Fasad
BMW fahrer: En skicklig murare är det jag tycker du skall prata med - en som kan materialen och är van att jobba med dem.
huggan: Men nu tror jag att dom slutat sälja pigmentet som ligger till grund för Falu rödfärg. Så enda sättet då är att köpa orginalet som dom prishöjt rejält på några få år.
viktorj: [citat] Hade väll vart bättre med liggande isåfall
Anna_H: Ja, följa upp skorstensplåten borde bli snyggt. Att hitta en vit nyans som funkar går nog inte, särskilt som kanterna redan är så tunn, blir det olik vita nyanser syns de inte alls och huset tappar helt karaktären. Men på sikt antar jag att plåten ska bort, eller?
lärlingen: Hej Jocke, Tack för de inspirerande bilderna! Så här några år efter att du målat huset undrar jag om färgen fortfarande är fin eller om den blivit t.ex. flammig. Dessutom undrar jag om det är typ denna grund/färg du använt http://www.beckers.se/produkter/utomhus/putsfasad-betong/silikatfarg/. MVH
lärlingen: Hej, Jag funderar på att måla mitt mexitegelhus. Jag gick därför in här för att se om någon vill dela med sig av sina erfarenheter. Så här fyra år efter att du målade husen undrar jag om färgen fortfarande är fin eller om den blivit t.ex. flammig. Dessutom undrar jag om det är någon specialvariant av färg du använt eller en så att säga bara vanlig silikatgrund respektive färg
jkarlberg: Tack för svar! Lägger isoleringsreglarna liggande, sen kommer läkt 10x48 Har för mig jag läste nånstans att man inte skulle ha trallskruv till gran? Isoleringsreglarna kommer skruvas rakt in i stommen 95 mm reglar. Tack för svar!
nikke: Är det ingen som kan ge lite råd? Hjälper det att lägga en extra vindväv på utsidan innan den nya panelen sätts upp?Eller är det att kasta pengarna i sjön?
Sommartorparn: Bry dig inte om färghandlarn! Vänd till ett företag som kan puts och kalk, exempelvis Målarkalk. Jag är själv en varm anhängare av kalk, men om ni tänker byta kulör på huset så får man tänka på att vartefter kalken vittrar kommer det gula lysa igenom och huset se solkigt ut, vilket skulle kunna luta åt silikat. Silikat ger annars i mitt tycke in mindre levande yta (jag föredrar
jkarlberg: Så som jag fattade så kunde jag inte blanda längder då jag köpte mellanstruken panel. Det var delning och ställkostnad om man inte tog ett helt paket. Tog till slut 5.4m längder. Långsidorna är ca 2.55 höga, och under gavelspets 2.5 höga så blir nog inte så mycket spill.
Fredrik Å: Hej I höstas fick vi vår sockel omputsad. Vissa partier var i bra skick och lämnades utan åtgärd. Nu ska vi måla hela sockeln .Silikat färg går inte att använda eftersom vissa partier är målade med okänd färg. Flugger har sin Facade beton färg som sägs vara diffusionsöppen.Om jag läser databladet står det "vattenånga sd=0.26" vad nu menas med det.är det tillräckligt
Fantomax: Tack för alla svar, men finns det någon som kan bekräfta om det finns en vanlig ytterpanel(tre hyvlade, en sågad sida) med spont och utan fasningar? Inte den planhyvlade slätsponten. Hittade denna länk: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1485 Borde ju fungera utan lockläkt med? Mvh Jesper
vojma: Man kan även köra med en bredare bottenbräda och ett smalare lock för att få en symmetrisk fasad.
drniclas: För er som läser tråden i efterhand. Putsen sitter kvar. Jag var lite orolig där ett tag, men när det väl töade försvann ishinnan och putsen är intakt.
