Målade om mina hus och uthus i sommar och köpte röd färg från Byggmax för ca 190:-/10.liter.(ingen skugga skall falla på Byggmax för dom har inte gjort färgen) och det har gjort rödfärgen "reser"sig,är jag ensam om detta.Jag har rödfärgat sedan 60 talet och aldrig varit med om något liknande.Färgfabrikanten påstår naturligtvis att det inte är något fel på deras färg utan det är jag som målat på fel tidpunkt.Det kan upp till flera dagar innan man ser att färgen rest sig och då mest på södersidan. IMG_1452.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

är det där verkligen en slamfärg som du målat med?

Exakt min tanke. Det där ser inte alls ut som slamfärg. Fast det kanske bara är bilden...

Jag håller med om att det inte ser ut som slamfärg på den bilden, den ser ju nästan lite plastig ut.

du har lagt på för tjockt med färg, då krackelerar den

Man kan ju fundera vad dom använt i denna färg som gör att den gamla färgen även släpper från träet,någonting måste ju vara fel med sammansättningen av färgen eftersom det blivit såhär.Med en original "Falurödfärg" så hade det säkert inte hänt.Detta är foton på burken(burkarna )som jag först målade med. IMG_1821.JPG
Skapa konto
IMG_1822.JPG
Skapa konto
IMG_1824.JPG
Skapa konto

Och varför har det aldrig krackelerat vid tidigare målningar i så fall eftersom det är frugan och jag som alltid målar.

det är iaf typiskt för slamfärg att det krackelerar om man målar för tjockt

Jag har också målat rätt mycket med slamfärg utan problem. Dock har jag vid något tillfälle fått liknande krackeleringar som du fick, Jag upplevde det som att problemen minskade om man spädde ut färgen lite grann. Kanske är vissa fabrikat/batcher helt enkelt lite för tjocka?

Leif H skrev:
ingen skugga skall falla på Byggmax för dom har inte gjort färgen
Men de sitter kanske i skuggan för att de säljer billig skitfärg?

Jag hör bakom mig att det är pga att det är olja i färgen.

Så där blir det när man borstat av gamla färgen för dåligt. Om du tar stålborste på de ställen det krackelerat och sedan stryker om så är problemet löst

Varför skulle färgen klackerera om det var dåligt borstat,klackelering måste bero på att något inte passar mellan dom olika lagren av färg av det jag lärt mig från lackering av bilar-mc..Visst, tar man bort den underliggande färgen så finns det inget som kan krackelera för färgen i sig själv tror jag inte kan krackelera,har i alla fall aldrig varit med om detta förut.
Det finns något i färgen som inte passar ihop med den tidigare målade Tranemo färgen, detta står helt klart för mig,och oljan kan säkert vara orsaken,men hur får man reda på detta?Jag har hela tiden trott att det har med bindemedlet i färgen att göra,och tror detta fortfarande.

googla lite på krackelerad rödfärg

Har nu googlat och ställer fortfarande frågan varför det klackelerat i år och aldrig en tillstymmelse till detta vid tidigare målningar med slamfärg.Vi är samma personer som målat,och läser man vad som dessa fabrikanter skriver så undrar jag när man över huvud taget kan måla och hur man som "amatör" mäter tjockleken.Vad man gör är att stryka ut färgen så att den inte rinner,och har man både målat bilar,mc,köksluckor mm. och hus så tror jag man i stort vet hur man skall göra.
Att det kan bli fel har jag full förståelse för men när fabrikanterna gör något som man inte kan kontrollera så är det svårt.Och varför skulle det inte vara pengarna som styr denna bransch lika väl som "livsmedelsbranschen" alla fuskare.

Slamfärgen ska suga in, den ska inte "strykas ut så att den inte rinner".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.