Hej,

Vi har precis köpt ett tegelhus som vi ska renovera. Tex vill vi sätta in stora fönster men är lite osäkra på hur det fungerar med tegelfasad. Hur säkrar man tegel från att rasa när man kapar upp väggen?

Tacksam för svar!
//Camilla

Hej!
När man murar ett nytt hus så murar man först upp sidorna på fönstret, ställer en stämp eller bräda i fönsteröppningen och lägger normalt på en prefabricerad tegelbalk som består av ett antal tegelstenar med ett urtag i på ovansidan. I urtaget har man på fabrik lagt armering och gjutit ihop det hela till en balk som man sen kan mura på. Det är dock inte balken i sig som bär upp väggen ovanför utan det faktum att hela väggen sitter ihop som en skiva. Dock behövs extra armering i skiften rakt över hålet. Med det sagt bör man antagligen riva några skift över fönsterhålet för att kunna mura igen dom underifrån med den extra armeringen.
Exakt hur man gör beror nog mycket på hur huset är byggt. Om det är en murad bärande vägg, betong, eller träkonstruktion med skalmur. Vad jag egentligen vill komma fram till är att ni ska låta en murare göra detta och om ni känner er väldigt hemma på att mura kan ni kanske nöja er med att tillfråga en murare och eventuellt en konstruktör.
hoppas detta var till någon hjälp...
Lycka till!

Jag löste problemet genom att såga upp ett stort hål och byggde ett burspråk i trä istället.

HjP9f2a.jpg

CgYITXN.jpg

OSeXBxo.jpg

4wDhwvZ.jpg

kiSYV9j.jpg

Säkrade tegelkanten med ett vinkeljärn som jag skruvlimmade mot den kapade ytan.

Inte vad du frågade om men ett förslag.

• Gilla
mangen5
  • Laddar…
Tack för era svar!

Jag var rädd för att det skulle vara aningens komplext. Finns smartare saker att ge sig i kasst med.

Tack för er input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.