Drotz: Vi har köpt ett radhus där c:a 25kvm är vitt/grått mexi-tegel. Detta ser lite dassigt och tråkigt ut och vi tänkte måla detta vitt. Har gått på med högtryck och såpa för att få bort allt gammalt fett och skit från teglet och det rann av en hel del. Nu är frågan vilken färg man ska ha på detta? Pratade med en färghandel och dom rekommenderade att först köra med flügger facade
fredrik.johansson: Låter vanskligt att hyra in en ungdomsförening, trist att vara arbetsgivare när/om en ovan stegklättrare trillar ner och bryter något vitalt.
bornil: [citat] Tack för svar! Det är den mest utsatta sidan som angripits. Den får stå emot mycket väder och vind. Övriga väggar ser bättre ut. Om det stämmer att ytterpanelen inte fått möjlighet att torka ut - borde inte en luftspalt hjälpa då? Å andra sidan har panelen hållit i 80 år så byter jag rakt av kan det kanske klara sig lika länge till? Ang färgen så kanske det bör
empame: Själv ska jag måla, sätta dit nockventiler och sätta upp en antenn. Tänkte hyra en skylift en helg för det jobbet. Men kanske ställning är bättre om man ska byta vindskivor... Jag hade isf byggt en egen.
niklasjo: Hej Har ett radhus i Malmö från 40-talet. Balkongen har en spricka som går mitt i balkongen i riktning från fasaden utåt. Den är genomgående då man ser sprickan även underifrån. Vad göra? Om jag själv inte kan göra något, vem ska man kontakta? Gärna i Malmö Mvh Niklas
Kunskapssökaren: Tack för svaren! Det lär bli akrylatfärg.
Mikael_L: Hepp. Hur gick det här färgkoket? Provade ni att tillverka egen slamfärg? Länge sedan Myrlejon var in på forumet... :confused: Men vem vet, kanske råkar titta in imorgon, eller så har någon annan forummedlem lite kunskap i ämnet ...
anders07: Välkommen till träsket... :eek: Jag har haft samma funderingar på vårt hus och fått lika många olika svar som jag haft firmor hit och tittat... Är ju hela putsningen i dåligt skick och mycket lösa partier (du hör om du knackar med t.ex. skaftet på en skruvmejsel) är det ju förstås bättre att göra om allt på en gång. Vi har en vägg som är rätt dålig medan de andra två är i
dennisson: Det får bli så här: Köper 22x45 och hyvlar av 5-6mm på yttersidan längst upp så går de in under bef. panel. Problem solved:)
KnockOnWood: Vanligen sätter man fodret utanpå den undre panelbrädan. Den övre panelbrädan skall alltså sågas bort. Varför inte ta en promenad i grannskapet, och titta på hur det är gjort. Det är ju Sveriges vanligaste fasadtyp.
MaZtoR: En bekant till mig har en sådan fasad från 80talet och där ligger det något som känns som asfabord direkt bakom brädorna. De har dock en liten springa på ca2mm så man ser mellan och fasaden är målad. Om det finns någon ventilation bakom boarden vet jag inte men fasaden håller än efter 30 år.
pererikerik: Om putsen är i bra kondition så behövs inte något extra nät. Har det fungerat sedan 40 talet så borde det vara en bra konstruktion.Har fått klart för mig att det är viktigt att man använder samma typ av grundputs så att man inte har en hårdare putstyp då kan det bli sprickor runt lagningen. Vill du ha en opartisk bedömning kanske det kan vara värt att ringa Weber som tillverkar
pererikerik: Det bästa är att följa husets grundkonstruktion och eftersom huset är byggt 1940 och det är en reveterad fasad med vassmatta som putsbärare så ska du fortsätta med det. Kolla med Weber dom har putssystem som passar dig.
seniorkonsult: Behandlade huset med järnvitriol 1973 samt 1994 tillbyggnad samt hela huset en gång till. HAr grannar som målat om två ggr, bytt panel och fönster men här är ok.Visst är panelen dålig men sedan 1972. Det blir mörkt under takfoten (85 cm) samt missfärgar bleck och cementputs men det är en levande [bild] fasad som ändras med väderleken.
shadowfire: Ah, tackar för input! Intressanta tips, ska utvärderas direkt. Har börjat ta luktprover på min fasad nu och det verkar mer och mer som att jag måste prioritera fasadbytet.
Mikael_L: Jaha OK ... :D Tja, jag vet faktiskt inte riktigt. Själv satt jag ingen glipa fasadpanel->råspont på gavelspetsarna. Men jag kan inte lova att det är korrekt. ;)