Fasad
lob: Kanske skivor(minerit) som målas med lämplig färg med en grov struktur. Blir helt okänsligt för rörelse./LOB
senmathal: Ja det var nog så jag skulle ha gjort istället för kilarna då det var svårt att få riktigt rätt men nu får det nig vara som det är. Jag trodde att reglerna behövde klämma fast isoleringen för att den inte skulle hänga ut någon stans. Många brickor hade nog löst det lika bra. Det var likadant på väggen vi gjorde förra året men man ser eller tänker aldrig på att den inte är
Nikki73: Oceanis! tack för din hjälp! Vi åker in imorgon bitti och byter färgen men kör på Nordsjö... Vad skulle man gjort utan detta forumet? :-)
MaxPax: okej. läste din post nogrannare nu. 2cm fogar ja, får räkna vidare: standard fogtjocklek är 1,3cm så (10,83/13)*20=16,66 kg torrbruk per kvadratmeter. Bör avrundas till 14 el. 15 då det blir kortare fogad sträcka per kvadratmeter med så stora fogar. högst teoretiskt detta ;)
Ludwigo: Tack för bra svar hittils. Anledningen till att jag egentligen frågar om distanser när man normalt har bärläkt (om man målar med plastfärg) är att man förr spikade panel direkt på timmerväggar utan konstigheter, så länge det var målat med linoljefär som andas eller slamfärg. Men man vill alltid tänka först innan man gör något dumt.
hantverkare1: [citat] Detta var uppenbarligen skrivet, vet inte hur jag kunnat missa det! Kan man skylla på solsting?
mlkjhr: Liknande sprickor är mycket vanligt på fasader av mexitegel. Vanligtvis under fönstren. Det är inget man åtgärdar om dom inte växer.
pernie: Vi ska måla om hela farstukvisten. Vi har ett gammalt ljusgrått putshus med en farstukvist i trä med verandavägg och tak klädd med vitmålad V-faspanel. Den var sprucken, flagnad och målad i flera lager så på väggen har färgen avlägsnats m hjälp av värme- pistol och skrapa. Men taket!? Det är ganska stor veranda och högt i tak. HUR avlägsnar man enklast färg i taket?? Att stå m
AndersS: Om det är panelen på gavelspetsen så sätter man den längre ut än tegelväggen och låter den gå ned en bit över teglet så att vatten inte kan rinna in i väggen. Ett annat alternativ är att sätta en plåt med droppkant som panelen avslutas vid och skyddar mot att vatten kan rinna in. Och det behöver inte då tryckas dit någon tätning i den skarven.
AndersS: Knutbrädorna kan du mycket väl måla vita. Tycker att husets helhetsintryck blir bättre så än att man markerar hörnen.
MathiasS: Funkar antagligen bra men ta den som heter Målarfog istället. Den gillar utomhus bättre.....inte för att det lär spela mågon roll men.....
Pumba: [citat] Haha jobbar du i färgbutik eller? Skulle gissa på att garantin från färgleverantören är ungefär lika bra som byggfelsförsäkringen... inte värt något. Det går med största säkerhet hitta flera hundra olika ursäkter till att det blivit något galet med målningen. Att för övrigt bevisa vilka medel som använts, och att de använts på rätt sätt borde ju vara i det närmsta
berra48: Jag förstår att jag var lite luddig om hur väggen ser ut: Står man och tittar längs väggen så skiljer det ca 15 mm mellan inre och yttre punkt på väggen, den går i "böljegång". Sätter jag glespanel 28*70 så måste jag ju lägga under de flesta med upp till 15 mm mellanlägg.
cecar33: Visst kan man låta gamla fasaden sitta,men skall nu huset byggas till och ny fasad spikas på hela huset. Jag hade nog rivit den och därmed säkerställt att det inte finns några rötskador eller annat bakom, kanske lagt på lite mer isolering och ny vindpapp. Brädor som isolering motsvarar mindre en 1mm isolering så av den anledningen är det inget att spara.
