Jag håller på att kika på ett hus från 1800-talet som är i behov av en totalrenovering minst sagt. Jag har renoverat mycket med detta blir nog största projektet någonsinn :)

Huset är ganska skevt viket bland annat syns på fasaden som lutar och "går i vågor".

Min fråga är lite flummig men jag antar att det är ganska lätt att räta upp fasaden genom att tex regla upp med 45 reglar eller liknande eller hur gör man? Hur muycket luft "får" det vara under panelen innan innerväggen kommer?
 
Mitt svar är, det gör man inte, den skevheten och böljandet är en del av charmen med gamla hus. Behåll det så får även en ny fasad liv. Så här såg det ut på min gavel i somras. 1017003_419725864805226_773578402_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstret är 1600 mm högt och på den höjden diffar fasaden närare 120 mm.

OM du ändå väljer att rikta upp väggarna, finns det sprutbar cellulosaisolering som är som klister mellan och under det regelverk man byggt upp, dvs det anpassar sig till att underliggande vägg är olika djup. T.ex. ekovilla med någon form av klistertillsats. Efter sprutning "rakar man av" det överblivna med stör på spikreglarna.
 
norrbottenstorpet skrev:
Mitt svar är, det gör man inte, den skevheten och böljandet är en del av charmen med gamla hus. Behåll det så får även en ny fasad liv. Så här såg det ut på min gavel i somras. [bild]

Fönstret är 1600 mm högt och på den höjden diffar fasaden närare 120 mm.

OM du ändå väljer att rikta upp väggarna, finns det sprutbar cellulosaisolering som är som klister mellan och under det regelverk man byggt upp, dvs det anpassar sig till att underliggande vägg är olika djup. T.ex. ekovilla med någon form av klistertillsats. Efter sprutning "rakar man av" det överblivna med stör på spikreglarna.
Shit!
Jag trodde det var ett vrid fönster som var öppet först och fattade inte vad bilden skulle visa.

Det värsta jag sett och då har jag ändå jobbat i branchen i 10 år.
 
  • Gilla
Pettet
  • Laddar…
Gamla skeva hus har allt sin charm, men denna bild ser hemsk ut! Aldrig i livet jag skulle vilja ha det så utan att rikta upp väggen?
 
S
iallafall tagit bort hälften av lutningen
 
Det är nästan bättre att i dessa lägen strunta i vattenpasset och låta fönstret följa väggen. Här hemma har vi ett par liknande väggar där jag vid fönsterbyte gjorde något mellanting mellan fönstret i lod och följa lutande vägg. Ser konstigt ut annars när man måste göra alltför kilformade salningar.
 
Redigerat:
hantverkare1 skrev:
Shit!
Jag trodde det var ett vrid fönster som var öppet först och fattade inte vad bilden skulle visa.

Det värsta jag sett och då har jag ändå jobbat i branchen i 10 år.
Det där är väl inget ovanligt. Så där ser det ut i många gamla timmerhus skulle jag vilja påstå. Skillnaden är att man låtit fönstren gå i liv med väggen. Då upplever man inte skevheten lika tydligt.
 
öringen skrev:
Det där är väl inget ovanligt. Så där ser det ut i många gamla timmerhus skulle jag vilja påstå. Skillnaden är att man låtit fönstren gå i liv med väggen. Då upplever man inte skevheten lika tydligt.
Så satt det gamla fasta fönstret (här ser ni ett fönster till en kallvind som på sikt kommer inredas). MEN med öppningsbart sidohängt fönster blir det inte så bra med kraftigt lutande, det blir risk att det svänger ut och worst case går sönder.

Hoppas bara att TS får hjälp med sin fråga och att inte mitt fönster tar upp diskussionen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.