M
Mackan1935: Nej, det tänker jag inte på. Jag undrar hur jag ska blanda putsbruk så det går att slamma, pensla på. Eller kan man pensla vanligt blandad putsbruk?! Känns väldigt tjockt.
2 svar · 2,2k läst
X
xdigger: [bild] Kommit nästan halvvägs på en vägg till! :)
16 svar · 9,5k läst
·
H
Huggmejsel: Tack för tipsen! Gjuter igen hålet upp till golvnivå med betong och får bli putsbruk ovanför.
4 svar · 6,4k läst
·
O
olofh: Gjorde ngt rätt liknande i förra huset. Ca 50 cm tjock tegelvägg. Kontakta en håltagningsfirma. Kostade ca 10 tkr. Sen ska du ha en fönstermontör/snickare som sätter in dörren (om du inte vill göra det själv) Eller kolla om snickaren kan samordna allt så slipper du oroa dig över att dörren kommer på plats ett par dagar efter att hålet är gjort som deg blev för mig :-) då kan ju
3 svar · 12,6k läst
L
Liteavvarje: Ja det brukar gå men går den av en bit ut så blir det problem med vass grei i väggen , som kanske sticker ut
3 svar · 5,7k läst
·
M
Mikaela123: Min fru skulle köpa denna på happy homes men fick med sig Beckers perfekt istället, för säkert dubbla priset,700 kr/3 liter, mot expo fasadakrylat för kanske 400. Kan prisskillnaden vara motiverad?
4 svar · 4,4k läst
J
justusandersson: Rent visuellt tycker jag man kan se det som någon form av kapitäl som avslutar den pelare som knutbrädorna bildar. Jag ägde länge ett hus byggt 1929 som hade liknande detaljer. Det är väl bara att åka runt och kika. Det måste finnas gott om exempel i Stockholmstrakten.
6 svar · 4,0k läst
·
Y
Yrrol: Räknade ju mer än dubbla priset, det borde täcka spill. ;) Men ja, att brädorna är 2,76meter långa blev ett gissel vid köp ifrån vissa butiker. Har hört att vissa säljare "bjuder" på spillet ifall man står på sig att man önskar få det sågat för inte behöva betala för spill. Dock erbjöd Beijer 3meters längder på sin sida. 22x120 grundmålad, finsågad G4-2 = 19,40kr metern, i
3 svar · 1,7k läst
Y
SBH: Det fixar du. Men du verkar ha många projekt så kolla om någon murare vill göra jobbet
1 svar · 1,6k läst
·
N
Nils82: Inga glipor på en träfasad i normala fall. Om delar av fasaden "slagit" sig slås dessa tillbaka, ev. med nån extra spik om så behövs.
4 svar · 2,4k läst
H
heimlaga: Om det är en traditionell timra med stockar i helträ (inte hoplimmade plankor) så tycker jag inte att du skall använda lasyr överhuvudtaget. Timret är ju fullt av sprickor och slagregn hittar alltid in i sprickorna men det gör ingen ytbehandling. Vattnet kommer in där men slipper inte ut genom en modern tät ytbehandling som täcker resten av stocken. Därför är det hemkokt
1 svar · 3,2k läst
V
valter53: Det är troligen målar med någon oljefärg. Det fungerar inte med att måla över med slamfärg (Falu rödfärg). Vill du använda en traditionell färg, välj linoljefärg. Den fäster på allt och är lätt att bättra på. Den har fungerat i flera hundra år.
8 svar · 4,4k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: Man justerar ju foder och panel efter hur fönstren sitter och inte tvärt om. Börja med att byta ut fönstren.
