nad robban
nad robban: Som sagt vill ha tag i en bra målare så man slipper de oseriösa direkt. Mvh Robban
0 svar · 1,6k läst
O
olofh: Tackar
2 svar · 3,7k läst
·
O
eddie_bergh
eddie_bergh: För de första hade jag inte gått dikt an med trallen...
1 svar · 10,2k läst
·
A
A-Carlsson: Hej alla, Jag har stött på ett problem med att få tag på fasadfärg till vårt hus. Det är ett Modulenthus från 1989 med gul originalfärg, ommålat 2004, men tyvärr finns inga färgburkar kvar. Med huset följde en beskrivning från Modulent som säger att huset är målat med Beckers EG-631-1008 färg. Dock är det ett gammalt färgsystem som inte K-rauta/Bauhaus kan blanda. Jag ringde
0 svar · 2,5k läst
Nimajneb
Nimajneb: Det är ju i get fel att putsa en sockel
1 svar · 2,3k läst
T
Trasselkalle: Hej på er. Jag sökte på Stoventec här och hittade mestadels lite äldre svar. När jag kikade på sprängskissen dom har på http://www.sto.se/media/documents/broschyrer/fasad_1/StoVentec_ventilerat_fasadsystem.pdf så blir jag ändå lite frågande. Är det verkligen en riskfri fasad när det är (som dom uttrycker det) "självventilerande"? Jag trodde man satt en faktisk luftspalt när man
0 svar · 1,8k läst
nyttanvandarnamn_christer
nyttanvandarnamn_christer: Enligt egen betraktelse så beror det faktiskt på vilken gång i ordningen du stryker, första gången håller det mellan 3-10 år beroende på hur utsatt ytan är, liggande = färre år, stående = fler år. andra gången håller det dubbelt så länge och tredje gången upp till fyra ggr så länge. Tänk på att ändträt är viktigt att måla speciellt på stående panel/plank, plus om du
1 svar · 5,6k läst
C
Credde: Jag håller med, tycker också det är en förbättrande sak som göras på huset. Som det också själv står på SKV's hemsida: "Förbättrande reparationer och underhåll: En utgift för reparation eller underhåll är avdragsgill till den del utgiften medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet" Och det är ju vad bostaden blir med en ny fasad.
9 svar · 5,1k läst
P
PehrL: Det löste sig. Färgkoderna gick utmärkt att använda för att få fram rätt nyans hos Byggvaruhuset. Case closed!
1 svar · 1,5k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Ja, vi anlitade Dennis vid Lunds Murtjänst och var nöjda med honom. Han murade och putsade vår tillbyggnad.
1 svar · 1,8k läst
S
seniorkonsult: Beroende på avstånd mellan de stående reglarna. Vid cc 60 cm brukar man ha 28x70 mm reglar cc 60 cm. Ibland ancänds 22 mm reglar. Du bör ha en vindpapp om du inte har en gips utv 9mm. Dessutom skall du obssrvera de krav som gäller för hantering av eternit. Inte borra, inte bryta sönder, använda minst dammfilter och inte slänga runt skivorna så de går sönder. Eternitskivor skall
3 svar · 4,8k läst
N
norrbottenstorpet: Varför järnvitriol inomhus? Järnvitriol är en utomhusprodukt som dels bryter ned träfibrerna så att grånad infinner sig snabbare vid i övirgt obandlat trä när det utsätts för väder och vind, dels verkar det lite konserverande på träet (finns bla i falu rödfärg). För inomhusbruk kommer inte samma grånad att infinna sig, utan det blir snarare en sorts betsbehandling med en lite
1 svar · 4,2k läst
D
Daniel7406: Som ni ser uppe i vänster hörnet av bilden så ser ni problemet,känns som det har fuskats med grundfärg,men jag vet ej.har skrapat allt till höger om bilden oxo (som ni ej ser) där satt färgen hårdare och var nån vit färg(?) under,vilket jag tror är grundfärg,men det avtog ju mer åt vänster jag kom,där såg vägen bra ut oxo! Jag vill få bort så mycket av färgen jag bara kan så
10 svar · 4,2k läst
·
R
richard11: Hej! Jag undrar ska man slå bort putsen på ett putsat trähus jag ska sätta träpanel med isolering? Vad bör man tänka på.
0 svar · 812 läst
Bricco
Bricco: Kör ni linolja, grundfärg samt två strykningar på ändträ? Jag kör Demidekk Visir oljegrundning pigmenterad och de tycker det räcker med det på ändarna. Jag låter de stå och dra i en burk ca 10cm upp. Bör jag gå på med linolja också innan alltså. Kaka på kaka? Se till att måla allt trä som kan tänkas bli synligt efter krympning. En vän till mig missade det och har ett helvete
14 svar · 7,4k läst
K
Kromo: Ja aldrig något annat än grundmålat kommer över min grind. ( om det finns att tillgå alltså) bara grundfärgen är dyrare än skillnaden mellan obehandlat och grundmålat. Dessutom tillkommer penslar och tiden det tar.
5 svar · 2,7k läst
B
bigbula: andersmc har helt rätt. grundfråga är hur många kvm.gäller det.har du sidoflyglar med samma fasad och behöver spara panel, eller bryta av på fasaden med något liknande. allt är prisfråga och är det gammalt och k-märkt.
7 svar · 2,7k läst
V
villa_74: Denaxe: har du någon bild du skulle kunna visa, det vore ku att se!
6 svar · 6,2k läst
jennypennys
jennypennys: Snart ska målarsemestern börja och det är bra att ha fått alla dessa tips innan. Just nu lutar det åt vitt i alla fall...
16 svar · 10,1k läst
F
frimson: Tack för tips om träguiden, ska läsa igenom de sidorna nu! Planeringsarbetet är nu inlett :)
2 svar · 8,3k läst
·
S
singemoller: Fris ?
1 svar · 2,1k läst
·
S
1 svar · 2,1k läst
·
A
andersmc: Jag har aldrig bytt panel. Jag byggde nytt.
3 svar · 6,8k läst
Oldboy
Oldboy: Falurött/slamfärg el tjära/tjärfärg är enklast och minst arbetskrävande både vid nymålning och inte minst när det är dags för underhåll. Det behövs aldrig någon grundning, skrapning el spackling.
6 svar · 5,5k läst
F
FredSk: Nu har jag mätt även på andra sidan* - RF ligger på ca 60-70 procent vid golvet. Det är plastfärg i utrymmet som ligger där. Kan det påverka? Min plan är att ta bort plastfärgen men det kommet att bli väldigt dammigt, vilket gör att jag drar mig för det. * Huset är en rektangel där ena långsidan är ca 1,5 m under marken. I soutterängplan finns inget uppreglat eller organiskt
3 svar · 7,5k läst
·
F
Fredrik Å: Jag tror inte att det finns någon syllpap på en utomhustrappa. Dessa är oftast gjutna på i bästa fall en grusbädd.
9 svar · 5,0k läst
·
S
snobba: Hej, typiskt!! Verkar finnas på finska byggmax men inte på den svenska! Hmm..
11 svar · 3,8k läst
J
jtl: Gick fint, trots fredagsgroggen. Skulle satt en brädbit eller skiva på insidan för att skydda gipsskivan när jag borrade första hålet utifrån. Inte värre än att lite tätningsmassa och täckbrickan döljer det men endå... [bild] [bild] Lite väggfärg på tätningsmassan och isolering på rören så är det klart.
7 svar · 6,1k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Vore synd att panela detta hus! Men viktigt att lappa o laga i väntan på den stora omputsningen
16 svar · 12,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.