färdigt, det syns på bifogad bild (bilden är 90grader fel). Nej jag använder inte foder. Jag kör gips, spacka, slät väv och sedan måla. I botten använder jag färdigmålat foder som fönsterbräda. Vill minimera och få så "rent" utseende som möjligt. [bild]
27 svar · 20,8k läst
·
V
Vineyard: [citat] Vi fick besiktningsprotokollet från mäklaren, och det visade på att det hade förekommit en del sprickbildning främst kring fönster. Detta hade dock hustillverkaren åtgärdat (dom hade alltså enbart fixat putsen inte kontrollerat att det hade kommit in fukt). Så nu har vi bestämt oss helt för att släppa detta hus, och kolla vidare. Tack till alla som har skrivit i tråden!
15 svar · 25,0k läst
B
brumbjorn: För att sprida skarvarna kanske blandade längder är bäst. Har du bara en längd kommer du att samla ihop skarvarna på de långa sidorna. Med tanke på hur mycket korta bitar du får bredvid fönstren blir du nog av med det mesta korta. Att ställa upp en tabell och lägga ihop olika längder till lämpliga bitar förutsätter att du kan hålla reda på detta på byggplatsen, genom att märka
1 svar · 2,2k läst
·
I
ivarssonivar: Skulle aldrig köpa ett hus med så mycket sättningar utan papper från ingenjör att problemet är löst. Om dom lagat det för 25 år sen varför är sprickan inte i fogad? Man ser att dom fogat i den en gång sen har det spruckit igen så inte säkert problem är löst och kan kosta ohyggliga summor åtgärda.
2 svar · 8,1k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Någon slags papp eller vindduk bör du nog sätta. Hoppas du får flera svar!
1 svar · 1,5k läst
C
cecar33: [citat] Men oavsett, så är det den som sålde huset till nuvarande ägare som har säljaransvar för huset i 10 år ingen annan. Vem som har byggt huset är helt utan värde för nuvarande ägare eftersom byggaren inte har något ansvar mot nuvarande ägare.
6 svar · 3,5k läst
I
isolde: [citat] Så sant som det är sagt! Incidenten med takutsprånget visar bara hur mycket tankeverksamhet de lagt på projektet. Håll oss gärna uppdaterade.
10 svar · 3,1k läst
C
Credde: Har du fått in några offerter? Jag sitter med samma utmaning och har fått in än så länge två offertar på att byta till ventilerad fasad (520 kSEK excl. ROT) och till en tegelfasad (436 kSEK excl. ROT), både tycker jag är dyra! Har inte tittat på Leca än men idéen verker bra. Mitt hus är 138 kvm i 1½ plan, fasad arealen är 135 kvm (113 kvm med fradrag från fönster och dörrar).
4 svar · 3,7k läst
C
corre: Minerit heter den moderna ersättaren, efter målning ser man ingen skillnad på ytorna.
2 svar · 2,4k läst
E
eviljava: Jag har använt Tinova VX för ca. 3 år sedan. Jag har inte sett några tendenser till mögel ännu. Men det kanske är för tidigt att säga? Än så länge ser det i princip "nymålat" ut. Skillnaden mellan VX och VX+ skall enligt uppgift endast vara torktiden. Min personliga känsla är att det borde vara bättre med längre torktider, eftersom färgen då får möjlighet att dra in djupare i
1 svar · 6,2k läst
N
Nerre: Det finns inga "liknande" program som är gratis.
21 svar · 7,1k läst
·
T
TurboTouring: [citat] Tror dom avslutat färgtestet, eller har det kommit ut något nytt i år?
10 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.