Jag har målat med flertalet sorters slamfärg, även "orginalet", krackelering har uppstår för mig om jag haft för tjockt med färg och/eller på hyvlat plank eller pga, alla tidigare lagers färg blivit en "blank" yta.

Det vore ju bra om du kunde skicka en en film med You Tube som visar hur detta går till när man får färgen att suga in utan att stryka ut den.

Kontakta en målare nästa gång!

Enkelt att testa. Ta en ny omålad bräda och såga i ett par halvmeterslängder. Använd samma färg som du använde på huset; på ena brädan tar du lite färg och stryker ut den tunt och fint. På den andra smetar du på som en treåring; tjockt och flödigt, men inte så det rinner. På båda brädorna stryker du på ohyvlade sidan, som på huset. Ställ brädorna bredvid varandra på dom får reagera på samma "miljö". Testa gärna också med en gammal målad, men skrapad bräda som du målar om med samma färg som de andra två brädorna. Vad händer med färgen? Fint, sprucket, krackelerat eller nåt annat? Är det en fel på färgen eller utförandet?

Faktorer som bör undersökas är tidpunkt för målning, mängden färg, tidigare underlag och färgen i sig själv; annars är det omöjligt att säga vad orsaken är.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.