2 svar · 7,4k läst
L
Liteavvarje: Ta in någon offert för det , inklusive och exklusiva nedknackning av putsen , det tar lite tid att knacka ner den om du ska helputsa , eget arbete guld värt
10 svar · 4,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Ett tips, kanske lite off topic: När vi satte ny brädpanel på vårt 1800-talshus år 1983 så sågade jag alla bräderna efter mått innan uppsättning (var helt amatör på den tiden). Så jag sågade dem med 45° vinkel nertill för att få en bra droppnäsa. Och sedan ställde jag brädorna i en 10-liters hink med Jotuns Trebitt, som tvär-träet fick suga i sig från. Efter en halvtimme
21 svar · 8,0k läst
·
J
justusandersson: Spånskiva utomhus är ingen höjdare. En plywood som tål utomhusbruk hyggligt är formplywood, men den är svår att ytbehandla. Den har en egen lite rödaktig ton. Plywood i allmänhet är gjord för inomhusbruk. Det gäller att hitta en variant som har rätt sorts lim. På båtsidan finns mycket exklusiva (och dyra) material. Jag skulle tala med en kompetent bygghandel typ Beijers eller
3 svar · 794 läst
lindblomstefan
lindblomstefan: Eftersom ingen svarat så gör jag det själv. Efter att ha pratat med firma så har jag påbörjat att sätta igen det skadade med murbruk. Efter semestern kommer de och lägger dit ett nytt tätskikt. Så blev det med det.
1 svar · 2,0k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det skall bli kul att se resultatet :) Var någonstans står ditt hus?
13 svar · 6,5k läst
·
M
Mr Affe: Huset är byggt 48. Angående väggarnas material så var detta anledningen till att jag lade upp fotona. Bilderna är alltså inte direkt relaterad till den misstänkta skadan. Alla väggar verkar vara isolerade med den packade halm, eller vad det nu är, som kan ses på bilderna. Utanpå det är det puts. På insidan verkar det bara sitta någon sorts papp som i vissa fall målats direkt (?)
11 svar · 5,0k läst
·
holetaker
holetaker: Vi kommer använda Falu Vapen Rödfärg, enligt Folksams färgtest från 2015
4 svar · 1,7k läst
useless
useless: Kolla Folksams färgtest. https://media.folksam.se/sv/2017/05/12/folksams-fargtest-tre-farger-underkanda-redan-efter-halva-tiden/
7 svar · 2,0k läst
J
justusandersson: Med rätt material, ja.
5 svar · 1,4k läst
·
J
justusandersson: Jag skulle tro att panelbrädorna hade lite undermått från början, kanske 115 mm. En krympning från 115 till 105 är inte helt omöjlig om virket är sågat tangentiellt. Köp 120 mm breda brädor av god kvalitet, gå till Beijers inte till Byggmax, och klyv ner dem med hjälp av en handcirkelsåg till ca 107 mm.
1 svar · 4,1k läst
G
Garfield9000: Då gör jag så, tack för svar!
4 svar · 1,9k läst
J
justusandersson: Intressant, hade jag aldrig kunnat gissa. Då skall du naturligtvis inte ta bort dem. Men du kan väl fundera över färgen även på fönsterluckorna. Jag tror att de skulle vinna på att bl lite diskretare.
3 svar · 3,2k läst
·
D
Daniel 109: Det skulle ju förklara varför det inte finns sprickor. Bilden ser inte riktigt ut dom mexitegel. Så det stämmer nog.
16 svar · 3,5k läst
·
N
nylen8007: Vad tror ni om att ta en vattenslang/trädgårdsslang och klippa i längder? Det borde inte klibba fast samt att brädorna inte riskerar att rulla. Blir det bra att förvara de färdigstrukna brädorna utomhus på altanen(under pressening)?
5 svar · 4,1k läst
Wickinho
Wickinho: [citat] Hej Tosse! Ja, nogrannhet skadar verkligen inte. Hyr sprutan över helgen och efterpenslar. Tack för inlägg och trevlig sommar:-) Med vänlig hälsning, Johan
7 svar · 4,2k läst
B
bakterie: Vi håller på att putsa om vårt hus. Lite andra förutsättningar, men jag gissar att arbetet blir ungefär detsamma för dig, under förutsättning att teglet fungerar som putsbärare. Vårt hus är reveterat, och förra sommaren slipade jag bort all plastfärg. Jag gissar att hårt slipad gammal puts kan motsvara tegelfasad ur ett putsperspektiv. Vi är nästan klara med putsningen. Räkna
9 svar · 3,2k läst
·
ricebridge
ricebridge: Hm, får kolla igen...
11 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.