thomasx: [citat] Jag har väl ens sisådär 15000 spik att sätta den närmaste veckan, kommer du och gör det för hand åt mig? ;) Nä du, tacka vet jag spikpicka. När jag renoverade taket på huset spikade jag en "våd" takpapp för hand och en med spikpippa. Det tog ca 10 gånger, TIO GÅNGER, så lång tid att spika för hand som med pickan. Lägger man en hel arbetsdag på att pappa ett hustak med
karlmb: Jag ser inte problemet med mjölining/kritining. Om man skulle tycka det är för mkt efter 7-10 år så är det ju bara att måla om, det hade man ju fått oavsett val av färg... Själv har jag haft äkta Falu Ljusröd i 9 år nu och det kritar inte än iaf. Den stora skillnaden är ju att det går så löjligt lätt att måla om med slamfärg att bara det borde vara argument nog att rata andra
byggankan: Tejpningen är inte så att man målar på den utan den sitter för att skydda mot färg som droppar. Så färgens härdning har i det här fallet ingen betydelse utan bara att tejpen inte brinner fast.
karlmb: Classons trätjära tar 527 + moms Priset är inte som förr tyvärr.
karlmb: Skulle vara intressant att få se exempel på hur väl ljusa slamfärger står sig i dagens klimat (västkusten i synnerhet..) Ngn som har bilder? Själv har jag stilig falu ljusröd men en dag kanske man vill lätta upp och byta till ljusare slamfärg.
JanneT5: Funderar på om jag missuppfattade säljaren på färgaffären (som nu självklart har semester) när jag blandade i grundolja i grundfärgen inför första strykningen av den nya Ytterpanelen. Det blev bra rinnigt (0,4Lolja i 2,7L Grundfärg) och ser ut att suga in bra. Bägge produkter är Teknos. Frågan är även om man skall grunda två gånger eller om man skall måla med den täckande
miksil: Tack! Läste på lite ytterligare på andra sidor och tydligen var det klokt att blöta ner fasaden ordentligt innan man sprutar på medlet, annars riskerar man att det suger in på ett sätt som gjorde det besvärligt att skölja av. Såg även tipset att man kan ha på lite ättiksvatten efteråt om man vill vara säker på neutralisera det alkaliska. http://wibofarg.se/Linoljefarg/tvattrad.htm
Olsin: Problemet löst. Det var skruvat på insidan in i reglarna, så eftersom det inte gick med lite våld så fick vi ta till lite mer våld och vips så gick skruvarna av och gallret är väck.
tokstabil: Hello Köpte i fjol ett hus som byggdes -63 och som hade en misstänkt frostspräning i balkonen. Jag hade inte tänkt att göra något åt det denna sommar men efter att ha tvättat av golvet med högtryckstvätten inser jag att det bör göras omgående. Mycket av golffärgen(påminner/är sådan som ofta finns i källare) lossnade och jag har skrapat bort stora bitar av färg, ned till
Kjell_G: Panel och spikreglar räcker långt. Har gjort liknande med vindskydd och plank, inga problem. Värre med plintar/stolphål beroende på jordmån ;)
danielnilsson_: [citat] Tack Stefan! Hur bra som helst, tyvärr redan byggt klart, blev likadant som det var från början, men ska använda den nästa gång!
drunkenmonkey: eternit i så små mängder är ju bara löjligt att vara nervös för. en sak om man ska stå och såga en massa skivor.
Larsa: Är det 38mm luftspalt bakom panelen? Då kan du ju lätt få dit ytterligare en läkt att spika den kapa panelen i. Gillar du inte utseendet med offerbräda så kan du måla den och plåten i samma färg som panelen.
b8q: Ja, jag är inte övertygad om att luftspalt behövs alla gånger. Jag har ingen på mitt 40-talshus och panelbrädorna är fortfarande i bra skick. Men det kan förstås också bero på att jag bara har 2 cm kutterspån som isolering i väggen, så panelen kanske värms och torkas inifrån...
olofh: Hej Skulle byta en frostsprängd tegelsten så tog och knackade loss den. Samtidigt passade jag på att kicka in i fasaden,tyckte det kändes lite fuktigt,varmt,"ångigt". Huset är från 30-talet men på 70-talet la man på 3cm gullfiberskiva och teglade på ett lager fasadtegel(allt enligt de papper jag fick med när det köptes) Att det är varmt innanför teglet är ju inte så konstigt då