slacker
slacker: Vi målade om för 2 år sedan och enligt min måleributik så ansåg dom att det bara var att tvätta fasaden med målartvätt och på med färg. Huset var tidigare (Vem vet när) struket med brun lasyr, tre varv var ett måste för oss för att få det att täcka med så mörk kulör under. Svarta knutbrädor och allt kring fönster och dörrar var svart så det valde jag att helt enkelt byta
1 svar · 1,4k läst
I
isolde: Du går in på http://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk.html och väljer puts på isolering, eller utan isolering under. Gissar att vill putsa direkt på tegel. Gå in på "utan isolering" och välj bland ädelputs, kalkputs, tunnputs, och ventilerad. Här förmodar jag att du vill ha ädelputs. Skrukturen kommer då att se ut så här. Utseende för tunnputs finns i menyn brevid. Jag hade
15 svar · 11,4k läst
V
vanpire: [citat] Bra tanke men deras senaste test är från 2007.
3 svar · 1,0k läst
BVP
BVP: Aha, där ser man! Jag har sett värmebehandlad panel förut, men då bara inomhus.
2 svar · 7,0k läst
H
Helioz: Maila eller ring Jotun och se vad de rekommenderar, det är det absolut säkraste. Men generellt är det inte rekommenderat att måla över linoljefärg med en modern vattenburen plastfärg. Jotun varnar själva i databladet för linoljeblåsor.
1 svar · 2,0k läst
Perk
Perk: Innan vi bytte hela fasaden hade vi mörkt röda, mot det vinröda hållet, detaljer t.ex. fönster, karmar, vindskivor mm vilket balanserade det kissegula...
7 svar · 19,1k läst
·
N
norrbottenstorpet: Knutbrädorna kan tycker jag hålla annan bredd än panelen i övrigt, om man vill. Annars är det ganska snyggt att inte ha några knutbrädor alls också (alltså bara låta den vanliga panelen sträcka sig runt hörnet), lite beroende på vad det är för fasad man skapar. För att bygga ett hörn, bör du ju dessutom ha två brädor med olika bredd, skillnaden i bredd är tjockleken på dem.
1 svar · 6,2k läst
·
P
pererikerik: Om det bara är småbitar som lossnat kan du laga med serponitputsen och använda dig av en pensel som du doppar i den färdigblandade putsen och sedan tar fingrarna och sprätter dig fram till så lik struktur som du kan. Om det är större skador så är det nog bättre att ringa en murar och honom laga och stänkputsa skadorna.
1 svar · 6,3k läst
subtilis
subtilis: Jag valde KEIM granital. Ser ut att vara en utmärkt produkt!
6 svar · 7,8k läst
H
hydrolift: Jag är nu lite inne på stående sådan här och sedan liggande läkt med lärk. http://www.cheapy.se/Produkt___STAALPLAAT_26254__14604_13083_13083_
3 svar · 2,4k läst
DT
DT: Håller på att bygga ut huset och nästa vecka ska byggarna börja slå upp panelen.. Hur ska vi göra? 1. Sätta upp panelen "öppen", grundolja och grundmåla när dygnstemperaturen är över +7 grader och hoppas det är det om två-fyra veckor vilket är den längsta tiden panelen bör stå "öppen" enligt Flugger? 2. Grundolja panelen innan den sätts upp, trots att det bara är runt +2
0 svar · 1,4k läst
R
Ripper500: Ok, tack! Utsidan är inga problem då det inte finns något annat på den gaveln.
2 svar · 1,2k läst
B
billy_baver: http://www.white.se/projekt/25-naturum-kosterhavet Naturrum Kosterhavet har en fasad som kanske intresserar annmabel. Man har grundat panelen med vanlig röd slamfärg. Ovanpå detta har man lagt ett ytlager av rödtjära.
2 svar · 1,7k läst
J
Jobe74: Hej igen \ finns det nån där ute som har denna fasad sten ? jag behöver få tag på ett gäng stenar !!! Tacksam för alla ledtrådar om vart kag kan hitta detta tegel! Med vänlig hälsning,
1 svar · 2,1k läst
·
I
isolde: Inget jobb du gör själv, ens om du vet hur du skall gå tillväga. Hur många kvm handlar det om?
5 svar · 1,1k läst
M
maxer: Ja halvspont ser ut som ett bra alternativ!
8 svar · 5,9k läst
·
H
Herr Larsson: Ett stort tack för svaren. Önskar bara att jag upptäckt detta eminenta forum för tio år sedan när husrenoveringen började :o...
5 svar · 5,5k läst
I
isolde: Utomhus, alltid cementbaserade. Det olika varianter med glasfiberarmerad cellplastkärna och någon sorts cementspackel/kakelfix. Vill du ha solida, beställer du formar och gjuter själv, eller lägger ut.
1 svar · 5,3k läst
E
etiol: Skall du göra så, behöver du inte 45 mm reglar, då klarar det sig med en bräda på 22 mm och sen skruvar du upp panelen .. Kör med fasadpanel eller som den även kallas Z - panel och glöm inte att måla 25 cm upp i nedankant på baksidan av panelen innan du sätter upp den. Så skyddar du virket.. Eti..
1 svar · 2,0k läst
H
huggan: Precis så som jag ville då, bra.
15 svar · 4,6k läst
·
A
Angelin: Ivarsson www.ivarssonsverige.se
12 svar · 13,5k läst
anders07
anders07: Eternit är väl från början ett produktnamn... Det är cement blandat med asbest så har du något med Eternit är det asbest i det! Som sagt tidigare här är det ingen större fara att ta ner det bara man är försiktig. Ofta spricker dock plattorna vid spikarna så där kommer ju en del damm men med ett andningsskydd har man inget att oroa sig för. Köp en Sundström halvmask, de är
7 svar · 10,6k läst
F
fredand44: Jag kan inte riktigt förstå vart fukten kommer ifrån på bild 3. Men så kan det ju vara att solen värmer min mörka fasad så pass så någon "ordentlig" fuktansamling smälter.
6 svar · 3,6k läst
·
S
smurfen72: Varför inte byta 2 brädor och måla om med samma färg som tidigare ?
6 svar · 3,2k läst
Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: Isolerdorn hette det tydligen. Finns hos bl.a. Hilti upp till 200mm isolering
3 svar · 3,0k läst
G
gaia: Jag tycker att färgproducenter har lyckade blandningar för husfasader och det är nästan riskfritt att välja bland dem. Hade man bara tittat i burken eller på ett litet provremsa så skulle man aldrig välja just den tråkiga nyansen men kulören brukar leva upp på husväggen. Man kan nästan se vilket hus blev målat efter husägarens egen idee och vilket använde arkitektens förslag :).
6 svar · 5,2k läst
G
gusvo085: Oj, har visst glömt svara.... Jag köpte mig en najtång på biltema som jag slipade smal, funkar bra att nypa av.dem med.
4 svar · 2,8k läst
H
Hålta: Har du några tips på tegelleverantörer i Sverige eller som importerar bra kvalitet från tex Polen ? Skriv gärna lite länktips när du hittat något användbart.
2 svar · 2,6k läst
J
Juholt: Tackar ödmjukast för svaren, blir till att inhandla hönsnät och fylla igen mao. Sen får vi se vad som händer när det blir fasadens tur för överhalning :)
4 svar · 10,8k läst
·
H
hyweu: Hej! Jag är också nyfiken på vad m2 priset blev på, då jag håller på med en kalkyl där jag funderat på genomfärgad puts. Hej så länge! :)
13 svar · 22,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.